Sucho drtí Porýní, nákladní doprava na řece je výrazně omezená

Sucho na Rýnu 2018. Autor: Von Marion Halft - Eigenes Werk, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=73768143Sucho na Rýnu 2018. Autor: Von Marion Halft - Eigenes Werk, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=73768143

Komplikace s provozem dvou uhelných elektráren kvůli omezené přepravě po řece ohlásila energetická společnost Uniper a problémů se obává i chemický gigant BASF.

Německé úřady ve čtvrtek vyjádřily obavy o splavnost Rýna, který je významnou dopravní a hospodářskou tepnou. Výška hladiny vody v řece je velmi nízká a v příštích dnech se očekává další pokles, uvedla agentura AP. Rýn přitom používají významné německé průmyslové závody a elektrárny pro přepravu surovin a zboží.

Výška hladiny vody je kvůli suchu velmi nízká v klíčovém úseku Rýnu u městečka Kaub ve spolkové zemi Porýní-Falc. Úsek zůstává splavný jen pro lodě s malým ponorem, uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tim Alexandrin. Úřady očekávají ze na konci týdne hladina na zdejším vodočtu klesne pod 40 centimetrů, pro dopravu bez omezení je při tom zapotřebí 150 centimetrů. Nejnižších hodnot řeka obvykle dosahuje na začátku podzimu.

Velká omezení zaznamenávají říční dopravci už nyní. Šéf společnosti DTG Roberto Spranzi, která na Rýnu provozuje stovku lodí, stanici Deutsche Welle řekl, že lodě mohou nakládat maximálně na třetinu kapacity. „To znamená, že klienti nyní často potřebují tři lodě pro přepravu nákladu, na který dříve stačila loď jedna,“ řekl Spranzi.

Německé firmy používají Rýn pro přepravu těžkých a rozměrných nákladů, například uhlí, zemědělských produktů a jiných surovin. Možné komplikace s provozem dvou uhelných elektráren kvůli omezené přepravě po řece ohlásila energetická společnost Uniper a problémů se obává i chemický gigant BASF. Z Rýna jsou zásobovány i čerpací stanice v okolí řeky.

Nejhorší situaci zaznamenali na Rýnu v roce 2018, kdy hladina vody u města Kaub klesla pod 30 centimetrů. „Když v roce 2018 byla splavnost narušená nízkou hladinou vody po delší dobu, tak průmyslová výroba klesla o 1,5 procenta,“ uvedl Nils Jannsen z německého institutu pro světovou ekonomiku (IfW).

„Situace je dramatická, ale ne tak dramatická jako v roce 2018,“ domnívá se další přepravce na Rýnu Christian Lorenz. Logistická společnost HGK, kde působí, se podle něj připravuje na to, že nízká hladina řeky bude v budoucnosti častější a proto objednává lodě, které budou smět vyplout i za těchto situací.

Investovat do splavnosti Rýnu míní i vláda, která by ráda přesunula část dopravy ze silnic na železnici a řeky. Spolkové ministerstvo dopravy však nyní chystá plán, jak přesunout na železnici část nákladů, které nebude možné přepravit po Rýnu.

Tagy Rýn sucho
41 komentářů