umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Letectví

Studie: Civilní letectví čekají nová bezpečnostní rizika, nedostatek pilotů a turbulence

Letadla Ryanairu a Lufthansy na letišti ve Frankfurtu. Foto: Lufthansa
Letadla Ryanairu a Lufthansy na letišti ve Frankfurtu. Foto: Lufthansa

Civilní letectví bude v příštích desetiletích čelit výzvám a bezpečnostním rizikům počínaje nedostatkem pilotů přes nárůst vzdušných turbulencí a kybernetické útoky až po přeplněná letiště. Uvádí to studie průmyslové pojišťovny AGCS a americké Univerzity letectví a kosmonautiky Embry Riddle, z níž cituje agentura DPA.

Civilní letectví zaznamenalo v uplynulých šedesáti letech velký rozvoj, právě to by ale mohlo do budoucna představovat riziko. Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) očekává, že se do roku 2037 zdvojnásobí počet leteckých pasažérů na osm miliard ročně. To ještě zhorší současný nedostatek pilotů – podle studie musí být v příštích dvou desetiletích vyškoleno na 800.000 pilotů.

Na zemi by nárůst leteckého provozu mohl vést k většímu počtu nehod na letištích. Klimatické změny s sebou zase nesou riziko většího počtu turbulencí, protože bude častěji docházet k výkyvům počasí. Lety a letiště by se mohly stát terči kybernetických útoků a množící se drony budou moci náhodně nebo i úmyslně narušovat letecký prostor.

V předchozích šesti desetiletích se přitom mezinárodní letecký provoz stával stále bezpečnějším. Ve třech z uplynulých čtyř let zemřelo při leteckých neštěstích tak málo lidí jako ještě nikdy od doby, kdy se na civilní letecké linky začaly nasazovat proudové letouny.

V roce 2017 nebyli podle studie poprvé od roku 1959 zaznamenáni na komerčních letech žádní mrtví. V roce 2018 zemřelo celkem 556 lidí, ale i to byl třetí nejbezpečnější rok za uplynulých šedesát let, uvádí studie.

ČTK

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
J.L.

Může mi někdo vysvětlit, proč se všechny příspěvky točí okolo A3* nebo B7*, když o těchto strojích není v článku ani slovo?

Jen tak

zkus hadat 🙂

Richard P.

Kazdy, kdo aspon jednou letel v A380 je expert na letadla a leteckou dopravu. Asi tak.

Pavel K.

Za roky 2017 až 2019 jsem s A380 letěl celkem 5x (s BA a LH), a to v různých částech roku. Pokaždé do posledního místa kapacita zcela zaplněna. Nemyslím si, že rušení těchto letadel za menší letadla je vhodné řešení, s ohledem na výše uvedené v podobě úbytku pilotů a nárůstu cestujících v následujících letech. Vývoj letadla A380neo by možná nemuselo být od věci s ohledem na úsporu paliva a s tím související zvýšený zájem o úsporná letadla B787, A350 a A330neo.

Gremli

A380 by toreticky možná mohlo pomoci, pokud by cíleně letěla na 2 motory a zbylé 2 měla pouze jako zálohu a pro vzlet a přistání…jestli je něco takového reálně proveditelné, však posoudit nedokážu.

Jen tak

spotreba letadla leticiho (napr.) na dva motory ze ctyr neni nizsi, ale vyssi 🙂

Dalibor

Jjako že by je celou dobu letu je mašina táhla jako slušnou aerodynamickou brzdu? Inu proč ne…Někde se ta ropa musí vyplejtvat, aby už konečne došla a ekofašos konečně meli pravdu.

TGm

Airbus i nabízel, že přijde s A380 neo, která by zlepšila jeho základní technické a ekonomické parametry. Pokud i Singapore Airlines, která si ho pořídila jako první na desetiletý pronájem a po jeho vypršení první letadlo hned prodala na náhradní díly, přestože mezitím zavedla Premium ecomomy, má v posledních dodaných A380 novou first i business class, je o jeho osudu A380 rozhodnuto. Dosud nevznikl ami sekundární trh s ojetinami jako u B747, kterou lze předělat na nákladní verzi. Lufthansa ani Air France s A380 nepočítají neb během dvou tři let bude v plném proudu nástup nízkonákladovek na long- haul lety… Číst vice »

mikiqex

Jenže Emirates o A380 neo zájem neměl. Pokud vím, celá vyjednávání zkrachovala na tom, že Emirates požadovali dodání původních A380 jen s novými motory a o neo se bavit odmítali, zatímco Airbus požadoval odběr A380 neo a o A380 se bavit odmítali.

Jen tak

ono to, ze je letadlo plne, neznamena vubec, ale vubec nic.

dulezita je, za kolik jste ho zaplnil. a pokud aerolinky rikaji, ze dva dreamlinery jsou levnejsi, nez jedna a380, tak ta ekonomika bude dost priserna.

navic vypravenim dvou letadel ziska aerolinka urcitou flexibilitu – muze letadla vypravit ve dva vhodnejsi casy, nez v jeden univerzalni.

a pokud se zaplni velka letiste (a ono to realne hrozi) a aerolinky budou nuceny letat z mensich letist, tak to bude definitivni hrebicek do rakve velkCh jetu.

Kamui

Kacířská myšlenka, ale je vzhledem k omezené (a docházející) kapacitě letišť vhodný open-access přístup? Místo jedné A380 dnes letí několik B737, které efektivně vyžerou kapacitu.

Richard P.

Mixujete B737 a A380, narrow body vs wide body. Z Dubaje do Sydney ,nebo z Londyna do HongKongu Vam zadne B737 nelita-nevyzerou kapacitu… to byl jenom priklad. ( jedna offtopic poznamka: kdyz se poslou dve B787 misto jedne A380,tak je to levnejsi pro aerolinku, aspon tak to rekl CEO Qantas-u )

Džamel

Já věřím tomu, že časem přijde nějaká A380 neo, ale ještě na ní není ten správný čas…

Jen tak

Neprijde. leda ze by nasli nejaky super hyper ekonomický druh pohonu. který by byl ekonomictejsi ne (napr. ) o 5% , ale o mnohem víc.

reseni bude jinde – vezmou se ekologická letadla a narve se do nich jeste více sedacek. cebu pacific s jejich 400+ kapacitou v A330 je prvni vlastovkou.

Y.K.

Víra je hezká, ale nepřijde. Leda by přišlo nějaké technologické super překvapení, ale zatím nic takového není ani na obzoru.

Jen tak

Je to jednoduché … ono tady naštěstí (vesměs) funguje vcelku tržní mechanismus (díky tomu, že letiště nejsou nafukovací).

dokud jsou volné sloty, létá se často malými letadly.

až volné sloty nebudou, bude se létat méně často velkými letadly.

Džamel

Spíš věřím tomu, že až nebudou sloty, stanou se objektem zájmu letiště typu Pardubice…

Jen tak

mozna, ale jen do male miry. ono porad, i kdyz dojdou sloty, je potreba nezapomenout na to, ze lidi nebudou zrovna ochotní jezdit nekam daleko … a i pri uplne zaplnenosti prahy … pardubice se nejakym extra zajimavym (pro spolecnosti) nestanou.

Martin V.

Ona je taky otázka, jestli místo jednoho slotu pro A380 potřebujeme dva sloty B787. U dráhové kapacity se objevil problém turbulence v úplavu, která je o dost větší u A380, takže se zvětšil nutný odstup menších letadel za ním. U termínálu zase potřebuje A380 širší prostor a optimálně tři nástupní mosty místo dvou. A ještě možná čas na otočku je delší (ale tím se nejsem jist). Takže nakonec ten nárůst bude třeba jenom 1,5x, možná ani to ne.

Jen tak

ono nejde jen o drahovou kapacitu, alemi obsazeni stojanek a spoustu dalsich veci.

a pokud se potvrdi, ze se velka letiste zaplni, tak se bude bud redukovat pocet spoju ve prospech vetsich letadel, a nebo se mensi jety budou pouzivat na mensi letiste.

tim nemyslim pardubice, ale misto preplneneho frankfurtu a mnichova se bude letat vice dalkovek treba z norimberka, dusseldorfu a podobnych letist. a tam se spis uzivi a350/787 nez a380. ktera se neuzivi ani v dubaji.

K.S.

Ano, má. Pokud zavedete koncese, tak s časem cena letenek poleze nahoru, kvalita bude stagnovat a dost možná dostanete služby horší než u nejmenované nízkonákladovky při ceně vyšší než dnes a kapacitu to dost pravděpodobně o moc nezvedne, případně to lidem ještě ztíží cestování, což asi moc není účelem, protože pak budete muset třeba za rožek místo přímého směru. Podívejte se co s Brněnským a Ostravským letištěm dělá jen nepřímé spojení a přítomnost velkého uzlu v dojezdové vzdálenosti cca 1 hodina. Použitelnost spojení vs. prostorová efektivita bohužel nejsou zrovna věci, které by šly ruku v ruce. Podívejte se na naši… Číst vice »