Strojvedoucí loni chybovali nejvíce v historii, ubylo srážek na přejezdech

Největší nehodou podle počtu zraněných bylo najetí vlaku Leo Express do zarážedla v Přerově. Foto: Drážní inspekceNejvětší nehodou podle počtu zraněných bylo najetí vlaku Leo Express do zarážedla v Přerově. Foto: Drážní inspekce

Tuzemským strojvůdcům se nedaří snížit počet případů, kdy projedou na české železnici návěst Stůj. Oproti minulým letům už ale počty

Tuzemským strojvůdcům se nedaří snížit počet případů, kdy projedou na české železnici návěst Stůj. Oproti minulým letům už ale počty nedovolených jízd rostou výrazně pomaleji.

Z dnes zveřejněných dat Drážní inspekce vyplývá, že strojvedoucí projeli v loňském roce návěst Stůj ve 127 případech. To je o 5 více než v roce předchozím.

Počty nedovolených jízd na české železnici v posledních letech. Foto: Drážní inspekce

Počty nedovolených jízd na české železnici v posledních letech. Autor: Drážní inspekce

„V porovnání s předchozími lety došlo opět k nárůstu počtu těchto mimořádných událostí, přičemž se jedná o historicky nejvyšší počet „projetých návěstidel“ u vlaků a posunů,“ konstatovala Drážní inspekce v tiskové zprávě.

Drážní inspekce vidí za růstem dlouhodobě hlavně ubývající počty výpravčích a nástup dálkového řízení železnice, kvůli kterému z řady stanic výpravčí zmizeli. Dokládá to skutečností, že více než třetina případů projetí návěstidla je při odjezdu. Kvůli tomu už Drážní inspekce vydala řadu bezpečnostních doporučení. „Jejich cílem je nenechávat bezpečnost pouze na jednom lidském činiteli – na strojvedoucím, ale mít jakousi bezpečnostní pojistku, která může mít podobu technického zařízení, jež při chybě strojvedoucího automaticky zastaví ohrožené vlaky, případně zmírní následky vzniku mimořádné události,“ uvedl mluvčí Martin Drápal. Může jít i o organizační opatření, například o vypravení vlaků výpravkou.

 

Projetí návěstidel ale ani jednou nevedlo ke ztrátám na životech, ale „jen“ ke zraněným. Počtem zraněných (17) byla největší nehoda Leo Express v Přerově loni v červnu.

Podobně vzrostl loni i počet všech mimořádností na železnici. Drážní inspekce jich loni evidovala 4655, což je nejvíce za posledních deset let. V porovnání s rokem 2016 se jedná o nárůst o 530 mimořádných událostí.

Prakticky jediným pozitivem statistik jsou počty nehod na železničních přejezdech. Jejich počet klesl o dvě procenta. Počet mrtvých z těchto nehod je ale téměř o čtvrtinu vyšší. Nejvyšší počet střetnutí Drážní inspekce eviduje v lednu 2017, kde se jich událo hned 25, přičemž při těchto nehodách zemřelo šest osob a dalších osm bylo zraněno. Více usmrcených během jednoho kalendářního měsíce eviduje Drážní inspekce pouze v srpnu. V roce 2017 docházelo podle statistických výpočtů Drážní inspekce k úmrtí při každém pátém střetnutí. Mimo přejezdy stoupl počet usmrcených o osm, z velké části jde o sebevrahy.

Největší skok v počtech mimořádností zaznamenaly tramvajové dráhy: meziročně o 16 procent. Přibylo hlavně střetů lidí s tramvajemi.

Tagy drážní inspekce nehody statistiky 2017
10 komentářů