Středočeský kraj vyhrál další soudní spor o dopravní standardy, opět kvůli omezení integrace v Kladně

Autobusy ČSAD MHD Kladno. Foto: ArrivaAutobusy ČSAD MHD Kladno. Foto: Arriva

Ve sporu jde už o čtvrté vítězství kraje, odpůrci dosud neuspěli.

Ani čtvrtý pokus o soudní zrušení loni zavedených Standardů dopravní obslužnosti neskončil vítězstvím jejich odpůrců. Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost fyzické osoby, která řešila zavedení standardů v Kladně. To je odmítá uznat, protože by muselo na krajskou dopravu podobně jako ostatní přispívat.

Kraj vítězství ve sporu s žalobcem označeným jako M. P. oznámil v tiskové zprávě. Dosud soudy a úřady řešily pouze žaloby a podněty Kladna, nyní poprvé i fyzické osoby. Stížnosti Kladna odmítlo Ministerstvo vnitra ČR, poté Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, a nakonec i Krajský soud. Ve sporu s občanem rozhodoval senát Nejvyššího správního soudu. Aktuálně uzavřený případ je podle radního pro veřejnou dopravu Petra Boreckého pouhým pokračováním vleklého politického sporu mezi krajem a městem Kladno.

Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že stížnost není důvodná. Fyzická osoba se obrátila na soudy poté, co kvůli odmítání jednání a příspěvku na dopravu kraj omezil rozsah dopravní obslužnosti v Kladně. Krajský soud dospěl k závěru, že nebyly splněny procesní předpoklady pro věcné projednání žaloby. Toto rozhodnutí potvrdil Nejvyšší správní soud.

Kladno chce jednání o návratu integrace. Nejlépe zdarma

„Stále tvrdíme, a mnoho institucí už nám dalo za pravdu, že je v naší kompetenci standardy zavádět a že je plně v naší kompetenci rozhodnout, v jakém rozsahu dopravní obslužnost na území kraje zajistíme. Krajský soud například konstatoval, že dopravní obslužnost přispívat k trvale udržitelnému rozvoji územního obvodu, a spadá do oblasti pečovatelské správy, automaticky to neznamená, že každý, kdo hodlá dopravní obslužnost využívat, má veřejné subjektivní právo na zajištění obslužnosti, a to v jím preferované podobě. Neexistuje ústavní právo na veřejnou dopravu, jehož by se bylo možné dovolávat i bez zákonné úpravy,“ říká Petr Borecký. Stěžovatel podle něj ani neprokázal, jak byly přijaté standardy namířeny proti němu. „ Můžeme tedy v nadsázce říci, že kraj vede nad Kladnem 4:0,“ říká Petr Borecký. Proti rozhodnutí Nejvyššího správního soudu nejsou přípustné opravné prostředky.

Kladno ve sporu zastupuje advokátní kancelář Weinhold Legal, které má Kladno podle smlouvy zaplatit až 1,99  milionu korun. Tvrdí, že standardy zvedené krajem jsou nezákonné. Kraj chtěl po Kladnu 12 milionů korun ročně. Dosud město neplatí nic.

Kladno před několika týdny oslovilo kraj s dotazem, zda by bylo možné MHD opět integrovat. Zatím se ale nemá k tomu, že by za integraci zaplatilo. Město dosud zaplatilo přes milion korun za právní zastupování a je přesvědčeno o své pravdě.

Tagy Kladno Standardy dopravní obslužnosti Středočeský kraj
8 komentářů