Středočeský kraj chystá autobusové soutěže za miliardy, kraj rozdělí na 42 oblastí

Nové autobusy Iveco Crossway LE LIne 12 ČSAD MHD Kladno. Foto: ArrivaNové autobusy Iveco Crossway LE LIne 12 ČSAD MHD Kladno. Foto: Arriva

Rozdělení na menší oblasti má pomoci, aby do soutěží mohli i menší dopravci.

Poslední kraj, kde dosud autobusoví dopravci nemuseli obhajovat své smlouvy v otevřené soutěži, chystá letos a příští rok vypsání otevřených tendrů na zajištění základní dopravní obslužnosti. Středočeský kraj se modelem smluv inspiroval v Jihomoravském kraji a celý region rozdělí do 42 oblastí.

Nové smlouvy, které vzejdou ze soutěží, začnou platit od prosince 2024. Středočeský kraj je v autobusové dopravě největším objednatelem v zemi, celková hodnota zakázek je odhadována na zhruba 20 miliard korun. Kraj dosud ročně dává na autobusy 1,45 miliardy korun.

Většina smluv ve Středočeském kraji v autobusové dopravě vznikla prodloužením stávajících kontraktů výměnou za modernizaci autobusů. Společně s Vysočinou je Středočeský kraj posledním regionem, kde dosud neproběhla soutěž. Na Vysočině ale již tendr běží.

Rozdělení na menší části má podle radního pro veřejnoud opravu Petra Boreckého umožnit, aby se do zakázek mohli hlásit i menší dopravci. „Soutěže chceme koncipovat tak, aby byl tendr co nejotevřenější a mohly se zúčastnit i menší firmy, na druhou stranu však aby byla zachována základní rozumná velikost z pohledu ekonomiky systému,“ řekl Borecký. Rozdělením na menší oblasti je i kraj méně vydíratelný v případě, že se jeden dominantní dopravce rozhodně vyhrožovat ukončením smluv.

První soutěže se vypíšou letos v polovině roku. Rozdělení na jednotlivé oblasti je zatím návrhem, nejde ještě o finální rozdělení.

Návrh rozdělení provozních souborů pro soutěže na autobusovou dopravu ve Středočeském krajiNávrh rozdělení provozních souborů pro soutěže na autobusovou dopravu ve Středočeském kraji

Linky, které budou zadány přímo

Linka 391 Praha, Klánovice –⁠ Úvaly –⁠ (Arriva) –⁠ jde o linku, která se z krajské mění na jedné trase na pražskou
linka 396 Praha, Vinoř – Přezletice (DPP)
linka 375 (budoucí trolejbusová trať do Brandýsa nad Labem, bude provozovat DPP)
linka 111 –⁠ Praha Skalka –⁠ Koloděje (DPP)
linka 160 –⁠ Praha –⁠ Dejvická –⁠ Výhledy (DPP)
linka 161 –⁠ Praha, Bořislavka –⁠ Přední Kopanina (DPP)
linka 174 –⁠ Praha, Kukulova –⁠ Třebonice (DPP)
linka 229 – Praha, depo Hostivař –⁠ Královice (DPP)
linka 301 –⁠ Praha –⁠ Chýnice (DPP)
linka 302 – Praha – Veleň (DPP)
linka 312 – Praha – Lichoceves DPP)
linka 326, 327 – Praha – Jesenice (DPP)
linka 329 Praha – Škvorec (DPP)
linka 351 Praha – Neratovice (DPP)
linka 352 Praha – Jinočany (DPP)
linka 355 Praha – Únětice (DPP)
linka 364 Praha – Doubek DPP)
linka 366 Praha – Březí (DPP)
linka 570 – Rakovník – Kralovice (Lextrans)
linka 573 – Břežany – Kolešov (Lextrans)
linka 579 – Branov – Nezabudice (Kohout)
linka 431 – Lysá nad Labem – Boreč (Lutan)
linka 714 – Mladá Boleslav – Sobotka (Dopravní podnik Kněžmost)
linka 736 – Mladá Bolesav – Dolní Bousov (Dopravní podnik Kněžmost)
linka 997 – Mladá Boleslav – Sobotka (cyklobus, Dopravní podnik Kněžmost)
linka 689 – Stránka – Mšeno (Kokořínský SOK)
linka 690 – Mšeno – Kadlín (Kokořínský SOK)
linka 693 – Mšeno – Katusice (Kokořínský SOK)
linka 695 – Mělník – Mšeno (ČSAD Střední Čechy, Kokořínský SOK)
linka 696 – Mělník – Mšeno (ČSAD Střední Čechy, Kokořínský SOK)
linka 697 –⁠ Mšeno –⁠ Doksy (ČSAD Střední Čechy, Kokořínský SOK)

Tagy Středočeský kraj
48 komentářů