Sto miliard za dvacet let. Ministerstvo chce zabezpečovačem ETCS vybavit všechny tratě

Montáž ETCS do lokomotivy 163 společnosti ČD Cargo. Foto: ČMŽO - elektronikaMontáž ETCS do lokomotivy 163 společnosti ČD Cargo. Foto: ČMŽO - elektronika

Do zabezpečení železničních tratí (včetně lokálek) půjde pět miliard ročně, vybavení vlaků vyjde za rok na dvě miliardy.

Ministr dopravy Karel Havlíček dnes představil plán na zabezpečení českých tratí systémem ETCS. Do plánu jsou zahrnuty všechny tratě včetně regionálních. Moderní celoevropský zabezpečovač, který dokáže zastavit vlaky nebo hlídat rychlost, má být všude do roku 2040.

Celkové výdaje státu na zabezpečení odhaduje ministr na více než sto miliard korun, což vychází na pět miliard ročně. Na tratě má jít 84 miliard korun, na vybavení vozidel pak stál pošle dopravcům jako výpomoc dalších 23 miliard.

Legenda k obrázku:

Železniční síť v ČR lze rozdělit pro účely řešení otázky zabezpečení na následující skupiny tratí:
• A: Celostátní tratě v síti TEN-T
• B: Celostátní tratě mimo síť TEN-T
• C: Regionální tratě provozované podle předpisu SŽ D1
• D: Regionální tratě se zjednodušeným způsobem řízení dopravy provozované podle předpisu SŽ D3

Havlíček rovněž potvrdil, že ministerstvo nehodlá měnit termín povinného použití ETCS od 1. ledna 2025. Po tomto datu nebudou na koridory osazené ETCS vpuštěna vozidla bez palubní části systému. „Tento krok bude zásadním milníkem na postupné cestě k ETCS jako jednotnému zabezpečovacímu systému na celé železniční síti v České republice,“ uvedl Havlíček. Po odkladu volal například šéf Českých drah Václav Nebeský z důvodů vysokých nákladů.

Aktuálně je systémem ETCS pokryto 255 kilometrů mezi Břeclaví a Kolínem. Dalších 206 kilometrů mezi Břeclaví a Petrovicemi u Karviné postoupilo do zkušebního provozu a 108 kilometrů mezi Přerovem a Českou Třebovou přibude ještě v letošním roce. Pro několik dalších úseků momentálně probíhá projektová příprava.

Ministr dnes vystoupil po jednání pracovní komise ke zvýšení bezpečnosti železničního provozu. Ta si stanovila čtyři hlavní okruhy, kterými se bude pravidelně zabývat: zabezpečení železničních tratí, zabezpečení přejezdů, kontrola stavu mostů a otázka stromů podél tratí. Další jednání proběhne na ministerstvu dopravy ve čtvrtek 13. srpna.

Tagy ETCS Ministerstvo dopravy Top
171 komentářů