Stát začne platit postrkové lokomotivy, aby ulevil koridoru, začnou jezdit příští rok

ČD Cargo, postrhkové lokomotivy 230, foto: Zdopravy.cz/Josef PetrákČD Cargo, postrhkové lokomotivy 230, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a ministerstvo dopravy pokročily v plánu zavést službu státních postrků na trati mezi Brnem a

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a ministerstvo dopravy pokročily v plánu zavést službu státních postrků na trati mezi Brnem a Kutnou Horou. Využívat je mají nákladní železniční dopravci, které tak chce SŽDC motivovat k cestě jinou trasou než po vytíženém koridoru přes Českou Třebovou.

Materiál pravidel pro zavedení postrkové služby na tratích SŽDC už schválilo ministerstvo dopravy. „Po realizaci jednotlivých postupových kroků SŽDC aktuálně předpokládá zahájení poskytování postrkové služby v úseku Brno-Maloměřice – Havlíčkův Brod – Kutná Hora hl.n. v průběhu platnosti stávajícího grafikonu vlakové dopravy. SŽDC připravuje vypsání zadávacího řízení na dodavatele této služby,“ potvrdil mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Iniciátory vzniku státní infrastrukturní postrkové služby byli nákladní železniční dopravci sdružení v organizaci ŽESNAD.cz. Přišli s principy takové služby a pro SŽDC připravili „kuchařku“ pro maximální usnadnění zavedení této služby. Inspirací jim byla vodní doprava, u které stát „přípřež“ v podobě remorkéru Beskydy a motivací nutnost někudy kvůli rozsáhlé osobní dopravě a nastávajícím obrovským výlukám mezi Pardubicemi a Brnem po roce 2020 vůbec projet.

Úsek mezi Brnem a Kutnou Horou je sklonově velmi náročný a pro jeho překonání musí být na většinu nákladních vlaků (těžších než 1200 t) nasazena další lokomotiva (postrková nebo přípřežní), což činí tuto trasu pro železniční dopravce ekonomicky neúnosnou . Trasa přes Českou Třebovou je sice rovinatější, ale vlaky zde bojují s nedostatkem kapacity. Podle plánu má náklady na provoz postrkových lokomotiv hradit Státní fond dopravní infrastruktury, protože ani kdyby byla dopravní cesta zadarmo, nedokáže konkurovat trase přes Českou Třebovou.

S penězi v rozpočtu na tuto službu počítáme,“ potvrdil ředitel SFDI Zbyněk Hořelica. Podle něj už je ověřeno, že takové poskytnutí peněz z rozpočtu dopravcům bude legální.

SŽDC chce na začátku roku vypsat takzvanou předběžnou tržní konzultaci,po které pak osloví dopravce s výzvou v účasti k soutěži. Vítěz pak bude zajišťovat provoz těchto lokomotiv. Na trati ale stále panuje omezení nasazování některých modernějších elektrických strojů z technických důvodů, problematiku ale SŽDC se ŽESNAD.cz řeší. Současně správce infrastruktury urychleně přestavuje zbylé nemodernizované úseky na parametry koridorů.

Tagy státní postrk SŽDC Žesnad.cz
55 komentářů