Stát začíná řešit legislativu pro vlakotramvaje, mohly by zachránit lokálky

Nové vlakotramvaje pro Chemnitz. Foto: Stadler RailNové vlakotramvaje pro Chemnitz. Foto: Stadler Rail

Ministerstvo chystá studii, která má prověřit požadavky na vlakotramvaje.

Ministerstvo dopravy otevírá možnost změny drážní legislativy, která by umožnila provoz takzvaných lehkých kolejových vozidel, někdy označovaných také jako vlakotramvaje. Chystá vypsání studie, která má ukázat, zda je takový provoz u nás reálný.

Na jednání podvýboru pro dopravu to uvedl ředitel odboru drážní a vodní dopravy ministerstva Jindřich Kušnír. „Finalizujeme zadávací podmínky. Mělo by jít především o prověření technických a bezpečnostních požadavků i ekonomické efektivity takových projektů,“ uvedl Kušnír. Studie má být financována ze zdrojů Technologické agentury (TAČR)

Lehká kolejová vozidla nemusejí plnit tak přísné bezpečnostní normy jako běžná železniční vozidla, jsou proto i levnější. Ministerstvo dopravy nedávno navrhlo Evropské unii zmírnění takzvaných TSI norem, ale neuspělo.

Systémy vlakotramvají zažívají v posledních letech v řadě zemí rozmach, známý je například nedávno otevřený provoz v maďarské Szegedu, jako vzor bývá označováno německé Karlsruhe.

Vlakotramvaje by mohly být i řešením pro řadu nedostatečně využívaných tratí, kdyby došlo ke změně kategorie dráhy a byl na nich oddělený provoz. Inspirací je například rakouský Badner Bahn ve Vídni.

Podle Kušníra je ale potřeba vzít v úvahu, že se železnice nemá přizpůsobovat malým přepravním proudům, ale cílem má být dostat více lidí do vlaků. „Nelze si představit, že vlakotramvajemi budeme řešit náhradu starších lehkých kolejových vozidel a obcházet bezpečnostní pravidla,“ dodal Kušnír.

Jaroslav Tomík ze Svazu cestujících ve veřejné dopravě uvedl, že je potřeba na toto téma zahájit diskuzi. „Není to řešení pro každou oblast, ale jsou v Česku určitě tratě, kde by šly využít,“ uvedl Tomík. Jako příklad uvedl trať z Olomouce do Drahanovic. „Je nejvyšší čas se pohnout k nové legislativě. Reálně je v Česku poptávka po stovkách takových vozidel,“ míní Emanuel Šíp z Hospodářské komory. Podle něj by mělo vzniknout vozidlo, které zvládne provoz po železniční trati i uzpůsobených tramvajových tratích.

Tagy lehká kolejová vozidla Ministerstvo dopravy vlakotramvaj
282 komentářů