Stát plánuje prodloužit provoz rychlíků mezi Prahou a Brnem o dva roky Českým drahám

Stanice Havlíčkův Brod. Pramen: Správa železnicStanice Havlíčkův Brod. Pramen: Správa železnic

Stávající kontrakt vyprší příští rok, smlouva podle soutěže nejdříve v prosinci 2026.

Ministerstvo dopravy bude muset potřetí během čtyř let prodlužovat smlouvu s Českými drahami na provoz rychlíkové linky R9 mezi Prahou a Brnem přes Vysočinu. Stávající smlouva vyprší v prosinci 2024.

Důvodem prodlužování smluv je skutečnost, že ministerstvo nebylo dosud schopné uzavřít smlouvu s vítězem otevřené soutěže na provoz této linky. První tendr muselo ministerstvo zrušit kvůli technické poruše. V druhém případě již vyhlásilo vítězem RegioJet, zatím ale běží lhůty na odvolání. Podle podmínek soutěže má stát čas na podpis smlouvy do září letošního roku, aby RegioJet zahájil provoz v prosinci 2026. Pokud to nestihne, nastane další rok prodlení.

Mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka potvrdil, že stát plánuje překlenovací období mezi stávající a budoucí smlouvou z otevřené soutěže překlenou přímým zadáním Českým drahám. „Předpokládáme formu přímého zadání se smlouvou na dobu dvou let,“ uvedl Jemelka. Jaké ceny ministerstvo dosáhne, zatím není jasné. Nelze očekávat, že by se během dvouleté přechodné smlouvy zásadněji zvýšila kvalita souprav na této trase. K prvnímu prodloužení smlouvy došlo v roce 2019, k dalšímu pak 2021.

RegioJet byl minulý týden označen vítězem první velké otevřené soutěže na provoz dálkových vlaků v Česku. Za patnáct let provozu na lince R9 bude chtít kompenzaci ve výši 4 937 551 845 Kč, zatímco České dráhy 5 859 015 424 Kč. Rozdíl v celkové částce je tak 922 milionů korun.

Tagy České dráhy Ministerstvo dopravy přímé zadání
107 komentářů