lot
Infrastruktura Železnice Železniční průmysl Zprávy

Stará a ještě starší. Správa železnic má nejstarší výhybku na Jesenicku

Výhybka v Mikulovicích, rok výroby 1887. Pramen: Správa železnic
Výhybka v Mikulovicích, rok výroby 1887. Pramen: Správa železnic

Deník Zdopravy.cz o minulém víkendu informoval o „zřejmě nejstarší výhybce“ v síti Správy železnic, která se nachází na Smíchově. Tento týden od mluvčí Správy železnic Nely Friebové obdržel upřesnění: vůbec nejstarší fungující výhybku má SŽ v Mikulovicích na Jesenicku u hranic s Polskem.

Zde je vyjádření Správy železnic:
„V případě níže uvedené výhybky č. 402 ve stanici Praha-Smíchov se nejedná o úplně nejstarší výhybku v síti Správy železnic.Takovou výhybkou by měla být výhybka č. 9 ve stanici Mikulovice na Jesenicku vložená v r. 1888 (rok. výroby 1887). Výhybka je tvaru JXI6° (kolejnice tvaru ‚XI (VIII-KBD)‘).

Dlouhá životnost výhybky je dána hlavně jejím zanedbatelným provozním zatížením vzhledem k jejímu umístění v kolejišti stanice (účelové koleje Správy železnic). Její současné umístění v kolejišti je rovněž dáno skutečností, že leží v kolejích, kterých se nedotkla žádná zásadní rekonstrukce nebo modernizace, která by vyžadovala výměnu výhybky.“

22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Sklicko

Ako z Cimrmana: Prezila cisare pana, prvu CSR a aj bolsevika 🙂

Přemek

Parádní ukázka schopností našich předků vytvořit fukční a trvanlivý mechanismus. Kéž bychom se tak při dnešních možnostech chovali i my všichni.

Ondřej

Neměla by mít výhybka bez hákového závěru jiný nátěr závaží?

Hajnej

V bílém poli dvě červené „pacičky“.
Mám pocit, že něco takového bylo k vidění v kolejišti mezi vjezdovou skupinou vršovického ranžíru a hlavní tratí.

Zirecek

Úprava nátěru je v plánu.

Umělec

To závaží a kostka asi nejsou původní?

Alda

že to seznam ještě nemá v zeměpisné mapě.

Aslanex
Maroun

Mašinka, výhybka, hradlo, most, prosim tebe o milost. Pusť mne k panu Zababovi!

Hen ten oný

Další případ večerníčkovské generace.

Vladimir Malý

To tedy spíše čtenářské generace. Dávno před večerníčkem to vyšlo knižně a děti si to četly.

Gogo

Chceš si u něj objednat nejlokomovatější lokomotivu ?

Kalanis

Zababa měl projektovat mašinky na dieselovém základě. Pak by neměl problémy s tvarem. Jako později s těmi modely na elektřinu.

dopravák

Krásná muzejní záležitost – bylo by škoda ji nezachovat v kompletním stavu!

malý bobeš

A například kde? Kdo ji koupí?

dopravák

Klidně by se mohli dohodnout třeba s Mildou Kotherou a při nějaké rekonstrukci kolejiště ji přemístit třeba i jen jako už „neprovozovaný artefakt“ do nějaké součásti ŽM ČD …

Jiří Kocurek

Tak to radši ať zůstane tam, kde je. Kdo chce vidět nejstarší výhybku, ať si udělá výlet.

dopravák

Nepovolaným je vstup do kolejiště zakázán – i v oranžové haleně!

Vladimír Malý

Rozhodně neodvážet ze Slezska. Co třeba dát to do Muzea slezského Semmeringu?

dopravák

Proč ne, klidně třeba i tam – jen se obávám, že ji tam asi nebude možno „vystavit“ nějak rozumně jako celek, navíc tam bývá dlouhou dobu hodně sněhu. Ale třeba to nakonec někdo nějak chytře vymyslí.

Výpravčí

Zdá se být v dobrém technickém stavu a docela mě udivuje stav pražců.Osobně bych ji ponechal tam,kde je

Elb

Že by to v aukci zůstalo bez povšimnutí bych se tedy nebál..