Správa železnic zkouší znovu zadat stavbu nového mostu přes Orlík, první tendr zrušila

Most přes Vltavu na trati Tábor - Písek. Autor: ČD CargoMost přes Vltavu na trati Tábor - Písek. Autor: ČD Cargo

Stavba za půl miliardy se zařadí mezi největší mostní díla v České republice.

Správa železnic se snaží na druhý pokus najít stavební firmu, která zbuduje nové přemostění přes Orlickou přehradu u Červené nad Vltavou. První tendr, který železničáři vypsali v červnu, musel být zrušen, neboť všechny čtyři nabídky překročily cenu 458,5 milionu korun. Ta je podle podmínek Správy železnic nepřekročitelná i v novém tendru.

Správa železnic stavbu připravuje dlouhá léta, stavět chtěla začít ještě letos. To už se zřejmě nestihne. Práce potrvají čtyři roky. Most je součástí trati Tábor – Písek. Hlavní částí nového mostu, který vznikne zhruba deset metrů vedle starého, bude oblouk s rozpětím 156 metrů. Celková délka přemostění přesáhne 300 metrů. „Díky svému rozpětí se most po dokončení zařadí mezi největší oblouková mostní díla v České republice,“ doplnila Správa železnic.

Současný most přes Orlík je nejvyšším železničním mostem v republice. Výška nad dnem údolí je 68 metrů, nad hladinou 35 metrů. Prvenství si zachová i nový most, který bude mít podobné parametry. Starý most bude zbourán, pro nakládku demontovaných dílů se využije nový most.

Původní most nebyl nikdy rozsáhleji rekonstruován, při stavbě přehrady se pouze provedlo zesílení části zatopených pilířů, drobné opravné práce pak proběhly v 70. letech a oprava nátěru v 80. letech minulého století. Dnes je zde rychlost omezena na 30 km/h a podle Správy železnic stav mostu fakticky neumožňuje provoz nákladních vlaků.

Železničáři přitom až do roku 2018 mluvili o rekonstrukci, která měla vyjít na 350 milionů. Nakonec se ale s poukazem na doporučení odborné komise rozhodli pro novostavbu, mimo jiné proto, že původní nýtovaná konstrukce je podle nich za hranicí životnosti. Podobný problém řeší i u mostu v Praze pod Vyšehradem. U jiných podobně starých mostů Správa železnic přistoupila jen k výměně ocelové konstrukce za novou. K tomu došlo například u mostu přes přehradu Hracholusky.

Stavba nového mostu přes Orlík bude rozdělena do čtyř etap. Nejprve budou vystavěny opěry, pilíře a základy pat oblouku a nosné konstrukce krajních polí. V rámci druhé etapy se vybuduje zejména oblouková nosná konstrukce. Během následující fáze bude dokončena mostní konstrukce a v rámci hlavní výluky železničního provozu bude provedeno převedení tratě do nové polohy. Současně také dojde k demontáži stávající ocelové konstrukce mostu.

„Ze strategického hlediska má trať velký význam jako objízdná trasa zejména při výlukových pracích na páteřních tratích a pro mimořádné přepravy,“ uvedla Správa železnic.

Tagy most přes Orlík Správa železnic trať Písek - Tábor
45 komentářů