Letecké společnosti Letectví

Společnost Smartwings vloni zvýšila zisk na 134 milionů korun

Boeing 737-800 společnosti Smartwings odlétá z Prahy. Foto: Letiště Praha
Boeing 737-800 společnosti Smartwings odlétá z Prahy. Foto: Letiště Praha

Letecká společnost Smartwings vloni zaznamenala zisk po zdanění 133,4 milionu korun, což je o více než 50 milionů meziročně více. Zisk zaznamenaly i sesterské ČSA. Oznámil to dnes Smartwings. Společnost patří stejně jako ČSA do letecké skupiny Smartwings Group, která má nyní finanční potíže kvůli koronavirové krizi. Společnost by tak mohla mít nárok na státní záruky z programu COVID Plus, z něhož nemohou čerpat firmy s finančními problémy už před koronavirovou krizí. V minulých týdnech žádala celá skupina stát o garanci za úvěr kolem 800 milionů korun.

Celá skupina vloni dosáhla obratu 28 miliard korun, další čísla o loňském hospodaření skupina neoznámila.

Považujeme za nezbytné zdůraznit a znovu zopakovat, že společnost Smartwings, a.s. byla před koronakrizí zdravou firmou, a to i přes problémy způsobené uzemněním letadel Boeing 737 MAX. Společnost Smartwings za celých 22 let, vyjma jednoho roku, což bylo způsobeno kurzovými rozdíly, vykázala vždy zisk,“ uvedla společnost v prohlášení. Ve ztrátě se firma ocitla v roce 2017, kdy ztratila přes půl miliardy korun. Důvodem byly právě kurzové rozdíly koruny vůči dolaru, což bylo klíčové v souvislosti s tehdejšími nákupy letadel Boeing. Firma také uvedla, že sesterské aerolinky ČSA jsou od roku 2018, kdy se na jejich řízení začal Smartwings akcionářsky podílet, také v zisku.

Výroční zprávu za loňský rok firma ještě nezveřejnila. Firma odmítla tvrzení, že měla finanční problémy už před koronavirovou krizí. Ve čtvrtek uvedla CNN Prima News, že Smartwings měla v roce 2019 ztrátu 80 milionů dolarů (asi 1,9 miliardy Kč), což údajně uvedl premiér Andrej Babiš (ANO) v dopisu americké společnosti Boeing. Smartwings loni na jaře musela až do současnosti odstavit svá letadla Boeing 737 MAX. Stroje byly celosvětově odstaveny kvůli dvěma nehodám způsobeným vadným softwarem. Smartwings tehdy vlastnila sedm těchto letounů, dalších 21 se pak ještě loni chystala převzít.

Skupina Smartwings, do níž vedle tuzemských dopravců patří například ještě zahraniční divize skupiny, nyní řeší problémy kvůli zastavení provozu během koronavirové krize. Skupina uvedla, že k záchraně bude potřebovat i pomoc státu, který požádala o garanci za komerční úvěr v hodnotě kolem 800 milionů korun. Nyní se hovoří o tom, že by firma měla mít možnost čerpat záruky z podpůrného programu COVID Plus, který je zaměřen na velké firmy. Prostřednictvím komerčních bank v něm mohou žádat o půjčky od pěti milionů do dvou miliard korun, maximální výše úvěru odpovídá 25 procentům ročního obratu společnosti. Skupina na začátku tohoto týdne zároveň oznámila, že kvůli potížím propustí v následujících měsících až 600 zaměstnanců.

ČTK

49 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Adam

Komedie .

Jarek

Jen by mě zajímalo, jak se v těch super pozitivních číslech promítá 1,2 miliardy, které byly „odkloněny“ z konta ČSA do TVS hned v roce 2017, nasledkem čeho musely Čsa poslat do šrotu „nová“ letadla! Dodnes ty peníze dluží, jinak jsou ve skvělé formě! 😀

Roman

Podle účetní uzávěrky z let 207 a 2018 žádné peníze smerem z ČSA neplynuly. Naopak tam SW nasypal.
CSA měli pred převzetím ztráty ve výši 5 miliard z nich už skoro miliarda byla odmazana.

axel

Pro Roman – IMHO to co tvrdíte se nedá zjistit z účetní závěrky (zkuste si dát do google „transfer pricing“). Ovšem nerozumím tomu co je špatného na chování mateřské a dceřinné firmy (pokud dceřinná firma nezkrachuje na úkor mateřské). Tj. jestli dceřinná firma ČSA patří mateřské firmě Smartwings … tak Smartwings si může s ČSA dělat cokoliv (když nepoškodí věřitele firmy ČSA). A ze stejného úhlu pohledu je naprostá nesmysl mluvit o tom, že my z našich daní máme „pomáhat“ firmě Smartwings ve stejné míře jako firmě Smartwings „pomáhají“ její vlastníci…. Vlastníci „pomáhájí“ sami sobě (=pokud pan Šimáně či čínský… Číst vice »

RHood

Je vidět, že nemáte vůbec ponětí o podnikových financích. Ztráta ČSA byla pokryta, prodejem majetku ČSA. Ale to co píšete, tím vás asi krmí pán J. Juran, velký to propagátor „selského rozumu“. Citujte prosím výroční zprávu ČSA (jsou k dispozici u předmětného rejstříkového soudu), v kterém roku došlo k tomu nasypání.

Tomas

jaka nova letadla posilala csa do srotu?

Y.K.

Cože?

Anonymus

Uprimne, ono to propousteni ve Smartwings nebude tak zhave. Piloti a letusky jo, ale to je vse.

Y.K.

Jako ta citace CNN Prima News až bolí. Zaměnit účetní zisk/ztrátu a vyčíslené ztráty způsobené nějakým problémem (737Max), to je docela síla. Účetní ztrátu dvě miliardy by dost těžko někdo přežil.

Frigo

Zajimave je, ze zrovna ten den, kdy se dostal do médií dopis premiéra, který psal Boeingu a kde je údajně napsané, ze sw je před bankrotem a tento dopis by mohl ohrozit dotace – tak se ten samy den objeví zprava o zisku sw… trochu divné, ne???

Jan Sůra

V dopise není nic o bankrotu. V dopise je, že uzemnění způsobuje ekonomické škody. To, že na CNN Prima neumí překládat, není problém Babiše.

Janina

Obvykle se k 30. června podává daňové přiznání za minulý rok, takže firmy okolo toho data zveřejňují své uzávěrky a výroční zprávy. Já třeba na naší skončila práci až okolo 29.června, protože auditoři přicházali pořád s novými věcmi, co chtěli změnit, a tento týden šla do Sbírky Listin.

Axel

Dovolím si polemizovat … Hrubá čísla – výnosy, náklady, pohledávky, závazky … v běžné velké firmě to mají 2-3 pracovní dny konci období. Koneckonců na vyfakturování plátcům DPH je povinnost ze zákona o DPH nejpozději 15 kalendářních dní. Uznávám, že u firem, co dělají jednorázové zakázky (typicky stavaři) je kvůli počasí obvykle honička stavět o106 v prosinci a papíry dělat až nejde stavět kvůli mrazu, tj. u stavařů je dost časté, že oni mají hrubá čísla o hospodaření někdy v únoru, protože v prosinci nedělali účetnictví, ale ze všech sil sprintovali s dokončováním stavebních projektů. Pro mezinárodní firmy jako Smartwings… Číst vice »

Tomas

je videt, ze o tom, jak se dela ucetnictvi ve velke firme, nemas ani paru.

ono to fakt neni tak jednoduche.

axel

V čem konkrétně jsem napsal nepřesnost? Klidně popište jak podle Vás v praxi probíhá např. impairment test (viz ten příklad, že kvůli prudkému poklesu tržních cen za majetek xy v ve firmě AB auditor nesouhlasí s údaji v účetní závěrece = a proto může nastat, že uzavření účetnictví se vleče). Tipuji že tato situace mohla nastat ve Smartwings a proto se velmi divím, že společnost (jako jedna firma, nikoliv koncern) Smartwings a.s. uvádí loňský zisk (bez dokončení impairment testu nelze zjistit) ale neuvádí loňský obrat, a neuvádí dluhy ke konci roku 2019… což lze zjistit jednodušeji než zisk. Já pouze… Číst vice »

R.A.

No evidentně ti finanční situace tvs leží na srdci a rozebíras, to cele týdny snad nevadí když se zeptám jaká je tvoje odbornost, čím se zivis, abych třeba získal nějakou představu jak relevantni mohou být tvoje názory?

Axel

Jsem ekonom. A celá ta situace okolo provozních dotací pro SmartWings je výjimečná v tom, že cca 95% informací kolem Smartwings jsou PR texty nebo nepodstatné informace. A podstatné informace jakoby nehrály roli. Není to jen vina Smartwings. (např. nechápu to poukazování že Šimáně si jezdí v Porsche a parkuje „papalášsky … přece to vůbec není důležité). Když se podíváte např. na debaty o OKD, tak mnohem víc se diskutovalo k podstatě věci – jestli dává ekonomický smysl, aby OKD pokračovalo… krátkodobě to asi smysl dávalo, ale dlouhodobě ne. Tj. chybí mi debata k podstatě věci jestli dotovat Smartwings či… Číst vice »

R.A.

No vidíš to je normální diskuzní příspěvek, kdyby Te zajímal názor člověka pohybujícího se v letectví 15 let OKD je problém ze proste cena uhlí a jejich náklady na těžbu se proste nepotkávali, což je systémový problém má druhou stranu navzdory všem vyjádřením pana Moravce, lžím a polopravdam … sw jsou prosperující firma, které ublížili Maxi a teď ji doslova drti koronavirus – stejně jako všechny dopravce na světě, i když někteří aby uklidnili akcionáře budou tvrdit něco jiného. nechme stranou výroční zprávy, pocty letadel atd., zkus mi třeba to s tou ekonomickou situaci napr v 2018 věřit jelikoz o… Číst vice »

Axel

Pro R.A. … Souhlas s tím autem.. je mi úplně jedno jestli pan Šimáně nebo někdo má takovou či onakou životní úroveň. Klíčové je odpovědět jestli Smartwings (v nějaké zmenšené podobě) jsou životaschopné za xyz Kč dotací z našich kapes.

A to vyčítám panu ministru Havlíčkovi, že řeší „přejmenováváním“, ale neřeší otázky = za xyz miliard dotací přežije Smartwings zmenšený např. na polovinu.

Aspoň já dosud neslyšel ani slovo, jaký by měl být efekt těch navrhovaných dotací pro Smartwings = nevím „co za to“ předvede Smartwings.

Tomas

co by za to mel sw predvadet? pozlatit letadla?

neni tim hlavnim kriteriem, ze ty uvery splati a nezkrachuje?

Axel

Vy jste viděl, že by vlastníci Smartwings poskytli ručení svým osobním majetkem, že SWG splatí úvěr?

Tj. že by existovala dvojí garance úvěru pro Smartwings?

R.A.

No potřebuješ ty peníze na provoz firmy, jako bude končit program antivirus navíc lidi nemůžeš donekonečna držet na částečně nezaměstnanosti, alespoň ty co přežijí propouštění, letiště Praha a další mohou počkat s nějakými pohledávkami ale nejde to navyšovat donekonečna, velkou vyzvou bude krysí závod s dopravci co teď sami zkouší zaslapat konkurenci, ale sami krvací a doufají ze ostatní vykrvácel dřív, na to všechno potřebuješ mít peníze pokud mas přežít …. samozřejmě peníze se ti budou vracet jak se budou prodávat letenky …. ale jaká bude přes léto obsazenost/poptávka a jak dlouho se to bude vracet na čísla let minulých… Číst vice »

Axel

Pro R.A… to je malinko nedorozumění. Mě primárně nevadí ta propagační kampaň Smartwings…. Mě obrovsky štve, že nevidím profesionální přístup pana ministra Havlíčka… Kromě změny názvu v Obchodním rejstříku (pár tisíc Kč) nevidím nic, co by pan ministr Havlíček garantoval, že bude za ty miliardy provozních dotací… Jak jsem již řekl – chápal bych provozní dotace na provoz některých pravidelných linek (provozovaných i v mimosezónním obdobích) do míst kde auto, bus, vlak nejsou konkurenceschopné = Kyjev, Paříž, Madrid, Stockholm, Řím). Vlastníci Smartwings vůbec nejsou motivováni, aby něco za ty dotace udělali. Těm vlastníkům Smartwings nic nebrání, aby ze Smartwings si… Číst vice »

amey

„Považujeme za důležité sdělit veřejnosti, že díky létům na jeden motor skupina smartwings výrazně uspořila. V letech na jeden motor napříš Evropou jsme průkopníci a dokázali jsme tímto způsobem najít interní rezervy.“ ..měl by doplnit Vik nebo Šimáně…

Dave

To je směšné, cha – cha – cha, tuze směšné, cha – cha – cha,
odpusťte mi, cha – cha – cha, že se směji vám.“

Tswq1

Cha cha cha zaměstnanče smartwings cha cha

Tomas

koukam, ze ted uz kazdy, kdo ma jiny, nez “mainstreamove hatersky” pohled na vec, je hned zamestnanec?

vzdyt ma pravdu, je to ohrana pisnicka a ani to neni vtipny.

amey

…až budete sedět v letadle, co si plachtí napříč Evropou s jedním motorem, kolem Vás 180 lidí a kapitán Veselý v pohodě s tím, že to může kdykoliv třísknout na zem, cha cha Vás velmi rychle přejde, pane vtipný. Jen to zažít. Potom by jste měl napsat, pane cha cha…

Tomas

hmm, sedel jsem v letadle, ve kterem nesel zadny motor. a prece bych reagoval stejne jako “dave”.

(cely ten let na jeden motor byl a je samozrejme pruser, ze ktereho (zatim?) tvs vyvazl velmi snadno. uz se nemuzu dockat zpravy z uzpln a vysledku vysetrovani. treba se i dovime i okolnosti, ktere k tomu vedly.

Jarek

A skutečně myslíte, že výsledek šetření ÚZPLN bude objektivní? Jistě už to mají kamarádi soudruha Bureše obšlápnuté. Nic z toho nebude. Zajímalo by mě potom jen vyjádření EASA…

Tomas

UZPLN u nas obcas vymysli strasnou bejkovinu (pred mnoha lety cosi ohledne chovani realneho letadla dokazovali podle jeho chovani v MS Flight Simulatoru (!!!)), ale jinak funguji celkem objektivne. a o objektivitu zpravy ohledne smartwingsu nemam v zasade obavy

Jarek

Přesně tak, divím se těm lidem a jejich rodinám, že ještě nepodali na ty arogantní gaunery ze SW žalobu za obecné ohrožení…

Tomas

zalobu? co je to zaloba “za obecne ohrozeni”?

zcela jiste mate na mysli “trestni oznameni”, nebot obecne ohrozeni je trestny cin. cili se nezaluje, ale oznamuje.

Axel

DOTAZ na redakci – bylo by prosím možné u ČTK ověřit, jestli ČTK píše o hospodaření jedné firmy nebo skupiny firem (zjednodušeně se také místo slova „skupina firem“ v běžné řeči mluví o „holding“ či „koncern“)?

Tj. jde o čísla za samotnou společnosti Smartwings a.s. nebo zpráva ČTK píše o hospodaření CELÉ skupiny (tj. všechny majetkově či jinak propojené společnosti) Smartwings a.s. Třetí možností je, že zpráva ČTK do sebe míchá údaje z obojího…

Ten zmatek vytváří věta: „Celá skupina vloni dosáhla obratu (…)“
Děkuji

Jan Sůra

Ten zmatek je vytvořen konstrukcí onoho prohlášení, která k nám přišlo. Bohužel, dokud nebude výroční zpráva, nedá se to moc poznat.

Axel

Díky za reakci. Je divné, že samotná společnost Smartwings a.s. zná loňský zisk. Ale asi v tomto textu ČTK není uveden za společnost Smartwings a.s. – což je divné, že zisk znají, ale obrat ne, protože bez obratu nelze zjistit zisk. Dokonce si troufnu odhadnout, že obrat je mnohem snazší zjistit než zjistit celkový zisk, protože do celkového zisku se musí zapracovat všechny ty složité operace typu odhadnout eventuelní dopad do hospodaření, kdyby se zrealizovalo to či ono riziko … ten rozdíl – obrat (levou zadní), ale zisk se počítá komplikovaněji … to nepíšu o Smartwings, ale píšu obecně, protože… Číst vice »

Roman

Ne jestli dobře čtu. Cela skupina měla obrat 28 miliard. Přičemž smartwings meli zisk 133 milionů a CSA také byly v zisku. Je to tedy napsané zmatečně a bylo by lepší aby uvedli zisk za celou skupinu, ale asi se dá říct ze i cela skupina byla v zisku.

Axel

Pro Roman – promiňte, ale Váš odhad je úplně na vodě, když píšete: „asi se dá říct ze i cela skupina byla v zisku.“ Netvrdím, že není pravda co jste napsal. Tvrdím, že z dnešní zprávy ČTK nelze pravdu odhadnout. Ta zpráva je podle mě téměř bezcenná. Například ten uvedený obrat (?skupiny?) Smartwings 28 miliard za rok 2018 nevím jestli lze srovnat s obratem 30 miliard Smartwings za rok 2018, protože Smartwings se mohl rozhodnout, že ve 2019 přestane do skupiny započítávat nějaké firmy. Prostě ta zpráva ČTK z mého pohledu je k ničemu. V každém případě držím palce, ať… Číst vice »

Roman

Tak předpokládám že pokud (dle zprávy) jsou dvě největší divize v zisku tak nepředpokládám u ostatních až takovou ztrátu aby v konečném důsledku zapříčinila ztrátu celé skupiny.
Ale ano jak říkáte vařím z vody. Vycházím z dat v této zprávě a snažím se je nějak zasadit do kontextu

Axel

Vůbec netvrdím, že nemáte pravdu. Nevím to. Pouze kritizuji tu „nekvalitu“ zprávy ČTK … podle mě je zpráva ČTK vcelku na nic.

P.S: V roce 2018 bylo do konsolidované účetní závěrky skupiny Smartwings a.s. započteno tuším 8 společností.

Roman

Tak v té nekvalite te zprávy se shodneme.
Ano to bylo (cca) ale ten zbytek neměl finančně na skupinu až takový vliv. Stejně si myslím ze Smartwings počítá zisk jen za Smartwings (včetně zahraničních dcerinek a ugjet) a ČSA.
No uvidíme až vyjde uzávěrka

Ája

V tomhle se nikdo nevyzná buď mají hodně kreativní účetnictví, nebo všichni lžou, nebo obojí.
Babiš v dopise píše že jsou před krachem, oni tvrdí že jsou před krachem a teď když mají otevřenou cestu k úvěru tak je vše najednou OK.

Roman

Spíš si myslim že Babiš řekl/myslel, že ta sarada s MAXem už SW stála oněch 80 milionů.
Ta částka by odpovídala i tomu o kolik si Boeingu řekli jiné společnosti

Mad_Majk

Někdo někde tvrdí, že je vše OK? Tohle jsou výsledky za rok 2019, kdy covid-19 začínal teprve řádit v Číně. Letošek bude vypadat samozřejmě úplně jinak.

Ája

Ale ten dopis byl psán ještě před covidem. Předpokládám, že Babiš ten dopis sám nepsal, ale dostal ho ze Smartwings aby ho jen podepsal a poslal Boeingu.
Možné jsou jen následující možnosti:
– Pro Boeing je Smartwings před krachem (ještě před covidem)
– Pro Českou republiku je Smatwings zdravá a zisková společnost (ještě před covidem)
– Babiš v dopise píše Bludy (proč by to dělal?)

Roman

Ani jedno ani druhé ani třetí. Pokud se podíváte co v onom dopisu je (a da se to dohledat ve videu které uveřejnila CNN Prima) tak je tam přibližné vyčíslení nákladů jaké SW zatim s územními MAXy měli. Z nich se bude pravděpodobně vypočítávat výše nárokované kompenzace.
Tudíž to neznamená ze by SW byly v mínusu 80 milionů dolarů, ale ze tohle by mohla částka o kterou budou žádat.

Ája

Nejde o ty dolary, Babiš v dopise upozorňuje na hrozící bankrot společnosti. To mimo jiné znamená, že společnost je v problémech a to již před covidem. Takové společnosti by měl Egap z programu vyloučit.
Rovněž tak v minulosti v pozvánce na valnou hromadu společnost uváděla že má problémy s financováním.

Y.K.

Tak to interpretují jen některé noviny. Nemá někdo link na anglický originál (originální citace)? Našel jsem jen toto a není tam v podstatě nic překvapivého a to že je problém s Maxy značně finančně zatížil (nic o bankrotu) a musela si kvůli tomu napůjčovat. -(The company) suffered a loss of more than $ 80 million by the end of 2019. This fact put the company’s management under enormous pressure. It was difficult to keep the company afloat with minimal financial reserves, the management had to rely on bank loans, but banks no longer want to extend loans due to risk…

Roman

Da se to vypauzovat ve videu na CNN prima. Pak se to přečíst celé