Španělské dráhy Renfe finišují jednání o koupi poloviny Leo Express. I kvůli rychlovlakům

Elektrické jednotky Sirius pro Leo Express. Foto: LEElektrické jednotky Sirius pro Leo Express. Foto: LE

Pro španělské státní dráhy má být nákup Leo Express cestou k zahraniční expanzi.

(AKTUALIZOVÁNO 12:12) Španělské státní dráhy Renfe finišují jednání o převzetí polovičního podílu ve společnosti Leo Express. Informovala o tom včera španělská média, dnes dopoledne informaci potvrdily v tiskové zprávě přímo dráhy.

Dokončujeme nezbytné procesy k získání 50 % kapitáluu české železniční společnosti Leo Express,“ potvrdilo Renfe v tiskové zprávě. Podle dopravce je pro firmu výhodnější koupit jinou firmu než začínat na zahraničním trhu od nuly.

Leo Express má být pro španělského státního dopravce cestou k expanzi na zahraniční trhy. K finální dohodě zatím nedošlo. Už loni si Renfe najaly poradenskou společnost PwC, aby dopravci analyzoval možnost expanze do zahraničí včetně nákupu podílu v Leo Express.

Jednodušší expanze do zahraničí

Český dopravce může být díky licencím pro provoz nejen v Česku, ale také na Slovensku, v Polsku a v Německu snadnou cestou pro větší přesun byznysu do zahraničí. „Umožnilo by nám to účastnit se okamžitě soutěží na provoz vlaků v závazku veřejné služby. Můžeme mít také lepší přístup pro chystané vysokorychlostní železnice v regionu,“ doplnilo Renfe v prohlášení. Leo Express nechce zprávy o nákupu jakkoliv komentovat.

Zpráva ze Španělska přišla jen pár hodin poté, co Leo Express vyzval stát opět ke státní podpoře. „Po zavedení tvrdého lockdownu obsazenost vlaků mezi Prahou a Ostravskem poklesla pod úroveň 20 % oproti normálu. Stále přitom není jasná forma podpory pro komerční vlakovou dopravu, přestože se s dopady sníženého zájmu o cestování potýká sektor již rok,“ řekl mluvčí Leo Express Emil Sedlařík.

Leo Express s Ministerstvem dopravy podle svého vyjádření dlouhodobě řeší podporu pro dopravce, která by se vztahovala i na komerční spoje. „Vzhledem k zásahům Evropské komise ale není aktuálně podoba podpory jasná. U komerčních spojů tak stále dopravci neví, zda se bude podpora vypočítávat například na základě ztrát nebo výnosů a o jaké procento se bude jednat. Je jasné pouze to, že se teď jedná pouze o podpoře za první vlnu pandemie a souvisejících omezení, tedy od 12. března do 30. června 2020,“ dodal Sedlařík.

Tagy LEO Express renfe Top
161 komentářů