SpaceJet. Mitsubishi před premiérou přejmenovalo svá letadla, chystá nový model

SpaceJet M100, nové regionální proudové letadlo. Foto: MitsubishiSpaceJet M100, nové regionální proudové letadlo. Foto: Mitsubishi

Japonská společnost Mitsubishi Aircraft Corporation odhalila před pařížským aerosalonem první detaily o novém proudovém letadle pro regionální leteckou dopravu. Má

Japonská společnost Mitsubishi Aircraft Corporation odhalila před pařížským aerosalonem první detaily o novém proudovém letadle pro regionální leteckou dopravu. Má být nejtišším strojem ve své kategorii.

Dosud firma označovala letadlo jako MRJ (Mitsubishi Regional Jet), s tímto názvem ale končí. Nově se letadlo bude jmenovat Mitsubishi SpaceJet. Bude ho nabízet ve verzi M90 a nově také v menší M100. Dříve plánovanou verzi MRJ70 firma zcela opustila. Název SpaceJet nemá nic společného s vesmírem, ale s velkým prostorem pro cestující.

Firma v tiskové zprávě oznámila, že do konce roku chce oficiálně představit ke stávající verzi M90 i model M100.  Má pojmout podle představ výrobce 76 až 88 cestujících podle rozteče mezi sedačkami a konfigurací na jednotlivé třídy. S modelem M100 chce prorazit hlavně na americkém trhu. Velikost letadla upravila firma přesně pro podmínky amerického trhu regionálních letadel, u kterého je stanoven na váhu 86 tisíc liber a 76 cestujících ve třech třídách.

Mitsubishi míří s letadlem na stále relativně malý trh regionálních letadel s kapacitou do sta míst. I díky tomuto letadlu by mohlo vzniknout více přímých spojení mezi řadou měst, kde se dosud musí létat s přestupem. Jde o trasy, kam se nevyplatí nasadit větší letadlo a provoz menšího by byl příliš nákladný v přepočtu na sedačku. Díky výrazně nižším nákladům chce Mitsubishi stimulovat nový trh.

Jeho konkurentem by měl být hlavně Canadair Regional Jet (CRJ) od Bombardieru, Mitsubishi ale jedná o jeho koupi. O zákazníky bude bojovat také se Suchojem a čínským Comacem.

Start letadla má značné zpoždění, už probíhá ale jeho schvalování včetně certifikačních letů. Letadlo bude vybavené motory Pratt & Whitney PW1200 G, maximální vzletová hmotnost bude 42 tun. Dolet bude 3540 kilometrů.

Konkurence mezi výrobci letadel výrazně prořídla: Airbus koupil výrobu CSeries od Bombardieru, výrobu osobních letadel Embraer ovládl Boeing. Na trhu tak zůstává ještě ruský Suchoj a čínský Comac.

Mitsubishi očekává, že první letadlo dodá zákazníkům příští rok, původně mělo létat od roku 2013.  Prvním zákazníkem mají být japonské aerolinky All Nippon Airways.

SpaceJet M100, nové regionální proudové letadlo. Foto: MitsubishiMapa ukazující, kam letadlo SpaceJet M100 může dolétnout. Foto: MitsubishiInteriér SpaceJet M100. Foto: MitsubishiRozměry nového letadla SpaceJet M100. Foto: Mitsubishi
Tagy Mitsubishi MRJ SpaceJet Top
6 komentářů