Letecké společnosti Letectví

SpaceJet. Mitsubishi před premiérou přejmenovalo svá letadla, chystá nový model

SpaceJet M100, nové regionální proudové letadlo. Foto: Mitsubishi
SpaceJet M100, nové regionální proudové letadlo. Foto: Mitsubishi

Japonská společnost Mitsubishi Aircraft Corporation odhalila před pařížským aerosalonem první detaily o novém proudovém letadle pro regionální leteckou dopravu. Má být nejtišším strojem ve své kategorii.

Dosud firma označovala letadlo jako MRJ (Mitsubishi Regional Jet), s tímto názvem ale končí. Nově se letadlo bude jmenovat Mitsubishi SpaceJet. Bude ho nabízet ve verzi M90 a nově také v menší M100. Dříve plánovanou verzi MRJ70 firma zcela opustila. Název SpaceJet nemá nic společného s vesmírem, ale s velkým prostorem pro cestující.

Firma v tiskové zprávě oznámila, že do konce roku chce oficiálně představit ke stávající verzi M90 i model M100.  Má pojmout podle představ výrobce 76 až 88 cestujících podle rozteče mezi sedačkami a konfigurací na jednotlivé třídy. S modelem M100 chce prorazit hlavně na americkém trhu. Velikost letadla upravila firma přesně pro podmínky amerického trhu regionálních letadel, u kterého je stanoven na váhu 86 tisíc liber a 76 cestujících ve třech třídách.

Mitsubishi míří s letadlem na stále relativně malý trh regionálních letadel s kapacitou do sta míst. I díky tomuto letadlu by mohlo vzniknout více přímých spojení mezi řadou měst, kde se dosud musí létat s přestupem. Jde o trasy, kam se nevyplatí nasadit větší letadlo a provoz menšího by byl příliš nákladný v přepočtu na sedačku. Díky výrazně nižším nákladům chce Mitsubishi stimulovat nový trh.

Jeho konkurentem by měl být hlavně Canadair Regional Jet (CRJ) od Bombardieru, Mitsubishi ale jedná o jeho koupi. O zákazníky bude bojovat také se Suchojem a čínským Comacem.

Start letadla má značné zpoždění, už probíhá ale jeho schvalování včetně certifikačních letů. Letadlo bude vybavené motory Pratt & Whitney PW1200 G, maximální vzletová hmotnost bude 42 tun. Dolet bude 3540 kilometrů.

Konkurence mezi výrobci letadel výrazně prořídla: Airbus koupil výrobu CSeries od Bombardieru, výrobu osobních letadel Embraer ovládl Boeing. Na trhu tak zůstává ještě ruský Suchoj a čínský Comac.

Mitsubishi očekává, že první letadlo dodá zákazníkům příští rok, původně mělo létat od roku 2013.  Prvním zákazníkem mají být japonské aerolinky All Nippon Airways.

6 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
železničář v důchodu

Je-li to letadlo patřičně „nežravé“, mohl by to být dobrý tip pro především Moravskoslezský, ale i Jihomoravský kraj: když už mají letiště a nikdo jim z nich nechce létat, mohly by si založit vlastní letecké společnosti a nakoupit jim třeba právě tato éra – do Varšavy či Mnichova by určitě doletěla třeba i 2x denně a při jejich nevelké kapacitě by aspoň tolik „neprudilo“ jejich malé skutečné využívání pasažéry …
(„Smajlíky“ vkládat neumím, tak si tam může každý doplnit takové, které nejvíc vyhoví právě jemu.)

Pražák

Troufám si tvrdit, že se Suchojem a jeho SSJ rozhodně bojovat nebude. Ten letoun je mimo území SNS a možná KLDR prakticky neprodejný a i to musí zatlačit ruský stát, např. Aeroflot o SSJ nijak zvlášť nestál (rozhodně ne v takových počtech), ale na befel z Kremlu ho musel koupit. A z čínského Comac ARJ 21 také zrovna těžkou hlavu mít nemusí, přestože Číňani tvrdí, že to není pravda, tak je to vylepšená kopie Boeingu 717, co byla zase modernizace MD-80 a hlavně Číňanům vážná výroba, zatím jich nepostavili ani deset. Hlavními konkurenty budou menší verze brazilského Embraeru E-2 a… Číst vice »

MildaIV

Jenom dodám, že ARJ 21 nemá šanci získat certifikaci mimo Čínu.

R.L.m.

Sam Chui „zrecenzoval“ „svezení“ v ARJ21 na YTB: https://www.youtube.com/watch?v=qzFWvXeLbaE

Martin V.

Myslel jsem si, že hlavním konkurentem na trhu v USA bude CRJ (který jako menší a lehčí splňuje „scope clause“), ale o nové kusy není už jaksi zájem a Bombardier se hodlá celého programu spíš zbavit. Upravovat technické parametry letadla podle dohody s odbory mi přijde trochu crazy, ale taková je Amerika…

Pražák

Asi tak, navíc hlavním zájemcem o program CRJ je (tramatadadá) Mitsubishi 🙂