Soutěž s pětiletým předstihem. Středočeský kraj začíná s tendry na železniční dopravce pro většinu tratí

CityElefant v barvách PID. Foto: RopidCityElefant v barvách PID. Foto: Ropid

Kraj chce dát dopravcům dostatek času na přípravu, aby proběhla reálná soutěž.

Středočeský kraj začal formálně s otevíráním objednávané železniční dopravy konkurenci. Do evropského věstníku poslal oznámení o soutěžích na všechny elektrické výkony v kraji. Ty dosud bez soutěže zajišťují podle desetileté smlouvy České dráhy. Od roku 2029 je bude zajišťovat dopravce, který vyhraje otevřenou soutěž.

Jde o takzvanou notifikaci, od jejího zveřejnění musí kraj dodržet roční lhůtu na vypsání soutěže. „Předpokládám, že letos budeme soutěž připravovat a v lednu 2024 ji vypíšeme,“ řekl radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký. Rozsahem půjde o jednu z největších zakázek na české železnici, Středočeský kraj je dlouhodobě jedním z největších objednatelů. Ročně za drážní dopravu zaplatí přes dvě miliardy korun.

Kraj má na první pohled čas: smlouva s Českými drahami platí do roku 2029. „Chceme, aby dopravci měli dostatek času na přípravu, ať je to reálná soutěž,“ vysvětlil Borecký. Vítěz získá patnáctiletou smlouvu. Nebude se soutěžit kompletní elektrický provoz, výkony budou podobně jako u autobusů rozděleny na více souborů.

Dieselové tratě dříve

Ještě dříve by měly vypuknout soutěže na některé výkony pro motorové jednotky, například z Prahy do Berouna přes Rudnou a z Berouna do Rakovníka, z Prahy do Mladé Boleslavi nebo pro Posázavský Pacifik. Ty se vejdou do limitu 20 % výkonu, které podle stávající smlouvy s Českými drahami může kraj přesoutěžit. V případě lokálek kraj plánuje nechat výkony přímým zadáním Českým drahám do roku 2033.

Kraj chce na neelektrifikovaných tratích nahradit vozidla řad 810 a 814 novějšími, například Stadler RS1 nebo Alstom Lint. Kraj vede tržní konzultace mezi dopravci, jaká vozidla jsou nyní na vedlejší tratě schopní nabídnout.

Podle jejich výsledku chce pak nastavit rozsah soutěží a poměr tratí, které vysoutěží a kde rozhodne o dopravci přímým zadáním. Do konce roku 2023 by mělo deset nových jednotek Pesa objevit na tratích z Prahy přes Rudnou do Berouna a z Berouna do Rakovníka. Budou v nátěru Pražské integrované dopravy.

V roce 2024 pak vyjede na středočeské koleje 22 RegioPanterů třetí generace. Jde o vlaky z velkého kontraktu Českých drah na 60 třívozových dvousystémových RegioPanterů od Škody, které zamíří také například do Olomouckého, Královéhradeckého či Zlínského kraje. Budou určené především na spěšné vlaky z Prahy do Kolína a Čáslavi a na linku osobních vlaků z Prahy do Ústí nad Labem. Od roku 2023 tak bude modernizace vozového parku středočeské železnice podle Boreckého znamenat nárůst nákladů přibližně o 200 milionů korun ročně.

Tagy IDSK Integrovaná doprava Středočeského kraje Středočeský kraj
78 komentářů