Soutěž s pětiletým předstihem. Liberecký kraj začne letos vybírat dopravce pro Jizerskohorskou železnici

Motorové vozy Stadler RS1 RegioShuttle na viaduktu ve Smržovce. Foto: České dráhyMotorové vozy Stadler RS1 RegioShuttle na viaduktu ve Smržovce. Foto: České dráhy

Stávající provozní soubor rozdělí kraj na dva, pro Frýdlantsko bude chtít nové vlaky.

Liberecký kraj letos vypíše otevřené výběrové řízení na provoz na části tratí, které dosud nazývá Jizerskohorská železnice. Nově celý provozní soubor, který vysoutěžily dříve České dráhy, rozdělí na dva, pro Frýdlantsko chce nové vlaky. Součástí plánů je i prodloužení linek až do polské Jelenie Góry.

Pokud kraj soutěž vypíše, půjde o první otevřené výběrové řízení na železniční dopravu po více než patnácti letech. Ostatní smlouvy kraj uzavřel takzvaným poptávkovým řízením, podobně jako to dělá ministerstvo dopravy a většina krajů. Jediným regionem, který dopravce vybírá v otevřené soutěži, je v posledních letech Plzeňský kraj.

Stávající smlouva platí do prosince 2026, ročně zde České dráhy najezdí zhruba 1,5 milionů kilometrů. „Musíme zahájit soutěž co nejdříve, aby dopravci byli schopni zajistit námi požadované vlaky,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták.

Kraj od Českých drah odkoupí motorové vozy

Kraj nově celý soubor rozdělí na dva: Jizerskohorskou železnici II a Frýdlantskou dráhu. Pod Frýdlantskou dráhu zahrne tratě z Liberce do Černous a také spojení z Raspenavy do Bílého Potoku pod Smrkem a z Frýdlantu do Jindřichovic pod Smrkem. Do Jizerskohorské železnice pak bude patřit páteřní linka L1 z Liberce do Harrachova a dál do Polska a návazné tratě.

Dosud v rámci kontraktu jezdí motorové vozy Stadler RS1 Regioshuttle pořízené z velké části s evropskou dotací. Kraj má ve smlouvě s Českými drahami předkupní právo, které chce využít. Vozy jsou upraveny pro provoz na ozubnicové trati z Tanvaldu do Kořenova. Dopravci tak v případě souboru Jizerskohorské železnice II budou mít už určené, s jakým vlaky budou jezdit.

Pro oblast Frýdlantska chce kraj nové vlaky. „Zajímají nás i ekologicky šetrné zdroje energie pro pohon vozidel. Nechceme být odkázáni opět jen na pořizování zánovních vozů. Oblast Frýdlantska jsme s ohledem na ekologickou zátěž z polských uhelných elektráren vybrali záměrně. Časová náročnost otevřeného zadávacího řízení i výroby nových vlaků vyžaduje nejméně pětiletý předstih,“ řekl hejtman vysvětlil hejtman Libereckého kraje Martin Půta. O jaké ekologické pohony v kraji, kde není ani kilometr elektrifikovaných tratí půjde, neupřesnil.

Přímé vlaky do Jelení Góry a Görlitz

Kraj jedná o možném prodloužení některých tras v pohraničí. V případě linky Liberec – Szklarska Poręba Górna by mohly vlaky jezdit až do polské Jelenie Góry, u linky do Černous přes polský Zavidów do německého Görlitz.

V souboru Jizerskohorská železnice II dojde k rozšíření o provoz z Tanvaldu směrem na Železný Brod, Turnov a Mladou Boleslav město. Na trati Tanvald – Železný Brod aktuálně jezdí Arriva vlaky, té v roce 2026 skončí smlouva. Změny nastanou také na lince L12, jejíž vybrané spoje budou zajíždět z Josefova Dolu přes Smržovku bez přestupu přímo až do Tanvaldu. Kraj chce také zavést na celé trase linky Liberec – Szklarska Poręba Górna půlhodinový interval. Jeho podmínkou je ale modernizace zubačky mezi Tanvaldem a Kořenovem.

Tagy Frýdlantská dráha Jizerskohorská železnice L1 Liberec - Szklarska Poręba Górna Liberecký kraj Top
307 komentářů