Soutěž na podobu informačního systému pro Prahu začne v srpnu, novinkou budou totemy u metra

Označení stanic metra má být výraznější. Pramen: ROPIDOznačení stanic metra má být výraznější. Pramen: ROPID

Úkolem designérů bude navrhnout systém, který usnadní veřejnosti pohyb po metropoli, bude jednotný a srozumitelný.

Dopravní organizátor ROPID vypíše v srpnu soutěž, jejíž vítěz ovlivní podobu tisíců informačních nosičů v Praze na desítky let dopředu. Soutěž na novou podobu pražského informačního a orientačního systému bude vypsána po čtyřech letech příprav a dumání, vítěz má být vyhlášen v lednu 2022.

Úkolem designérů bude navrhnout systém, který usnadní veřejnosti pohyb po metropoli, bude jednotný a srozumitelný. Nepůjde přitom jen o fyzické ukazatele v ulicích, nýbrž i o digitální ikony. Některé orientační budou pro Prahu zcela nové. Jako příklad město uvádí takzvané totemy, které zvýrazňují vstupy do metra.

„Velmi důležitým faktorem nejen pro nás, ale zejména pro městský rozpočet jsou pořizovací náklady a následně provozní náklady na správu a údržbu nového jednotného informačního systému. Je potřeba si uvědomit, že v Praze je téměř 4 000 zastávek autobusů a tramvají, a dalších zhruba 15 000 informačních nosičů v celém systému metra,“ uvedl šéf Dopravního podniku hl. m. Prahy Petr Witowski.

Nejde přitom jen o ukazatele v MHD, ale obecně v ulicích. Důvodem je skutečnost, že současné ukazatele představují směs nejrůznějších stylů a barev, jsou často nevýrazné, nedostatečné či zanikají v okolní reklamě. Vzhled cedulí se často liší i podle jednotlivých čtvrtí.

Současné značení u metra. Pramen: ROPID

Současné značení u metra. Pramen: ROPID

Podle primátora Zdeňka Hřiba bude výměna orientačního systému procesem na desetiletí. „Protože k tomu bude docházet obvykle v rámci rekonstrukcí z jiných důvodů, tedy bez nákladů navíc, ale někdy se s tím začít musí,“ uvedl Hřib.

Nejde přitom o nový nápad, spíše o pokračování letitého záměru. O výměně informačního systému se hovoří od roku 2017, v pololetí roku 2018 si město objednalo odbornou studii. Ta měla mimo jiné najít nejhorší prohřešky proti snadné orientaci a navrhnout jednotné řešení pro všechny druhy dopravy i chodce. Tendr pro kreativce a grafiky měl být vypsán už začátkem roku 2019. Nyní dostal soutěž na starosti ROPID, s organizací mu pomůže odborná organizace Czechdesign, která si klade za cíl „rozvoj designu v České republice“.

Nový systém má mimo jiné ulehčit orientaci ve složitých přestupních uzlech, které město chystá. Jde například o výstavbu metra D, terminálu na Smíchovském nádraží, lanovky na Podbabě nebo trati na letiště. Na dosavadní infrastruktuře se mají cedule měnit postupně.

Tagy Hlavní město Praha orientační systém
42 komentářů