Soud potvrdil vyvlastnění pozemků u D3. Dálnice u Tábora by mohla být dokončena příští rok

Zúžená dálnice D3 u Tábora. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZúžená dálnice D3 u Tábora. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že vyvlastnění je nezbytné, alternativní řešení neexistuje.

Nejvyšší správní soud (NSS) zamítl kasační stížnost Pavla Bratránka a společnosti TAARTRADE proti vyvlastnění pozemků a budovy prodejny motocyklů u dálnice D3 u Tábora. Pozemky včetně nemovitostí tak patří České republice, oznámil šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.

Rozhodnutí soudu tak otevírá cestu k dokončení dálnice, která je u Tábora svedena zhruba na půl kilometru do jednoho jízdního pásu. Pozemky vyvlastnil Krajský úřad Jihočeského kraje loni v únoru, kauza následně putovala ke krajskému soudu a NSS, přičemž žalobě byl přiznán odkladný účinek.

NSS ale svým rozhodnutím zatím případ neukončil, neboť zároveň s potvrzením vyvlastnění části pozemků zamítl i stížnost ŘSD proti zrušení vyvlastnění čerpací stanice na LPG. Ta se tak musí řešit samostatně. U LPG stanice zpočátku panovaly nejasnosti ohledně vlastnictví. Podle ŘSD se tím vyvlastnění LPG stanice jen oddálí.

„ŘSD bude vše nyní směřovat k rychlému vyřešení vlastnictví LPG stanice, k získání stavebního povolení a k dokončení dálnice D3 v tomto úseku na obchvatu Tábora. Předpokládáme, že by úsek měl být dokončen nejpozději v první polovině roku 2023,“ uvedl Mátl.

NSS dospěl k závěru, že vyvlastnění je nezbytné, alternativní řešení neexistuje. „Pokud chce osoba zúčastněná na řízení (ŘSD) realizovat stavbu dálnice D3, nemůže postupovat jinak než vyvlastnit nemovitosti žalobců,“ stojí v rozsudku.

Spory se vlečou už od roku 2004, kdy se ukázalo, že Ředitelství silnic a dálnic při proměně obchvatu Tábora v dálnici nepočítá se zachováním sjezdu k prodejně motocyklů Petra a Pavla Bratránkových. Sjezd vedl přes čerpací stanici. Jenže zatímco pumpa byla jako dočasná stavba bez potíží odstraněna, motocentrum zkolaudoval táborský stavební úřad jako stavbu trvalou.

Majitelé motocentra pak s tímto argumentem uspěli u soudů včetně Nejvyššího správního a zablokovali stavební povolení na dotčený úsek dálnice. Podle soudních verdiktů muselo ŘSD nabídnout řešení, a to v první řadě dopravní, popřípadě finanční. K dohodě o finančním vyrovnání nedošlo a stát tak jako řešení zvolil vyvlastnění pozemků.

Silničáři zřízení sjezdu odmítají s odvoláním mimo jiné na technické normy. V jednu dobu také usilovali o obnovení příjezdové cesty k areálu odzadu od Tábora, což se mimo jiné setkalo s odporem obyvatel čtvrti Měšice a řešení odmítli i majitelé (dnes už jich je více). Na řadu proto přišla finanční nabídka (strany se nedohodly) a vyvlastnění.

s využitím ČTK

Tagy D3 NSS ŘSD
30 komentářů