SOR dodá do Brna až 40 trolejbusových stavebnic, vozy si dopravce smontuje sám

Trolejbus SOR TNS 12 pro Brno, vizualizace. Pramen: DPMBTrolejbus SOR TNS 12 pro Brno, vizualizace. Pramen: DPMB

Do ulic Brna by první dva nové vozy mohly podle DPMB vyjet na přelomu let 2022 a 2023.

Dopravní podnik města Brna (DPMB) pokračuje v obnově trolejbusového vozového parku. Aktuálně objednal až 40 nových dvanáctimetrových vozů za téměř 300 milionů u společnosti SOR. Jde o rámcovou smlouvu. Výrobce dodá do Brna komponenty, trolejbusy z nich smontují zaměstnanci dopravního podniku.

Montáž vozidel z dodaných stavebnic představuje v tuzemsku unikátní přístup, v Brně však nejde o novinku. Podnik takto vlastními silami postavil například tramvaje typu Drak (EVO2), které v rozloženém stavu dodávají Krnovské opravny a strojírny. V minulosti takto DPMB postupoval například i u trolejbusu Mario nebo přestavby tramvají K2 na Vario.

„Jsme jediným podnikem v Česku, který si kompletuje vozy vlastními silami a máme s tím jen tu nejlepší zkušenost. V případě nových trolejbusů ušetříme 100 milionů korun a naši pracovníci tím získají zkušenosti, které pak zúročí při opravách vozů,“ uvedl šéf DPMB Miloš Havránek. Dopravce v případě trolejbusů SOR TNS 12 zaplatí 7,4 milionu korun za kus. Uvádí přitom, že i při přičtení nákladů na montáž ušetří asi 2,5 milionu korun na jednom vozu oproti klasickému nákupu celých vozidel.

Komponenty k prvním dvěma vozům dodá výrobce SOR Libchavy do čtyř měsíců, dalších až 38 dopravní podnik může dokoupit za stejných podmínek do roku 2025. „První dva vozy musíme podle smlouvy sestavit do půl roku od dodání komponentů, předpokládáme, že nám bude stačit přibližně poloviční doba. Na kompletaci se bude ve vozovně Komín podílet asi 20 pracovníků, nejčastěji to budou elektrikáři a mechanici,“ řekl technicko-provozní ředitel DPMB Vítězslav Žůrek.

Trolejbusy SOR TNS 12 jsou nízkopodlažní vozy o délce 12 metrů s celovozovou klimatizací. Do ulic Brna by první dva nové vozy mohly podle DPMB vyjet na přelomu let 2022 a 2023. V provozu nahradí trolejbusy 21Tr a 14Tr a objeví se na všech trolejbusových linkách kromě 25, 26 a 37, na které dopravce nasazuje kapacitnější kloubové vozy.

Brno má nejrozsáhlejší trolejbusový provoz v tuzemsku. Síť má téměř 60 kilometrů, DPMB provozuje 12 trolejbusových linek.

Tagy brno DPMB SOR Libchavy trolejbusy
55 komentářů