Smartwings počítají s nasazením odstavených Boeingů až od dubna 2021

Uzemněný Boeing 737 MAX na Letišti Praha. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářUzemněný Boeing 737 MAX na Letišti Praha. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Český letecký dopravce Smartwings počítá s nasazením odstavených letounů Boeing 737 MAX až od 1. dubna 2021. Do té doby

Český letecký dopravce Smartwings počítá s nasazením odstavených letounů Boeing 737 MAX až od 1. dubna 2021. Do té doby je bude nahrazovat pomocí pronajímaných letadel a případně také úpravami v letovém řádu. Společnost v závěru loňského roku vyčíslila ztráty kvůli odstavení problémových letounů na více než 1,5 miliardy korun. Sdělila to mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková. Dopravce vlastní sedm těchto letadel, dalších 21 strojů měl loni převzít od výrobce.

Stroje Boeing 737 MAX jsou po celém světě odstaveny od března loňského roku. Důvodem jsou dvě nehody v Indonésii a Etiopii, při kterých zemřelo celkem 346 lidí. Podle amerického výrobce byl příčinou nehod vadný software. Jeho oprava se však neustále posouvá, loni v listopadu Boeing předpovídal, že provoz letadel bude obnoven letos v lednu. V úterý výrobce oznámil, že opravená letadla vzlétnou nejdříve v polovině letošního roku.

Smartwings musel odstavená letadla nahrazovat už loni. „Nemožnost provozovat nové letouny 737 MAX a jejich dlouhodobá odstávka zcela zásadně zasáhly do našich ambiciózních plánů na další rozvoj linek a modernizaci flotily,“ řekl k problémům s letadly generální ředitel firmy Roman Vik. Podle společnosti se problémy nejvíce projevily na izraelském a francouzském trhu.

Společnost loni v prosinci uvedla, že škody kvůli odstavení letadel přesáhly 1,5 miliardy korun. Hlavní ekonom společnosti Czech Fund Lukáš Kovanda v této souvislosti ale odhaduje, že během letošního roku by se celková škoda společnosti mohla přiblížit až ke třem miliardám korun.

Pro letošní provoz tak dopravce s odstavenými Boeingy už nepočítá, podle mluvčí je bude po celý rok opět nahrazovat pomocí pronajatých letadel od jiných společností, případně optimalizací letových řádů. I v případě, že letové úřady povolí provoz letadel v aktuálně předpokládaném termínu, jejich zprovoznění podle odborníků nejspíš zdrží přenastavení strojů u dopravců či zaškolení pilotů.

Problémy s letadly se projevily i na provozních výsledcích skupiny Smartwings, kam patří vedle Smartwings také České aerolinie. Na svých linkách loni skupina přepravila 8,2 milionu cestujících. Oproti předchozímu roku je to o 7,9 procenta méně, skupina tak poprvé zaznamenala pokles.

ČTK

Tagy Boeing 737 MAX smartwings uzemnění letadel 737 MAX
41 komentářů