Letecké společnosti Letectví

Smartwings 737 MAX do sucha a tepla nepřesunou, nasazovat je chtějí od března

Boeing 737 MAX 8 OK-SWM společnosti Smartwings. Foto: Smartwings
Boeing 737 MAX 8 OK-SWM společnosti Smartwings. Foto: Smartwings

Letecká společnost Smartwings ustoupila od původního plánu přesunout na zimu letouny Boeing 737 MAX do suššího a teplejšího podnebí mimo Prahu. Věří, že s nimi už na začátku března bude moci létat.

Smartwings o přesunu uvažovaly kvůli vlivu tuzemské zimy na odstavená letadla. K podobnému kroku se odhodlal například Icelandair. Dlouhodobé odstavení ve vlhké a sychravé zimě se může podepsat na jejich technickém stavu.

Vzhledem k posledním zprávám o termínu opětovného návratu 737 MAX do provozu jsme se rozhodli MAXy na zimu nepřemisťovat,“ potvrdila mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková. Boeing v pondělí oznámil, že věří v získání certifikátu pro provoz letadel do konce letošního roku.

Smartwings podle Dufkové počítají s tím, že k obnovení letů a nasazování na pravidelné linky dojde na počátku března příštího roku. Původně počítala firma s tím, že je nasadí až na konci března. V rezervačních systémech aerolinky zatím letadlo nasazené není. Tuzemský dopravce nebyl od začátku příliš velkým optimistou ohledně doby návratu letadel, několik měsíců firma uvádí, že pro jistotu počítá s uvedením do provozu až s nástupem příštího letního letového řádu. Současný plánovaný termín je podobný, jako u hlavních amerických provozovatelů tohoto letadla.

Smartwings mají aktuálně ve flotile sedm letadel 737 MAX 8, brzy by jich měly mít ale podstatně více. Podle původního kontraktu měly Smartwings na konci roku létat už s 21 letadly 737 MAX. K sedmi stávajícím mělo dorazit devět do června letošního roku a dalších pět od října do prosince.

55
Diskuze

avatar
7 Komentáře
48 Reakce na komentáře
27 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
28 Autoři komentářů
Y.K.P.P.AlešmedákAdam Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Adam
Host
Adam

Osobně,jakmile bude v rezervačním systému tohle letadlo,min tři roky od spuštění provozu neletím

medák
Host
medák

Vaše volba 🙂 se zbraní u hlavy vás nikdo nebude nutit do něj vlést.. 😀

Y.K.
Host
Y.K.

Tři roky, zajímavé, co se stane po třech letech zlomového?

Honza
Host
Honza

Četli jste závěrečnou zprávu JT610? Já v ní čtu jako převažující příčinu chybu posádky. Nemám problém letět s MAXem. Měl bych možná trochu větší poroblém letěm s jakoukoli společností od Astany na východ. Takže jo, MAX bude fajn a většina cestujících to letadlo vůbec nepozná.

Y.K.
Host
Y.K.

Ano, je to dost poučné čtení, upoutá hlavně nezkušenost? nebo ne úplná zručnost prvího důstojníka. Zatímco kapitán, dokud byl pilot letící po zasunutí klapek trpělivě vyvažoval proti MCASu a vlastně se nic extrémního nedělo, MCAS vyvažoval dopředu, kapitán zase zadal na ocas a tak pořád dokola. Pak potřeboval řešit další věci a předal řízení prvnímu důstojníkovi a ten bohužel neměl tendence příliš převažovat proti MCAS až mu řízení ztěžklo do nezvladatelnosti a přešli do strmého klesání. Trojí žádání, až důraznější aby první důstojník provedl „memory items“, důležité úkony z hlavy, také trochu zarazí. Situace každopádně nebyla příznivá, vadný AoA způsobil… Číst vice »

Bemda
Host
Bemda

Naivo…!

Anonymus
Host
Anonymus

A jak se to letadlo opraví,kdyz celou dobu bude v ČR?? Vždyť musí opravit ten systém,kvuki kterému to letadlo padá. To přijede někdo z USA to opravit???

Cestující LBC MHD
Host
Cestující LBC MHD

Software, software. Přijde pán s kufříkem, napíchne drát a je hotovo. Pak ještě možná nějaké školení pro piloty, ale u smartu bych si s tím nedělal velkou hlavu, ti zvládnou letět s letadlem s jedním motorem, bez křídel, ba i bez posádky.

Matoo
Host
Matoo

Zatim to tak urcite nevypada, budou se muset delat i hardwarove upravy.

Jen tak
Host
Jen tak

a není to jedno?

jak asi myslíte, že se opravuje letadlo? že kvůli každý kravině lítá do ameriky?

houby. vydá se nařízení, coa a jak se má opravit, a opravárenská centra po celém světě to opraví. jedno z nich je i v praze.

takže ne, kvůli opravě to letadlo fakt nikam nemusí.

Anonymus
Host
Anonymus

Letadla Boeing může opravovat jen školený personál a ten je kde v Evropě?

P.P.
Host
P.P.

Třeba v Praze…..

Anonymus
Host
Anonymus

Jen tak. Tohle není ledacjaká kravina.

Viťa
Host
Viťa

Já si teda troufnu tvrdit, že jakákoliv oprava na letadle není „ledacjaká kravina“, tohle není jedničková oktávka, kde vám drobnou opravu udělá i Franta v garáži, když mu dáte na pivo :))

Y.K.
Host
Y.K.

Jistě v měřítcích leteckého odvětví. V Praze umí i D check (kompletní rozborka a sborka), nějaký „update“ software případně související kontroly AoA či co já vím co ještě nebude nic nadstandardně komplikovaného. Dostanou papír co udělat a bude, tak se to dělá vždy.

GPGP
Host
GPGP

A co konkrétně prosím , nějaké kabely nebo se někam přidá jen čip???…..

P.P.
Host
P.P.

Přehrání SW ve flight control computerech a u letadel která nemají aktivován výstup indikace na obrazovky nový SW a změna pin programu v display processing computerech…. nejspíš to bude takto

Y.K.
Host
Y.K.

Jaké?

Aleš
Host
Aleš

Servisáci běžně jezdí za zákazníky. To ve vaší firmě neznáte?

Kkarel
Host
Kkarel

Po téhle aféře to budou tak hlídaná letadla, že už asi ani jedno nespadne.

Bob
Host
Bob

Já tedy takové nadšení nesdílím. Těmto strojům už nevěřím a následující lety si budu vybírat i podle letadel. S MAXem nepoletím, natož na dovolenou s rodinou. To letadlo není dobře konstrukčně vyřešené a dohání to elektronika, která, jak víme, není bezchybná.

medák
Host
medák

Každý ale úplně každý stroj je nedokonalý a prochází si nějakým vývojem.. krásně je to vidět třeba u armádní techniky kde se z počátku nedařilo většině masově vyráběným letadlům a měli spoustu poruch i zabitých pilotů při testech.. ať už to je legendární F-16, V-22 Osprey, atd.. vesměs každé letadlo si tímto ve větší či menší míře prošlo.. ano Boeing to dost podělal a MAX si hned na začátku své kariéry urval pořádný průser a dost lidí mu už nevěří.. na druhou stranu potom co se stalo to ani FAA ani EASA nepustí zpátky do vzduchu dokud si nebudou 100%… Číst vice »

Cestující LBC MHD
Host
Cestující LBC MHD

Podle toho, jak to čtu, tak i když to letadlo pustí do vzduchu, tak to letadlo bude trvale pilotně náročnější než třeba minulá generace. Je to konstrukčně zastaralé letadlo. Kdyby nebyli v Boeingu hamižní, sedli by k prknům a namalovali nové letadlo odpovídající požadavkům doby. Naivně věřím, že se regulátoři pochlapí, nikdy letadlo do vzduchu nepustí a aspoň tak přispějí k dalšímu pokroku v letectví.

Y.K.
Host
Y.K.

Autority pustí do vzduchu každé letadlo, které splní předepsané zkoušky. A žádné letadlo není dokonalé, žádná technika není dokonalá, ani vy (ani já) nejsme dokonalí. Letadlo se nemaluje, letadlo se vyvíjí a postupně součastka po součástce certifikuje a ladí, je to pekelný proces, který může zabít nejednu firmu. Ani motory se obvykle nevyvíjí odčista, ale staví na starší konstrukci. Rozhodnutí Boeingu bylo tedy naprosto logické. B737 je (nebo byl) bestseller, aerolinky nechtějí více typů s potřebou odlišného ratingu a Boeingu trhali ruce, vývoj trvá desetiletí a musí se něčím zaplatit (nejlépe běžícími prodeji 737MAX) a i to zapalcení následně může… Číst vice »

Cestující LBC MHD
Host
Cestující LBC MHD

Pane, s tímto přístupem se nedivím, že jsme dneska tam, kde jsme, a to nejenom v letectví, ale i třeba farmacii, prostě kdekoliv. Ten přístup je špatný, je na čase ho změnit a tohle je skvělá příležitost. Nikdo taky netvrdí, že Boeing musí vyrábět letadla donekonečna. Pokud na to nemají, tak ať to zavřou. Podívejte se na Teslu. Postavili ji na zelené louce.

Dáda
Host
Dáda

a mjiný tesly zavřeli a zbyly po nich brownfieldy… Pokrok nezastavíš….

Mirek
Host
Mirek

Jj Tesly jsou etalonem kvality a bezchybného designu, ale v nějakém paralelním vesmíru

Y.K.
Host
Y.K.

Copak je na něm špatného? Vy si zajdete do realitky a koupíte na blint barák za 15 mega? Peníze nerostou na stromech, nikdo nemůže mít na co si vzpomene hned, musí se to nějak rozložit. Firmáme nepadají peníze do klína, něco vyrábí a ze zisků můžou financovat vývoj. Nic nevyrábí, žádný vývoj, protože na něj není. Ještě mi není jasné, co myslíte s tím „tam kde jsme“… Vám nestačí, že jste obklopen kouzelnými technologiemi, které byly před 20 lety zcela nemyslitelné a stojí třeba na 60 letech vývoje? Jako třeba výpočetní technika? Pro zajímavost Tesla začínala s investicí 40 milionu… Číst vice »

Aleš
Host
Aleš

Airbus vyvinul A380, který už prakticky nikdo nechce. Můžeme říci, když na to nemají, tak ať to zavřou. Zavře to i Boeing, protože na to taky nemá. A Gréta bude spokojená. Co ale ostatní lidé?

frost
Host
frost

Lepe by bylo primo napsat, ze slo opet jen a pouze o prachy – proc vyvijet novy produkt, kdyz mohu 50 let starou konstrukci dojit a dojit, ze ano. Jenomze tady uz se dostali tak daleko, ze bylo nutno na zaklade vreleho vztahu s FAA jaksi optimalizovat vyvoj a certifikaci. Hezky je to ukazano na:

http://www.b737.org.uk/mcas.htm#govtinvs

Ja osobne tedy nemam duvod k jakekoliv obhajobe Boeingu a naopak si myslim, ze toto je presne o te hamiznosti. Navic vyplouvaji na povrch i dalsi story – treba o kvalite vyroby KC-46.

Y.K.
Host
Y.K.

A když vy šetříte na dovolenou nebo já nevím co dražího, jste hamižný? Nebo máte odpovědný rozpočet a nakládáte s penězi jak nejlépe to jde?

Anonymus
Host
Anonymus

Y.K. rozpočet zásadně nemám.to nemá ráda lidi. Většina lidí vůbec financím nerozumí.

Radim
Host
Radim

Mám rád vaše komentáře. Jen nesouhlasím s tím koncem. O hamižnosti podle mě ten příběh částečně byl. Jen ale datovaný třeba o deset let dřív. Boeing měl starý koncept, jehož možnost vylepšování se čím dál zmenšovala a měl už dávno začít připravovat nástupce. Místo toho se nechal dostat do situace, kdy musel rychle přijít s konkurentem pro Neo a dopadlo to takhle. Samozřejmě to nemusí být čistá hamižnost, prostě se z firmy stal moloch, kde prosadit novou vizi je ohromně těžké, ochota přijímat rizika velmi nízká a nejvyšší management klasicky složený z korporátních kariéristů. Ti nejsou obvykle schopní naplňovat dlouhodobé… Číst vice »

Y.K.
Host
Y.K.

Já samozřejmě nedokážu posoudit finanční detaily Boeingu, protože strategii musí rozložit poněkud zeširoka. Musí řešit B737, která se skvěle prodává, ale koncepčně zastarává a Maxem zjevně vydojili koncpet na krev, musí řešit dálkovku, B757 a B767 už jsou za zenitem, Dreamliner je bomba, ale splácí se pomalu, B747-8 nevyšla a asi se nikdy nezaplatí, čtyřmotoráky se staly nezajímavými, teď ještě upgrade triplsedmy, které stále nemá ready motory. Není to vůbec jednoduché a je hrozně snadné říci, že je někdo hamižný, ale horzně těžké řící jak obnovit portfolium a přitom vyjít s penězi. Já bych to rozhodvat nechtěl. 🙂 Boeing už… Číst vice »

Jen tak
Host
Jen tak

to letadlo nebude pilotně náročnější.

to letadlo bude normálně pilotně náročné.

prosím, neblábolte, když o letectví nemáte ani tušení.

Dáda
Host
Dáda

pen pisoár je chcace náročnej… mi to tak připadá

Lubox
Host
Lubox

Ruku na srdce, a Vy máte nějaké tušení o pilotazi?

Anonymus
Host
Anonymus

Jen tak. Vy tomu také nerozumíte. Jste jen členem OK plus programu jak jste psal. Čím se zivite opravdu?

Jen tak
Host
Jen tak

za měsíc si nidko na maxy ani nevzpomene…. a i vy poletíte 🙂

LWQ
Host
LWQ

Prej „dohani to elektronika“ – vite o tom, ze v komercnich letadlech se bez elektroniky neda rozumne letat uz dekady? 😀

Y.K.
Host
Y.K.

Jel jste někdy autem? Jestli jo, tak nechápu co Vás na letu s Maxem rozrušuje. To letadlo teď prodelalo takových extra zkoušek a schvalování, že je extrémní pravděpodobnost, že příští katastrofa bude jiný typ než Max. I vy zapomenete. 🙂

Jestli myslíte, že v Airbusu (Embrareru atp) elektronika, která by šmátrala do řízení, není, tak to máte smůlu. Tenhle argument je zcela mimo. DC3 už v Evropě nelétají.

Anonymus
Host
Anonymus

Bohužel letadlo ti znění klidně před odletem.a odmítnout nástup je ztráta peněz pro tebe.

Jiří
Host
Jiří

Bob: Tak v tom případě si na dovolenou leťte Boeing 737-100/200 a nebo čímkoliv ze série Classic, protože ani 737NG, není nový typ pouze remotorizace série Classic, tudíž to samé jako u MAXe 😀 A pokud si myslíte, že letadlo není propletené elektronikou, tak se mýlíte, a jestli odmítáte elektroniku, Airbus je vám zapovězen a budete muset na dovolenou pěšobusem 😁

medák
Host
medák

Už aby to bylo.. 🙂 pokud vše dobře dopadne tak by mohl mít Smartwings příští letní sezonu už dost svých letadel takže by mohla proběhnout o poznání klidněji a hlavně s menším počtem pronajatých letadel.. nehledě stím že tu bude fakt slušné množství fungl nových letadel.. nehledě stím že koncem roku 2021 budou i avizované A-220-300 pro ČSA.. Máme se tedka doopravdy na co těšit.. 🙂

Ivo
Host
Ivo

Chtěl bych se zeptat proč Boeing neřešil problém s těžištěm přidáním jednoho segmentu trupu za křídlo?

medák
Host
medák

S tímto dotazem se můžete obrátit jedině na společnost Boeing.. 😀 bohužel nejsem jejich tiskový mluvčí ani konstruktér abych mohl odpovídat na tyto dotazy.. 🙂

Mrakus
Host
Mrakus

Těžiště je ok, ale tady je o klopive momenty motoru.

Y.K.
Host
Y.K.

Problém s těžíštěm není vůbec žádný. Každé letadlo musí být perfektně vyvážené, jinak neletí. To se týče i nákladu a rozložení cestujících.
Zkuste si vygooglit co to je přetažení (vysoké úhly náběhu) a co se při tom děje. Problém Maxu je, že se při přetažení má chovat jako NG a vzhledem k tomu, že má odlišné vnější prvky, vymysleli systém, jak chování napodobit (a zachovat type rating pilotů).

Martin KK
Host
Martin KK

ČSA by také měli mít Maxi

Thomas
Host
Thomas

Ony hlavně a primárně byly nasazovány na lety CSA a na lety QS delšího razu, po navratu tomu bude obdobne

Anonymus
Host
Anonymus

ČSA a Smarttwings jsou jedna firma. Letadla si meti sebou vyměňují dle potřeby provozu.

Janina
Host
Janina

ČSA už skoro žádná svá vlastní letadla nemá. ATRka mají poslední 3 a do konce příštího roku budou všechny pryč. A319 pronajímají Eurowings/Lufthanse a mají jít také 2020 (nejpozději 2021) pryč. Takže ČSA bude za chvilku létat už jen výhradně s B737 Smartwingsu a tedy i jejich MAXy.

Jen tak
Host
Jen tak

a od příštího roku take s A220 atd.

ve finále je úplně jedno , čí ty letadla jsou. vzdyt vetsina letadel smartwingu není ani smartwingu, ale leasingovek.

a jestli letí letadlem , které je leasingovky A, nebo B .. je nakonec )úplně jedno.

Butrusik
Host
Butrusik

A vy byste mel mít lekce gramatiky.

Aleš
Host
Aleš

Letušky ČSA prý mini.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce

Nadcházející akce

  1. Vánoční Nalaďte se v metru

    12. prosince
  2. Zážitková turistika v pražském metru

    14. prosince
  3. Křivoklátský expres

    14. prosince - 15. prosince