Šluknovský výběžek přijde o rychlíky, ministerstvo je ukončí v Novém Boru

Motorový vůz řady 854. Foto: České dráhyMotorový vůz řady 854. Foto: České dráhy

Ministerstvo dopravy od příštího prosince odřízne Šluknovský výběžek od rychlíkového spojení. Dosavadní rychlíky Kolín – Rumburk/Šluknov mají podle ministerského plánu

Ministerstvo dopravy od příštího prosince odřízne Šluknovský výběžek od rychlíkového spojení. Dosavadní rychlíky Kolín – Rumburk/Šluknov mají podle ministerského plánu po dohodě s Ústeckým krajem skončit v Novém Boru. Plán se nelíbí starostům měst a obcí v regionu.

Ministerstvo dopravy plán na zkrácení rychlíků veřejně oznámilo v materiálu s názvem Zpráva o železničním trhu, který v pondělí projednávala tripartita. V něm se poprvé rychlíková linka R22 uvádí jako zkrácená do Nového Boru. Je navíc na seznamu linek, které stát nabídne k provozování i jiným dopravcům a nikoliv pouze Českým drahám.

Na pracovní úrovni došlo k dohodám mezi zástupci MD a Ústeckého a Libereckého kraje, že rychlíky budou ukončeny v Novém Boru a na trati bude rozšířen ve spolupráci s Libereckým krajem provoz linky L4 Mladá Boleslav – Česká Lípa – Rumburk na interval 120 minut. Počet vlaků bude tedy prakticky stejný jako dnes,“ řekla mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Fraňková.

Pro obyvatele výběžku i jeho návštěvníky znamená konec rychlíků dvě nevýhody: pro cesty na koridor do Kolína budou muset přestupovat, navíc osobní vlaky jsou pomalejší. Z České Lípy do Rumburka jedou rychlíky 54 minut, osobní vlak je o pět minut pomalejší.

Za ušetřené rychlíky ministerstvo dopravy zajistí jiné výkony, které dnes zajišťuje kraj, nebo chybí. Bilance pro kraj tedy zůstane vyrovnaná,“ tvrdí Fraňková. Už od prosince letošního roku ministerstvo díky úspoře v poptávkovém řízení na rychlících Liberec – Pardubice přesunulo část peněz do rychlíkového spojení Liberec – Ústí nad Labem, od změny jízdního řádu bude mezi oběma krajskými městy jezdit více vlaků než dosud.

Kvůli plánovanému vyškrtnutí Šluknovska z rychlíkové mapy se starostové z regionu obrátí na hejtmana Oldřicha Bubeníčka a jeho náměstka Jaroslava Komínka, který má na starosti právě dopravu.

Chceme, aby se za nás kraj postavil. Došlo by k omezení cestovního komfortu, pokud by se muselo přestupovat v Novém Boru. Navíc je to další oddělení od Libereckého kraje, do kterého je dnes ze Šluknovska velmi špatné spojení,“ řekl starosta Krásné Lípy Jan Kolář. Podle jeho názoru nemusí zrušení jediných rychlíků v regionu vypadat z Ústí nad Labem nijak hrozivě. „Pro nás je to ale velmi zásadní. Je to další odřezávání od zbytku republiky,“ dodal Kolář.

Rychlíky ze Šluknova na Kolín využívají například lidé mířící z výběžku na Moravu. V Kolíně totiž mohou přestoupit na vlaky EC do Brna nebo na Ostravu.

Například moje dcera tyto rychlíky využívala při cestě do školy na Moravě. A nejen ona samozřejmě. Vůbec se nám jako starostům nelíbí zrušení jediného přímého vlakového spojení do železničního uzlu směrem na východ,“ řekla starostka Šluknova Eva Džumanová. Právě ze Šluknova doposud část rychlíků vyjíždí.

Text vznikl ve spolupráci s Děčínským deníkem

Tagy linka R22 Kolín - Rumburk / Šluknov Ministerstvo dopravy Ústecký kraj zrušení rychlíků do šluknovského výběžku
48 komentářů