Doprava ve městě Dopravci Železnice Zprávy

Slovenské lince RegioJetu prudce přibyli cestující, ministr žádá dvoupodlažní vlaky

Jednotka Siemens Desiro v barvách RegioJetu. Foto: RegioJet

Výrazný skok v počtu cestujících zaznamenala loni společnost RegioJet na vlakové lince Bratislava – Komárno. Vlaků RegioJetu využilo 3,8 milionu cestujících, což je meziročně o milion více. Linka se tak začala potýkat s kapacitními problémy.

Důvodem nárůstu je především zaintegrování linky do dopravního systému Bratislavského kraje, takže cestující z předměstských oblastí Bratislavy mohli začít využívat vlaky na své předplacené jízdenky místo MHD. Podle RegioJetu cestující do vlaku nahnala i řada uzavírek na silnicích v okolí metropole.

Nejvytíženějším úsek je Kvetoslavov – Bratislava, potažmo Dunajská Streda – Bratislava, kde vlak musí ve špičce pobrat až 700 cestujících. To je na hranici současné kapacity, ministerstvo dopravy jako objednatel linky proto volá po navýšení kapacity v podobě nasazení dvoupodlažních vlaků.

„Jednáme s ministerstvem o více variantách, jednou z nich je pronájem vlaků od ZSSK,“ uvedl RegioJet v tiskové zprávě. Výslovně zmiňuje jednotky push-pull ZSSK (řada 951 + 051), což jsou jediné dvoupodlažní jednotky schválené na Slovensku pro dieselovou trakci.

Ministr Arpád Érsek vidí jako jednu z možností i pronájem či nákup dvoupodlažních jednotek v zahraničí. „Vyzval jsem soukromého dopravce, aby pro trať zajistil poschoďová vozidla. Jen tak lze zásadním způsobem zvýšit kapacitu. Jsme připraveni urychlit schvalovací proces těchto vozidel na Drážním úřadu, aby mohla začít jezdit co nejdříve,“ citoval Érseka slovenský list SME. RegioJet nicméně upozorňuje na nedostatek volných vlaků v Evropě.

RegioJet převzal provoz na jihoslovenské lince v roce 2012. Rok předtím tam ZSSK přepravila 800 tisíc cestujících. RegioJet zde provozuje 15 jednotek (Desiro, Talent, 628). Ve špičkách jezdí tři spojené Talenty s kapacitou 480 sedících cestujících, řada jich tak musí stát.

57 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
dopravak

No já nevím, jestli by patrové soupravy přinesly zrovna dobrý výsledek. Oproti Desirům a Talentům totiž nemají dostatečné trakční paramtry na toto nasazení a jejich jízdní doba by tak byla výrazně delší, což by asi cestující moc neocenili. Možná proložení osobáků nějakým rychlíkem ano, ale jinak si tímto řešením nejsem moc jistý. A to nemluvím o výrazně vyšší spotřebě a nákladech na DC.

Pedro72

Nárůst z 800 tisíc na 3,8 milionu je fantastický výsledek, představte si těch 8000 lidí denně na silnicích.

AAA

ano, takto vypadá lokálka s potenciálem a ne 5 lidí v šukafonu

ICE_Laco

Taká technická otázka. Dajú sa na spomínané pushpull súpravy aj pripojiť dieselové lokomotívy? Ak áno, ktorý typ je na ne pripravený. Pretože ujo minister zabudol dodať, že trať 130 nie je elektrifikovaná.

Kubrt

Typ bardotka nebo typ brejlovec je na push-pully připraven stejně dobře jako typ laminátka, který na ně zhusta nasazují ZSSK, takže pohoda. Ale vážně, kdyby byla mezi objednatelem a RJ uzavřena dohoda na provoz push-pullů (a tyto by jim majitel byl ochoten pronajmout), tak si RJ pronajme/koupí a nechá patřičně vybavit třeba nějakou variaci na téma 757. Nebo traxxe, vectrona…

ICE_Laco

No trax, alebo vectron nie ….. lebo tam elektrina niet ….

Kubrt

Myslel jsem pochopitelně motorového traxxe/vectrona.

Martin V.

Tady je celá sestava (Hamburg Diesel Metronom)
https://www.youtube.com/watch?v=0xBfda3Co_Q

X 1

Tož Metronomy jsou fajne. S dieselama jezdili z Hamburku Hbf, úvratí v Harburgu do Cuxhavenu. Ovšem při nové regionální soutěži prohráli a teď tam jezdí low cost alternativa DB, tzv. DB Start. Nabízela by se tedy otázka volných vlaků, ale tyto patří tuším svazu dopravy Niedersachsen. Takže je převzala DB Start. Provozuje je ve stejných barvách ale bez nápisu Metronom. Nějaké vozy jsou vidět odstavené v Buxtehude. Celkově však v DE, mají nedostatek patrových souprav, ať hnaných či nehnaných. Ve svazku dopravy někde okolo Elbe/Spree je pre objednávka na nových 50 patráků, 50 jednopodlažních a asi 10 dieselových jednotek. Ale… Číst vice »

MartinS.

Nemají náhodou 951+051+051 méně sedaček než 3 spojené Talenty? Že by si tím ti stojící cestující moc nepomohli…

Zbyněk

I kdyby, taky se můžou spojit

Jarda V.

pokud ma 3x Talent 480 lidí tak je to víc protože 951+051+051 je 117+124+124 alespoň podle vagonwebu a jejich popisku v řazení. takže by to chtělo asi něco většího……

Tronda

Skoro pětinásobek cestujícícj proti ŽSSK je slušný výkon, takhle to neroste nikde. Vlaky jsou sice plné, ale moderní, to se o rychlících ŽSSK v podobě 812 jako Bystrica – Žilina nebo úplně odřeklých jako Zvolen – Košice říct nedá.

Čobol

Oprava trati těsně před zahájením provozu RJ, objednávka MD dvojnásobného počtu spojů oproti ZSSK a bezplatná přeprava na to určitě nemá žádný vliv. Vše je určitě jen zásluhou RJ. 🙂

Skinheads & Punks united

Dopravní kolapsy na silnici a vesnice na předměstí, které se obyvateli několika znásobili lidmi, kteří pracují v blavě, určitě taky dokázal Jančura.

Kubrt

Ad oprava trati a objednávka – berme to tak, že slovenská veřejnost potřebovala ukázat, že železniční osobní doprava může vypadat i jinak, než jak to znala (zná) od ZSSK. Rovněž ZSSK konečně viděla, že to jde i bez nich a nikomu to vlastně nevadí, naopak cestující to vítají.

noerf

Cobol: Zdvojnásobení počtu spojů znamenalo prvni rok 1,5 miliomu cestujicich, dalsi roky nárůst až v průměru o 10 % na cca 2,8 miliónu cestujících v roce 2017. Slevy pi určité skupiny další cestující. A integrace do mhd se projeví hlavně v roce 2019.
Nicméně pokud by na trati jezdili 810 tak by niky tak masivní růst cestujících nenastal

jan

Ale asi nastal. Je to prostě Bratislava.. Možná ten počáteční růst. Kdy ty vlaky byly opravdu relativně nové, a nebyly tam ty mačkanice. Pak už to bylo jen pro cestující podle mě spíš utrpení.

Tronda

No tak 812 místo 6ti vozového rychlíku nebo několik desítek odřeklých spojů denně u ŽSSK opravdu nové cestující nepřilákají.

dopravak

Vzhledem k tomu, že 810 by zdaleka nezajaly jízdní dobu jako moderní vlaky, k tomu chybějící nízkopodlažnost, hluk a smrad si dovolím tvrdit, že takový nárust by se v žádném případě nekonal.

T.H.

Oprava trati byla hlavně kvůli předchozímu zmršení trati (samovraty apod., už by tam neprojel jediný nákladní vlak) a nárůst je velkou zásluhou Regiojetu – těžko si ho představit v podání hořlavých šrotů a 30% správkového stavu ZSSK (nebo snad na opravené trati s vyšší objednávkou třeba do Trnavy je podobný nárůst?).

MirekP

Tak by bylo dobré to srovnat, ale máte data? Pokud to nerozvedete, tak to není argument.

jan

A k čemu Vám je moderní vlak, když stojíte jak kretén. Navíc chřipka expres..

Tronda

V případě Slovenska je luxusem, že vůbec stojíte ve vlaku a jedete, u ŽSSK je běžnou praxí, že odřeknou rychlík přes půlku Slovenska a můžete si chřipku další 4 hodiny vykašlávat na peróně.

J.K.

To uz maji maximalni delky vlaku? Trojice talentu bude jenom 120 metru, ne?

Kubrt

Desiro má 42 m, trojtalent 50 m a ty perony tam jsou kolem těch 120 m…

J.K.

Jj, takze prodlouzit perony by byla taky moznost, aspon do tech 200 m… 5 dvoupatrovych vozu (125 m) je taky tak nevytrhne, pokud bude cestujicich porad pribyvat…

Pavel P.

Jsme připraveni urychlit schvalovací proces těchto vozidel na Drážním úřadu, aby mohla začít jezdit co nejdříve,“ citoval Érseka

Tak doufám, že se slovenský DÚ proti tomuto výroku ohradil, nebo velmi rychle ohradí. Jak to může ministr dopravy říct do novin?

petr.r

pojedou na dvě směny nebo vy víte, že pracují vytíženě?

X 1

Petr.r, náš školní výqět. 🙂

petr.r

chodíš do práce?

Viťa

Stejně, jako když ministr Zemanovy vlády bez důvěry Žák vyhrožoval úředníkům vyhazovem, pokud okamžitě nepovolí 130tku na nebezpečných úsecích D46….

petr.r

je někde vůbec, kde začne jezdit Jančura ubytek cestujících?

Nosek Martin

Mistře, cestující přibývají všude, a to bez ohledu na barvu dopravce, víme?

petr.r

děkuji za odpověd. Někteří s vámi, ale nebudou souhlasit.

Heccig

Na tom jestli někdo bude souhlasit nezáleží, důležitá jsou fakta

Nosek Martin

Mám spíš pocit, že spíše nesouhlasí s Vámi a jediní, kdo nesouhlasí se mnou je vaše klika 😀

petr.r

vy byste měl větší radost z článku, kdyby se psalo o opaku…… Viděl jste už video jak fíra zastavuje opozdilcům. Už to video přilákalo do vlaku xx lidí. https://www.youtube.com/watch?v=iStZIlleAiI

Skinheads & Punks united

Video, kde fíra čeká na dobíhající cestující, což je důvod. který přiláká do vlaků jeden milion cestujících, je vtipný. I když nejednomu marketérovi by srdce zaplesalo, že by ještě na někoho fungovala reklama typu koťátko s klubíčkem.

svojsin

Cestující přibývají i tam, kde Regiojet nejezdí, ale všude opravdu ne é…

X 1

Svojšín
Vyjímečně s tebou musím souhlasit. Ale na oplátku musíš ty souhlasit se mnou, že je naprosto logické přibývání cestujících v městských aglomeracích. Tedy tam kde i lokoálka se vyplatí zmodernizovat na nejvyšší level.
Což ostatně zrovna u této konkrétní trati je potřeba jako sůl. Notabene když je tam ještě největší Slovenské překladiště Metransu. Ale vlaky nebo lademajstři tam musí kvůli nízké nosnosti bojovat.

Nosek Martin

„Výslovně zmiňuje jednotky push-pull ZSSK“

A ZSSK bude jezdit s čím? Oni je nepotřebují pro provoz v Bratislavské aglomeraci? Ranní vlaky přijíždějí do Blavy narvané ze všech směrů.

Kubrt

Pro provoz kolem Žiliny přijde 25 panterů, takže se uvolní nějaké (všechny?) tamní 671. Třeba na pendlech do Horní Lidče fakt potřeba nejsou.

Nosek Martin

To ale stále neznamená, že ZSSK mají moderních souprav na rozdávání 🙂 Ono poměrně značné množství vlaků (nejen) kolem Žiliny jezdí stále v koženkových variacích na téma Bt, Bdtmee a spol. (Bh tedy už snad ne, i když tak dlouho to taky není, co jsem tam s tím ještě jel) 🙂

Kubrt

To samozřejmě. Je taky otázka, jak by se manažerům ZSSK líbilo, pronajímat vlaky konkurenci. No i když, ministr, zástupce jediného akcionáře, může na vedení firmy uplatňovat vliv různými způsoby, i těmi méně formálními.

Martin V.

Trochu mi to připomíná teorii, že přesunováním vozidel mezi depy se zvýší jejich počet. Toto je vyšší level – místo dep jsou tu dle pana ministra zahrnuti i konkurující si dopravci. 🙂

Miloň

Proč pronajímat? RJ za 2 roky končí. 🙂

Skinheads & Punks united

Bdmtee se modernizují a 25 Panterů vážně není málo.

asdfrb

No len taka drobnost. Spd Zilina obsluhuje 3 smery. Smer Liptovsky Mikulas. Tam je takt pre OS zo Ziliny v sedle 2 hodiny a spicke 1 hodinu. Pricom to trva osobaku takmer 2 hodiny, kym pride do Mikulasa. Takze za den mas tak 10 osobakov. Suprava nech ti urobi za den 2, takze potrebujes 5 suprava. Dalej obsluhuje smer Trencin. Tam je tiez takt 2 hodiny v sedle a 1 v spicke a osobaku to trva tak 1:40 kym dorazi do Trencina. To je tiez podobne ako Mikulas, tak potrebujes zo 5 suprav. A este mame smer Cadca. Tam je… Číst vice »

X 1

Zabudol si na Hornu Lideč.

Skinheads & Punks united

Tak pokud ZSSK bude potřebovat na 20 turnusovaných vozidel celkově 25, tak asi ne.

Okoloidúci

Keby ste poznali pomery vedeli by ste, že 671 sú plne obsadené a nasedenie regiopanterov (aj spriahnutých) bude výsmech ľuďom do tváre.

Apollo17

Ten čtyřvozový Panter bude mít stejnou obsaditelnost,jako třívozová 671.
Spojení 2 třívozových Panterů vznikne vlak o téměř 480 místech k sezení.
Nevím o jakém výsměchu mluvíte,když je objednáno 13 čtyřvozovek a 12 třívozovek.

Okoloidúci

2x štvorvozové majú kapacitu ako 671 (1ks 4-vozový 343 miest) a spájanie tiež nie je tak skvelé lebo sa môžeš dostať zrovna do tej jednotky kde nie sú voľné miesta narozdiel od 671 ktorú môžeš prejsť celú.

Apollo17

„2x štvorvozové majú kapacitu ako 671“
Ale prdlajs.671 má 330 míst,takže nemá kapacitu jako 2xčtyřvozový Panter,ale je podobná,jako 1x Panter .Když má někdo takové mimozní informace,pak se nedivím,co tady trousí.

Okoloidúci

Máte pravdu. Porovnával celkovú kapacitu 671 s iba sedačkami v regiopanteru. :/
Pokiaľ nebude pokazený alebo sa sám nerozbehne, bude to fajn 😀

X 1

Proto jich kupují pětadvacet.
Když to dobře půjde, tak třetina bude v opravě. Třetina na údržbě a poslední třetina bude, doufejme jezdit.