Škoda Transportation dodá do Brna až 40 trolejbusů 32Tr. Vyjdou dráž, než dopravce očekával

Trolejbus Škoda 32Tr. Foto: Škoda ElectricTrolejbus Škoda 32Tr. Foto: Škoda Electric

Nákup nových vozidel má přinést postupně konec vysokopodlažních trolejbusů v Brně.

Škoda Transportation vyhrála novou zakázku na dodávku až 40 trolejbusů s bateriemi pro provoz v síti Dopravního podniku města Brna (DPMB). Rámcová smlouva má hodnotu 472 milionů korun bez DPH, což je o 32 milionů korun více, než byla odhadovaná cena.

Vyplývá to z tiskové zprávy dopravce a dnes zveřejněné smlouvy. DPMB podpisem objednal závazně prvních deset vozidel za 118 milionů korun, na dalších 30 má opci. Trolejbusy Škoda 32Tr dodá výrobce příští rok.

DPMB zatím nezveřejnil na profilu zadavatele detaily o zakázce. Vybraný typ karoserie ale ukazuje, že po pauze došlo opět k obnovení spolupráce Škody a SOR Libchavy. Karoserie bude od SOR z autobusu NS12. Podle informací deníku Zdopravy.cz podal nabídku ještě běloruský Belkommunmaš, byl ale vyřazen pro chyby.

Poslední soutěž v Brně dopadla naopak výrazným poklesem ceny díky konkurenci: 40 nových kloubových trolejbusů vyšlo o 100 milionů korun levněji proti odhadu. Primátorka města Brna Markéta Vaňková (ODS) uvedla v tiskové zprávě, že si město s provozováním trolejbusové dopravy mezi ostatními městy stále drží prim. „Vítám proto zprávu, že se nám podařilo naplno prolomit předchozí smůlu s výběrovými řízeními na nové trolejbusy a velká obnova jejich vozového parku může pokračovat,“ vysvětlila Vaňková.

Nízkopodlažní vozy budou plně klimatizované. „Jejich hlavní předností je přídavný bateriový pohon, který umožní dojezd minimálně 10 kilometrů bez trolejového vedení. Toho využíváme zejména při výlukách a dopravních omezeních, kdy trolejbusy nemusíme nahrazovat autobusy – vybraný úsek projedou na bateriový pohon. V první fázi pořídíme 10 vozů, další postup bude záviset na našich finančních možnostech,“ sdělil generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Nové vozy budou jezdit místo 21Tr a 14Tr

Rámcová smlouva brněnskému dopravnímu podniku umožňuje nakoupit do roku 2025 až 40 trolejbusů tohoto typu za stejnou cenu – 11,8 milionu korun za kus. Trolejbusy Škoda 32Tr jsou nízkopodlažní a plně klimatizované, nabídnou prostorný interiér, moderní informační systém s LED obrazovkami. Samozřejmostí je kamerový systém monitorující interiér i nejbližší okolí vozu, což přispívá ke zvýšené bezpečnosti provozu. Celková kapacita jednoho vozu je 95 cestujících, 35 z nich se ve voze i posadí.

Nové trolejbusy zaujmou místo dosluhujících vozů 21Tr a vysokopodlažních 14Tr. Cestující po Brně vozí v případě „čtrnáctek“ od roku 1989, v případě „jednadvacítek“ od roku 1999 a na tachometrech mají více než milion kilometrů. „Nové parciální trolejbusy nasadíme na linky 30, 32, 34, 35, 36, 38 a 39,“ uvedl dopravní ředitel Dopravního podniku města Brna Jan Seitl.

Po dodávce nových trolejbusů a vyřazení zbývajících trolejbusů typu 14Tr už budou všechny trolejbusy v Brně nízkopodlažní. Poslední vysokopodlažní jsou totiž kromě „čtrnáctek“ už jen dva vozy typu 15Tr, které dopravní podnik z provozu stáhne do konce letošního roku.

Tagy Dopravní podnik města Brna DPMB Škoda 32Tr Škoda Electric Škoda Transportation
55 komentářů