Automobilový průmysl Automobily

Škoda Auto udržela hranici milionu prodaných aut. V Číně oslabila o více než třetinu, dvojkou je poprvé Karoq

Škoda Karoq. Foto: Škoda Auto
Škoda Karoq. Foto: Škoda Auto
Automobilka je mírně optimistická ve výhledu na letošní rok.

I přes velký výpadek výroby na jaře kvůli pandemii koronaviru prodala Škoda Auto posedmé v řadě zákazníkům více než milion vozidel. V meziročním porovnání klesly dodávky o 19,1 % na 1,005 milionu vozů.

Vyplývá to z dnes zveřejněných dat. Z hlavních trhů postihl automobilku největší pokles v Číně, kde se prodeje propadly o 38 %. Čína zůstala i nadále hlavním odbytištěm škodovek, výrazně ale snížila svůj náskok na druhé Německo. Mimořádně úspěšný rok zažila automobilka v Rusku, kde dosáhla nového prodejního rekordu 94 600 aut. Ruský trh se tak loni stal pro Škodu Auto třetím největším, předloni tato pozice patřila Česku.

Automobilka měla loni na 39 dní uzavřené české závody, musela se vypořádat i s uzavřením autosalonů. I přes to navýšila svůj podíl na evropském trhu už na 5,4 %. Mezi silně rostoucí trh automobilky patřilo loni například Turecko nebo Egypt.

Více než jeden milion dodaných vozů zákazníkům na celém světě je pro Škoda Auto velký úspěch. Zejména pak v souvislosti s pandemií koronaviru a s tím spojeným pětitýdenním přerušením výroby během první vlny na jaře uplynulého roku,“ řekl předseda představenstva Thomas Schäfer. Automobilka uvedla, že do letošního roku se dívá i přes současnou situaci s mírným optimismem.

Poprvé v historii je druhým nejprodávanějším modelem po tradičně první Octavii SUV model Karoq. Prodalo se ho celkem 137 tisíc kusů. Vystřídal tak dlouhodobě druhou fabii, která loni naopak výrazně propadla.

Dodávky vozů značky Škoda v roce 2020

(v kusech, zaokrouhleno, po jednotlivých modelech; +/- v procentech oproti předchozímu roku)
Octavia 257 400; -29,2 %
Karoq 137 200; -10,1 %
Kodiaq 131 600; -23,4 %
Kamiq 128 500; +99,0 %
Fabia 105 500; -39,0 %
Superb 86 200; -17,8 %
Rapid 79 700; -43,9 %
Scala 63 200; +61,7 %
Citigo (prodej pouze v Evropě) 15 000 Enyaq iV 600

Dodávky podle zemí

1. Čína 173 000
2. Německo 161 800
3. Rusko 94 600
4. Česká republika 83 200
5. Velká Británie 58 400
6. Polsko 56 200
7. Francie 30 600
8. Itálie 25 100
9. Turecko 24 200
10. Rakousko 23 700

19 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vlastimil Kocurek

V Číně je tan propad prodejů obrovský, dokonce tak velký, že by mělo dojít ke změně koncepce a marketingu. S takovými propady tam potom budeme mezi ostatními prodejci trpaslíky.

Beekee

Automobilka měla letos na 39 dní uzavřené české závody… To bylo loni.

Pampeliška

Ta Čína tam nevychází. Nástup „SUV“ variant je pro mě velmi překvapivý a pouze utvrzuje to, že Škoda není a nemá být Dacia. Je to takový nižší standard VW. A proto je tak oblíbená nejen u nás, ale i u našich sousedů. Za hlavním městem, českým pivem, je Škoda největší českou chloubou. 🙂

Josef Král

Ano, naše národní automobilka.

Jiří Kocurek

Tatra není dost česká?

Vojta

Tatra je moravská 😉

666

Morava byla dobyta a obsazena Čechy už asi 1000 let zpět:-) – https://cs.wikipedia.org/wiki/D%C4%9Bjiny_Moravy

Tomáš H

A kdo z majitelů, vrcholného managementu, hlavních designerů u Škody Auto jsou Češi? Utahovat šroubky u pásu zvládne kde kdo.

navratp

Vývoj?

Tomáš H

V Brně máme také hodně „českých firem“, kde ve vývoji finálních produktů pracují téměř samí Češi – Redhat, Siemens, Thermo-Fisher Scientific, Honeywell, nevšiml jsem si, že by o nich ve světě někdo mluvil jako o českých firmách. Škoda je německé auto postavené na německé platformě, pár špatně placených českých vývojařů ve světě nikoho nezajímá.

Baraba

Tohle škodovkářům nevysvětlíš. Vůbec nechápou, že v Česku běží vývoj obrovského množství sofistikovaných produktů, včetně satelitů a družic, umělé inteligence, robotiky, optoelektroniky a mnoha dalších…
Většina z nich si myslí, že „blbé“ auto je výkřik technologie…

Gajda

Ono by to pro ní nakonec tak špatný být nemuselo. Kde je Škodovka co se prodejů soukromým osobám týče, kde je její bestseller Octavia? Za onou Dacií. Hrdost nad „domácí“ automobilkou, kde si většina těch hrdejch koupí jen olítanou verzi po firmě mi přijde horší, jak kdyby ze Škodovky ta Dacia byla a většina si jí mohla koupit novou i jako rodinný auto. Ve firmách by se to kupovalo taky a možná ještě víc, protože ne každá firma Škodovce holduje. A nová Octavia na základech minulý generace VW pořád nebude špatný auto.

noerf

Škoda má v segmentu firemních vozidel několik přesností – smlouvy s několika leasingovkami, autorizovaný servis v každém okrese. A segmentaci pro kategorie ředitel, manažer, technik.
Třeba Dacie se naopak kupují do vlastnictví firem pro řemeslníky na stavby – levné auto, velká užitnost.

Baraba

Hlavní předností pro fleet je cena, kde Škodovka dokáže jít až na neskutečně nízké částky.

Něco o tom hovoří i to, že více než 80% Škodovek registrovaných u nás je pro firemní zákazníky.

Nejsmutnější na celém tom je to, že ti hrdí škodovkáři, kteří si v bazaru koupí zánovní Superb za něj dají víc, než původní firemní zákazník za nový.

Martin

A T mobile a etc dělají co ? Ty samé rozdíly v ceně pro korporace a obyčejné smrtelníky …

666

Obávám se, že přístup T mobile a etc je dlouhodobě neudržitelný. Jde jenom o tom, kdy jim řeknou, že východní manýry už nikoho nezajímají.

Alf

Hlavně se v článku píše, že domácí trh je až na 4. místě a představuje zhruba 8 % z výroby, tak by nebylo taktické tomu přizpůsobovat strategii. Borec z montovny s 25 hrubého holt dělá to, na co měl, tak musí i jezdit tím, na co má.

Peeetr

Historicky měla Škoda standard nad běžnými modely jaké pak vyráběl VW, a dnes zvláště s uvedením Golfu VIII je tomu tak opět.