Skanzen Solvayovy lomy chce parní lokomotivu z Anglie, spolek vypsal veřejnou sbírku

Parní lokomotiva Bronhilda. Foto: Solvayovy lomyParní lokomotiva Bronhilda. Foto: Solvayovy lomy

Lokomotiva je ve velmi dobrém stavu, vrátil by se tak parní provoz do Českého krasu.

Na tuzemských kolejích by se mohla objevit úzkorozchodná parní lokomotiva  vyrobená v Německu a nyní jezdící v Anglii. Získat ji chce spolek Společnost Barbora, který provozuje Skanzen Solvayovy lomy mezi Prahou a Berounem. Na nákup chybí nadšencům část peněz, vypsali proto veřejnou sbírku přes Donio.

Podle spolku by nákup parní lokomotivy přinesl další vylepšení skanzenu. „Vůně kouře, oblaka páry a tichý dýchavičný hlas parní lokomotivy nabízejí zcela jiný zážitek než rachotící naftový motor,“ vysvětlují nadšenci.

Parních úzkorozchodných lokomotiv se v Česku dochovalo zhruba třicet. „Nyní se naskytla možnost právě jednu takovou lokomotivu z Anglie koupit. Technická prohlídka v září 2022 proběhla více než dobře a rádi bychom ji získali. Důležitou část finančních prostředků máme naspořenou, nicméně nám přibližně milion osm set tisíc chybí,“ vysvětlil spolek vypsání sbírky. Nákup lokomotivy by přinesl návrat parního provozu do Českého krasu. Cílem je vybrat 450 tisíc korun.

Lokomotiva, která nese jméno Bronhilda, byla vyrobena v 1927 v Berlíně v továrně Luise Schwartzkopffa pro slévárny mědi v Hamburku. Aktuálně v anglickém Richmondu.

Skanzen Solvayovy lomy provozuje spolek zhruba dvacítky dobrovolníků, kteří ve svém volném čase vytváří muzeum nejen lomařství, ale i všeho možného spojeného s lomy a hornictvím. Skanzen v roce 2023 oslaví již čtvrtstoletí fungování, spolek je ještě o pět let starší. V areálu je dvoukilometrový okruh úzkorozchodné dráhy, muzejní expozice včetně funkční strojovny a původní štolu. Ve skanzenu je k vidění více než 40 lokomotiv a přes 350 vozíků, několik demprů, bagrů, drtiče, třídič a mnoho dalších technických zařízení.

Tagy Solvayovy lomy
16 komentářů