Šestipruh může mít přednost před novou dálnicí. D1 u Prahy by si zasloužila osm pruhů, říká šéf ŘSD

Dálnice D1 u Brna. Foto: Google Street ViewDálnice D1 u Brna. Foto: Google Street View

Nejdále jsou přípravy na rozšíření u Brna a na západě Prahy.

Provoz na dálnicích v blízkosti Prahy narostl v posledních letech natolik, že je podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radka Mátla potřeba řešit jejich další rozšíření. Nevyloučil přitom, že stavby na rozšíření dostanou přednost stavbami nových úseků.

Podle norem by na čtyřpruhové uspořádání mělo stačit kolem 50 tisíc aut denně. Některé dálnice na okraji Prahy ale mají již nyní provoz kolem 70 tisíc aut denně. „Bude potřeba dát prioritu rozšiřování na šestipruh. Je to větší problém než dokončení D6 nebo D7,“ řekl dnes na tiskové konferenci Mátl.

Prvním úsekem, kdy by mohlo začít rozšiřování na šest pruhů, má být na D1 mezi exity Brno-jih a Brno-centrum. „Cílem je začít stavět ještě letos,“ dodal Mátl. Detailně jsme přípravy na rozšíření u Brna popisovali zde.

V případě Prahy jsou zatím nejdále podle Mátla přípravy rozšíření Pražského okruhu od sjezdu z D5 k odbočce na Barrandov, kde denně projede 75 tisíc aut. „Chystáme zde takzvané sloučené řízení o stavební povolení, problémem bude výkup pozemků,“ řekl Mátl. Následovat má rozšíření D10, kde se zpracovává záměr projektu. V přípravě je také rozšíření začátku D5 a D11, u kterých se zpracovává záměr projektu.

Podle Mátla je provoz zejména na D1 u Prahy tak silný, že by si dálnice zasloužila přidání dalších dvou pruhů na osmipruh. Zatím ale ŘSD nenašlo způsob, jak rozšíření provést. „D1 by si takové rozšíření určitě zasloužila. Nenašli jsme ale technické možnosti, jak dálnice rozšířit. Je spíše potřeba hledat alternativy,“ dodal Mátl. Jednou z nich má být plán na zlepšení spojení mezi krajskými městy. To by snížilo tlak na jízdu přes Prahu.

ŘSD při dnešní prezentaci výsledků sčítání dopravy uvedlo, že za posledních pět let narostl provoz na dálnicích zhruba o desetinu. K růstu došlo i přes omezení dopravy během pandemie. V případě kamionů je růst ještě větší, zhruba o pětinu. Detailní data i v grafické podobě pro každý úsek má ŘSD zveřejnit v březnu.

Tagy Ředitelství silnic a dálnic šestipruhová dálnice
214 komentářů