Cestovní ruch Dopravci Železnice

Sedm jistých let: Zastupitelstvo schválilo smlouvu na provoz vlaků do Malé Morávky

Lokotraktor s přípojným vozem. Autor: Slezský železniční spolek
Lokotraktor s přípojným vozem. Autor: Slezský železniční spolek

Provoz letních vlaků na lokálce Bruntál – Malá Morávka bude po dalších sedm sezon zajišťovat společnost MBM Rail a Slezský železniční spolek. Vlaky objedná a zaplatí Moravskoslezský kraj, definitivní jistotu přineslo včerejší jednání jeho zastupitelů. Ti závazek schválili jednoznačně v poměru 59:0.

Smlouva bude platit od letošního léta až do konce provozu v roce 2025. Letos budou vlaky jezdit od 5. července do 14. září. Kraj objedná na prázdninové víkendy a svátky pět párů vlaků, které budou navazovat na rychlíky z Ostravy a Olomouce.

MBM Rail a Slezský železniční spolek na trať nasadí lokotraktor (T211) s přívěsným vozem Blm. Vozy patří spolku, který ale nemá licenci dopravce. Spolek letos podle člena výboru Ladislava Antalce koupil lokotraktor určený ke šrotaci od soukromé firmy a kompletně ho nechal zrekonstruovat. Neměly by se tak opakovat loňské problémy, kdy stejné mašiny kvůli drobným poruchám několikrát vypověděly službu.

Kraj přitom původně uvažoval o tom, že zakázku v hodnotě 5,5 milionu dá Českým drahám. Ty by nasadily nejspíš vozy 810. Nakonec dal ale přednost železniční historii.

České dráhy na trati naposledy zajišťovaly pravidelnou dopravu v jízdním řádu 2008/2009. Tehdy tam jezdilo pět párů sezónních vlaků (sobota a neděle + svátek v letním období). Sedmnáctikilometrová trať ale byla následně opuštěna a určena k likvidaci.

O její záchranu se výrazně zasloužil právě Slezský železniční spolek, který loni s MBM Rail začal na trati provozovat nostalgické jízdy. Stalo se tak přesto, že SŽDC nechtěla nejprve o obnovení provozu ani slyšet. Dnes ji chtějí správci železnic naopak opravit. Opravy by nicméně neměly víkendový provoz narušit. Trať nabyla opět na významu i kvůli kůrovci a související přepravě dřeva.

Podle náměstka hejtmana pro dopravu Jakuba Unucky bude první sezonu na lince platit tarif dopravce, využít bude možné i státní slevy 75 procent pro mládež a seniory. Od příštího roku už by měl platit tarif ODIS.

62 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin Nosek

Jako jo, fandím tomu 🙂 Ale zajímalo by mne, kdo ten spolek na kraji tak protežuje 🙂 Drtivá většina spolků je ráda za každou korunu na uspořádání nějaké akce.

Hřebíček

Tak jsem to nahrubo spočítal a na jeden vlkm budou kasírovat cca 210 Kč. To se jeví jako celkem slušná cena (myšleno samozřejmě pro provozovatele – dopravce, nikoliv pro kraj). To by mohli být cestující přepravováni zadarmo, nebo ne? Moje vstupy: 22 dní v letošní sezóně, denně 5 spojů tam + 5 spojů zpět, tedy 17 km + 17 km, tedy 10 spojů á 17 km = 170 km za den provozu * 22 dní provozu v sezóně = 3 740 km za rok * 7 let = 26 180 km za dobu smlouvy a při platbě 5,5 mil. tedy… Číst vice »

Milan

Prepocitano na autobus 90x denne tam a zpet po dobu celych prazdnin 😉
Ne tak pardon ale ten vlacek je kseft jako nikdy

Milan

A kdyby nahodou nejakej sotousek truchlil ze to nehouka a neklepe tak mam doma trubku ze sergeja a nejaky kolo by se dalo tak trochu obrousit aby to klepalo
Ss huhuuuu

Kraul

U nedávného článku o AŽD a Švestkovce jsem se od jednoho z příznivců lokálek v diskuzi dočetl, že nedělat to jako byznys, ale nadšenecky, je prý cesta do pekel. Takže oni se za to ani nestydí. No… když to daňovým poplatníkům v MSK nevadí dotovat, tak víte co se říká – hloupý kdo dává, hloupější kdo nebere… Nezlobil bych se proto na nadšence, že využili příležitost (i když zrovna morální to není), ale na politiky, co jim tu příležitost vůbec dali.

Pavel

Vůbec se mi nelíbí, že budou na této trati nasazeny staré vozy Blm. Cílovou skupinou jsou očividně turisté a cykloturisté. Ale v tom Blm vozu není nikde místo pro kolo. Pokud spolek ty vozy neupravil. O bezpečnosti, způsobu nastupování a vystupování, a ne-zajištění dveří za jízdy ani nemluvě. Fotky Blm třeba tady https://www.vlakemjednoduse.cz/popis-vozu/blm-5/

Anonym

Tak holt v 50. letech ještě centrální zavírání dveří neměli, a taky se nikdo nezabil… Ta hysterie s dveřmi je až v poslední době. Kdo je debil, tomu k otevření nepomůže ani dveře na tlačítko (a že jich takových vidím hromadu).

Jiri

Proc si myslite, ze se v tech padesatych letech nikdo nezabil ci nemrzacil kvuli nezajistenym dverim? Nebo cucate z palce?

IGCT

Tak logicky tehdy lidi nebyli takové vypatlané gumy. Čest jejich rozumu.

Ondra

Souhlasím jen s problematickým nakládáním kol, ale bezpečnost je pro normální cestující dostatečná.

Jan Sova

No tak jedno kolo tam vleze, když vykutají ty kamna a dají tam hák.

Jiřík

„….SŽDC nechtěla nejprve o obnovení provozu ani slyšet. Dnes ji chtějí správci železnic naopak opravit…. Trať nabyla opět na významu i kvůli kůrovci a související přepravě dřeva….“

Naši předci nebyli žádní troubové a věděli, že v Jeseníkách je trať třeba. ( i když vzhledem k lokalitě asi česky moc nemluvili)

AAA

My jsme jednou tu troubu strašně rozhicovali a viděli jsme neuvěřitelný věci….

IGCT

Tak snad to bude smysluplnější dotace než dotace na letecké linky z mošnovského letiště.

Kubrt

Smysluplnost dotace takovéhoto druhu se dá posuzovat podle toho, kolik ona dotace přinese nových tržeb pro místní podnikatele, nových obchodních kontraktů (a z nich tržeb, pracovních míst generujících mzdy atd.). Tak uvidíme, jestli se víc utrží v Jeseníkách na zvýšeném prodeji párků batůžkářům (pozor, svačinu nebrat z domu, jinak ta dotace smysl nemá), nebo v Ostravě od high-class turistů, přiletivších z Vídně (nebo ze Singapuru přes Vídeň) obdivovat zdejší krásy. Nebo nejvíc peněz přinesou investoři, hledajících lokace pro své hich-tech bussinesy? Když se zavíral důl Paskov, byl v televizi propuštěný horník, co se rekvalifikoval na programátora… To je samozřejmě mírná… Číst vice »

Ondra

S takovým přístupem by veřejná doprava fungovala možná pro spojení krajských měst. Ale lidé žijí i jinde nebo chtějí poznávat jiné kraje. Život není jen práce a nakupování, ale i odpočinek a rekreace.

Kraul

Autobus není veřejná doprava?

Pražák

A neměli by si tedy tito podnikatelé ten vlak zaplatit ze svého? Jim to bude vozit zákazníky.

Kubrt

Teoreticky ano, ale reálně by to nefungovalo a tak stát, alespoň v našem evropském pojetí, na sebe bere řadu úkolů „ve veřejném zájmu“, na jejichž financování si pak od těch podnikatelů, ze služby profitujících, nechá zaplatit daně. A zastupitelé, zastupující občany, pak rozhodují, zda takové využití vybraných prostředků je OK či nikoliv. V MSK se rozhodli, že to smysl má. Tak uvidíme, jak dlouho jim toto přesvědčení vydrží.

Pražák

Nezlobte se, ale daně platíme, aby stát spravoval věci veřejné (policii, armádu, školy, nemocnice. silnice……) a nikoliv kvůli tomu, aby stát zajišťoval prosperitu soukromých firem. To zda někomu prosperuje restaurace či hotel není věc veřejná.
Je to stejně špatné jako když se z veřejných zdrojů platí údržba běžeckých stop atp. Přitom, abychom zůstali v socialistické Evropě, např. v některých oblastech Rakouska, Švýcarska či Itálie platí podobné služby různá sdružení místních podnikatelů protože je to v jejich vlastním zájmu. Nebudou-li běžecké stopy, cyklostezky, turistické vláčky a podobné atrakce, nebudou ani turisté a tím pádem ani peníze.

mocanita

Pražák : typická demagogie, jak se komu co hodí do krámu. A hlavně kafrání do provozu soukromých hospod a různé omezující zákony nejsou snad věcí veřejnou ?? Či jako čím jste se to oháněli v těchto případech ??

Kraul

Docela by mě zajímalo, zda by jste se takto čertil, pokud by šlo např. o dotace na aquapark, parkoviště, hokejový stadion a jiné neželezniční věci. Také byste bránil jejich právo na dotaci, nebo byste nad tím mávnul rukou s tím, že to pro vás není tak důležité jako vlaky?

Jarek

Kraj dotuje nejrůznější kulturně společenské akce, tak se rozhodl dotovat i tuto atrakci v rámci rozvoje turistického ruchu.A právě 211 + přivěšák určitě přiláká daleko více lidí než pudlo 810.Takže by mě zajímalo zda různí škarohlídí a morousí taky tak aktivně vystupují proti různým dotovaným festivalům v ulicích apod. kde se taky protočí dotační miliony.

Iva D.

V tom je ta železniční komunita taková legračně zvláštní. Na tyto stránky chodí šotouši a pak protestují proti vlakům. Opravdu na hudebních stránkách není vidět nadávky hudebních fanoušků proti dotacím a rady ať se fest zruší…

Kraul

I na hudební scéně máte posluchače, co by nikdy nešli poslouchat různé alternativy a nechtějí je dotovat. A na hudební fesťáky zdaleka každý nejezdí… Možná řeknete, že jsem dámička, ale vedle záchodů na hudebních festivalech jsou i WC v 810 luxusní záležitost. Už to šlapání v moči a její linoucí se odér, když se jde na takovém festivalu k pisoáru, je zcela mimo mojí představu fajn dovolené. Ale nikomu to neberu. Kdo má silný žaludek, nechť si to užívá. Na můj vkus je to příliš bio.

mocanita

Pan Kraul je vlastně Souprava, jen kopíruje všude ty své ,,názory,, aby to vypadalo silně. A velmi mne pobavilo jak by chtěl Kraul / Souprava rušit osobní dopravu na Pravobřežce či mezi Ústím a Bílinou. To kdyby utrousil mezi lidmi, kteří to denně využívají, tak by dost možná dostal po čenichu. O Podřipských lokálkách se dá polemizovat, ale i kdyby tam osobní doprava v pracovní dny skomírala, tak víkendové výletní motoráčky tam stejně zůstanou, protože je to turistická atrakce. A taky se tam třeba dočkáme cyklodrezín. Takže, vy pobláznění socinženýři, co nás chcete všechny povinně cpát na silnice, raději se… Číst vice »

Kazma

A vy máte pocit, že ze Střekova do Děčína jezdí davy? A to samé přes Rtyni nad Bílinou? Tyhle tratě mají velký význam v nákladní dopravě, obě jsou dokonce v TEN_T, nic to ale nemění na tom, že osobní doprava je na nich jen vyléváním peněz z okna. Občasný víkendový vlak proč ne, když ty tratě se budou udržovat tak jako tak, ale to vození vzduchu má, prosím pěkně, jaký význam?

KPL

Kazma, neplkejte tady nesmysly, na trati 131 je velká obsazenost přes celý týden, na trati 073 je sice menší obsazenost, pravda, ale prázdné to nikdy nejezdí. To jsou ty Vaše choré výplody hraničící s novodobou digitální infantilitou.

železničář v důchodu

Na trati přes Úpořiny je dost velká frekvence minimálně v úseku Ústí nad Labem – Úpořiny, protože je to tudy blíž a rychlejší z / do Ústí nad Labem i pro v Úpořinách přestupující cestující. Pro „pravobřežní“ trať jsou zase důležité přestupní vazby v Ústí nad Labem-Střekově a i v Děčíně, které autobusové linky neřeší.

Kubrt

Ad 073: přestupní vazby v Děčíně hl.n. i v Ústí autobusy řeší, resp. můžou řešit (i když ne na Střekově, ale na západě/hlavním). No nic, je to jedno, UK tam chce mít zelené panťáky, tak je mít bude, třeba povedou ke zvýšení obsazenosti vlaků o stovky procent, třeba ze dvou cestujících na osm a zůstane zachována důležitá přestupní vazba z Valtířova do Sebuzína 🙂

Kraul

Obě tratě se v krajských plánech pravidelně objevují s poznámkou „potencionální náhrada busem“, najděte si to a zvláště na pravobřežce to kraj dává dlouhodobě najevo objednáním velmi malého počtu vlaků. Jak ale napsal Kubrt níže, aktuálně tu kraj chce elektrické vlaky, tak je to bezpředmětné. Otázkou je, jak dlouho to dokáže financovat. Protože ono ty nové cestující není kde brát. kde nic není, ani kafe zdarma cestující nepřitáhne.

Kubrt

Vlaky na 073 nejezdí prázdné, ale těch vezoucích jednoho člověka jsem tam viděl dost. Těm lidem ve vsích mezi Střekovem a Děčínem mnohem lépe poslouží tam jezdící autobusy, které je v obou městech slušně provezou po mnoha zastávkách, to se s ukončením na Střekově (byť i alternativně na západě) nedá srovnat (dtto Děčín východ, snad jen Děčín hl je rozumné nádraží). Ten vlak tam nenabízí žádnou přidanou hodnotu. Trať kolem Bíliny neznám, ale už v 80. letech tam byla trvalá NAD a lidi se vozili autobusem.. Důvodem byl stav trati a její vytížení ploužícími se nákladními vlaky.

svojsin

Kubrt: To je „hezké“, jak Vám různí „KPL“ náhážou mínusy za to, když pravdivě a srozumitelně
popíšete REALITU u některé železnice…….

libor

pokud je to atrakce, proč se na to dává sleva 75%? ta by snad měla být primárně pro základní dopravní obslužnost. Běžný cestující nepotřebují atrakce na dojíždění někam….

železničář v důchodu

Třeba i proto, že to tak má dopravce (MBM rail) zapracováno ve svých „Přepravních a tarifních podmínkách“ platných od 01.01.2019 ve vlacích veřejné osobní dopravy dopravce MBM.

Ferenc Futurista

Je zbytečný se divit, že maj šotouši vylízáno. To je, jako by vás překvapilo, že traktor vrčí :))

xyz

„Kraj objedná na prázdninové víkendy a svátky pět párů vlaků, které budou navazovat na rychlíky z Ostravy a Olomouce.“
Upřesním, že každý konkrétní spoj může mít návaznost od rychlíků vždy jen z jednoho směru – buď od Ostravy (a tím pádem bez přípoje od Olomouce), NEBO od Olomouce (a tím pádem bez přípoje od Ostravy). Žel, při 2 h taktu rychlíků a netvoření taktového uzlu v Bruntálu není jiné možnosti.

libor

Vítejte v 21. století…

Kraul

Kraje čeká 7 mld ztráta po zrušení superhrubé mzdy…

https://ct24.ceskatelevize.cz/ekonomika/2793323-superhruba-mzda-znovu-na-zruseni-schillerova-predlozi-koalici-navrh-do-prazdnin

Možná pak kraje zjistí, že autobusy jsou opravdu výrazně levnější než vlaky. A jak bylo nerozumné, uvázat se dotovat podobné atrakce.

Štěpán

Nejste náhodou přejmenovaný Souprava?

Tronda

Když kraj za ZDO považuje letadlo a dotuje ho, tak proti tomu je prasátko za hubičku.

Kraul

Na letadla určitě také dojde, ale tam to asi bude bolet méně než na železnici, kde je možné opravdu výrazně ušetřit stylem vlk bude nažrán (zruší se velmi drahé vlaky, často vozící jen pár lidí, protože zastavují mimo města a vesnice) a koza zůstane celá (zavedou se autobusy, spojení pro lidi zůstane zachováno a ještě mnoho lidem zastaví blíže k jejich obydlí).

Marian

Ale no tak Soupravo, Soupravičko, všichni víme, že jsi to ty 🙂

Kubrt

Nechceš rozšířit svůj repertoár i mimo tyto trapné narážky? Nebo nemáš co jiného říct?

Štěpán

Vážně si myslíte, že letadla jsou levnější, než vlaky? Když tu tvrdíte, že na železnici se dá ušetřit výrazně, zatímco u letadel uvádíte, že to bude bolet méně.

Anonym

Kraule, asi nechápeš, že vlak je výrazný turistický magnet, který tyto obce opravdu hodně potřebují, viz Moldava. Autobusem ti nikdo na výlet nepojede. Nehledě k tomu, že stále někteří lidé (a teď nemluvím o žádných šotouších) preferují vlak před autobusem kvůli jízdním vlastnostem.

Kraul

Ano, Moldavská dráha bezesporu potenciál má, a to potenciál generovat potřebu astronomických sum na prosté udržení v provozu.

babilon

Autobusem na výlet jezdím často a nemám pocit, že bych tam byl sám.

Kraul

Nelžete… autobusy přece nemají stoleček a jedou po stejných silnicích jako auto, kdo by nimi dobrovolně jezdil. Nespal jste a nebyl to jen sen?

železničář v důchodu

babilon: Záleží na tom, odkud a kam, a hlavně zda tam vlak vůbec jezdí – ale když jde o možnost volby mezi vlakem a autobusem, u většiny lidí obvykle vyhrává spíše vlak. Navíc stále hodně přibývá cyklistů, a těm běžné linkové autobusy většinou jízdní kola vůbec nesvezou.

Kraul

Lidé z Příbramska nebo Kladenska nebo Mladé Boleslavi, Liberce, Jihlavy, Mělníka, Neratovic, Rakovníka, Slaného, Loun, Varů a mohl bych pokračovat… tady u většiny lidí obvykle vyhrává spíše vlak? Cyklisté většinou kolo vůbec nikam nechtějí přepravovat (ani vlakem, ani autem, ani busem), nebo si myslíte, že většina těch, co vytáhnou kolo před dům, ho chtějí nejdříve někam převézt? A pokud, tak obvykle umí kolo přepravit i autem (nemusí na to mít ani držák, stačí vyháknout přední kolo z rychloupínáků a u většiny aut jedno-dvě kola v klidu dáte do kufru, zvláště když trochu sklopíte zadní sesle). Nebo si myslíte, že do… Číst vice »

Alf

Pán asi nepochopil, že tu nejde o svoz hmoty/substrátu za co nejnižší cenu, ale o turistickou atrakci. Takže ani nikomu nevadí, že chybí klima, nízkopodlažnost a wifi.

Kraul

Nerozumím těm mínusům…. výpadek 7 mld pro kraje, je dvakrát větší částka než příjem krajů z tzv. Memoranda. To je jednodušší klikat mínusy, než dát si to do souvislosti? Pokud tento zákon projde (a chce ho i opozice), kraje mají dost velký finanční problém a jeho řešení bude bolet a určitě nebude probíhat stylem, že se bude škrtat všude jinde, jenom ne na kolejích… Ano, je to drsné, protože to určitě neodnese jen železnice, ale je to chyba vlády, že celé roky kraje lakovala penězi, které ze systému nakonec vypadnou a kraje si zvykly je utrácet za věci, na které… Číst vice »

libor

jo pane Kraule, tady je samej šotouš, jak vidí slovo AUTOBUS, hned dává mínus a ani nemusí číst komentář 🙂 však uvidíte tento komentář, kolik bude mít (-), za to slovo….

Kraul

Co si tím dokazují?

železničář v důchodu

Omyl – o slovo autobus vůbec nejde: jde o jména některých přispěvatelů, jejichž komentáře skutečně netřeba číst, protože je předem jasné, co v nich bude – a třeba „Kraul“ určitě nezklame, ani kdyby měl dělat tempa pod vodou …

Pavel Novák

Připomínáte mi hloupou rádoby_ekonomku Šichtařovou, která už 10 každý kvartál kvičí, že bude krize. Ano, jednou hospodářské problémy přijdou, ale je vizitka vlastní neschopnosti to tvrdit kontinuálně.

xyz

„Kraje čeká 7 mld ztráta“
Ne ztráta, ale úbytek příjmů.

„Možná pak kraje zjistí, že autobusy jsou opravdu výrazně levnější než vlaky.“
Možnost toto zjistit měly mj. kdykoliv dříve, mj. tehdy, kdy transfery od státu směrem ke krajům byly o poznání nižší vzhledem k hospodářskému poklesu (méně peněz vybraných na daních = méně peněz transferovaných krajům či obcím). Kdy v tehdejší situaci musely hospodařit s ještě menšími objemy peněz (a to i po očištění o inflaci) než nyní o eventuálních 7 mld. Kč (v součtu za všechny kraje) méně.

Kraul

Ale kdykoli se vyhrožovalo i jen malým omezením Memoranda, kraje ihned začaly vyhrožovat omezením vlaků, ač šlo o třeba pouhou 1 mld a to taky za všechny kraje dohromady. Takže kraje při úbytku příjmů někde budou muset šetřit. Nebo si půjčí? Nicméně pokud věříte, že výpadek 7 mld od roku 2021 se regionální železnice vůbec nedotkne, nebudu vám to brát. Kdo vyhraje volby v kterém kraji v roce 2020 a jak se postaví k železnici, nevím. Tahle růžově to ale opravdu nevidím.

xyz

„Ale kdykoli se vyhrožovalo i jen malým omezením Memoranda, kraje ihned začaly vyhrožovat omezením vlaků“
Jestli to nebude tím, že peníze z memoranda jsou účelově vázány (= nelze je použít na nic jiného) na kompenzaci železničním dopravcům.

Transfery od státu směrem ke krajům nikoliv.

Kraul

A? Memorandum nepokrývá celé náklady krajů na vlaky. Omezení příjmů kraje nevyhnutelně povede k přemýšlení o tom, kde ušetřit. Proč by se to vlakům mělo vyhnout, když zrovna jejich náhrada busem je velmi snadná (autobus je vůči vlaku téměř substitutem) a přinese významnou úsporu?

xyz

… plus samozřejmě skutečnost, že náklady na zajištění jednoho sezónního provozu (viz zmíněná částka 5,5 mil. Kč) jsou ŘÁDOVĚ jiné než onen eventuální roční výpadek příjmů pro kraje (údajně 7 mld. Kč ročně v součtu za všechny kraje) + pomíjím aspekty typu „snížení daňové zátěže = výběr na daních snížen o méně % než o kolik % se snížila daňová zátěž atd.“).