Autobusy Dopravci Železnice

Schillerová dál tlačí omezení slev v dopravě, chce na nich ušetřit 1,5 miliardy

Cestující na Masarykově nádraží. Foto: Jan Sůra
Cestující na Masarykově nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) na pondělním jednání vlády navrhne v novele zákona o státním rozpočtu kvůli ekonomickým dopadům šíření koronaviru zvýšit schodek rozpočtu ze 40 na 200 miliard korun. Ministryně to včera řekla v České televizi. Součástí plánů je i omezení výdajů státu na slevy v dopravě.

„Mám připravený návrh s deficitem 200 miliard korun a počítám s posílením nemocenského pojištění. Nevíme, kolik budou náklady krize, tak bych posílila i kapitolu rozpočtové rezervy a vláda by hlasovala o každém mimořádném výdaji,“ uvedla Schillerová.

Plánuje snížit výdaje státu na kompenzace státem nařízených slev pro mládež a seniory, a to o 1,5 miliardy korun. V roce 2019 zaplatil stát dopravcům na kompenzacích za 75procentní slevy 5,78 miliardy korun. Výdaje před virovou krizí přitom stále rostly, v lednu meziročně o 50 milionů na 495 milionů. Schodek rozpočtu chce ministryně nicméně pokrýt především prodejem státních dluhopisů.

Schillerová přišla s omezením slev už v polovině března, následně ale takové plány popřel v České televizi ministr dopravy Karel Havlíček. Jeho kolegyně Schillerová tehdy mluvila o omezení slev především žákům a studentům, seniorům měly zůstat.

Vláda Andreje Babiše zavedla 75procentní slevy v dopravě pro vybrané skupiny obyvatel v září 2018. Největšími příjemci slev jsou právě děti a studenti do 26 let, na které připadá 75 procent kompenzace. Slevy nařídila vláda, která je může rovněž sama zrušit. Rozhodne se v pondělí.

ČTK + Zdopravy.cz

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Eduard
Host
Eduard

I když jsem zastáncem slev jak pro seniory, tak i pro studenty, tak jsem pro jejich momentální zastavení. Jednak teď lidi mají zůstat doma a jednak bude potřeba šetřit všude, kde se dá. Doufám, že vláda nezastaví žádné důležité infrastrukturní projekty. Ba naopak urychleně přijme opatření, abych se jich co nejvíce realizovalo. Jednak, aby lidi měli práci a hlavně, abychom byli připraveni na další vlnu hospodářského růstu, který opět dříve či později přijde. O tom, že stát tak hodně ušetří nemluvě.

Vrtak
Host
Vrtak

Osobne bych pripadne slevy vazal na cesty do skoly. Dalo by se pochopit, ze ony slevy ulevuji kapse mladym rodinam, ale nechapu proc duchodci?

Tenzkalby
Host
Tenzkalby

Jj slevy na cestu na kalby nekdo napsal boze hazet vsechny do jednoho pytle. Mam pritelkyni daleko a diky studentské sleve se vidime častěji, misto 800 zaplatim 200 a rad cestuju a rozhodne ne na kalby jak tu nekdo napsal ..

Dominik
Host
Dominik

A až dokončíte školu, tak zas za ní budete jezdit méně?

Eda
Host
Eda

Celé dopravní dotace byly hlavně úlitba voličům, rozumný smysl neměly (stejně to zaplatíme úplně všichni..).

A že Andyho vláda prošustrovala kde co, a korona se jim „nármaně hodí“ je taky fakt.

Ani vynulování těchhle slev, nás teď už nezachrání, ale staniž se..

ANO, bude hůř. Nojo, ale dali jsme to už několikrát, dáme to zas, my Češi (skvělý národ), to je jisté.

videosen
Host
videosen

Dáme to jen když nebudeme závidět jiným, jen když nebudeme sobci.

videosen
Host
videosen

Je tady jakási naděje, že může dojít k posunu našich hodnot. Doufám, že globalizace dostane takovou ránu, že se z ní nevzpamatuje.

Kolaborant
Host
Kolaborant

Averze proti důchodcům co se týče slev a zvyšováním důchodů pochází většinou od mladší generace, která má všeho většinou dostatek a žije na dluh. Penzisti už mají odpracováno 30,40 a více let a žijí skromněji a internet nemají. Přestřelky tudíž nekomentují – nemají MOŽNOST a to není fér.

Drtikol
Host
Drtikol

Že důchodci nemají internet? Abyste se nedivil. Každopádně důchodcům se nic rušit nebude, to se vsadím, je to hlavní Babišova voličská základna a navíc, z těch 6 miliard důchodci ukousnou cca 1,5 miliardy. Takže očekávám sesekání studentů na 50%, to je ale pořád málo, ideálně by stačilo těch 25% slevy, což platilo celé roky a nikdo neměl problém.

Drtikol
Host
Drtikol

A samozřejmě jen do místa, kde je škola a oproti potvrzení školy, nevím, proč by to mělo platit na celou republiku, jako například k ježdění na kalby.

videosen
Host
videosen

Ještě jednou, smyslem slev není sociální berlička, ale větší používání veřejné dopravy. To pochopitelně nemá s důvodem cesty nic společného. Slevy by měly být poskytnuty všem, je na debatu jaké by měly být.

xyz
Host
xyz

„Slevy by měly být poskytnuty všem“ Oxymorón. Pokud by všichni čerpali slevu, nikdo by nejel podle plného jízdného, které by tím pádem vůbec nemělo smysl. „smyslem slev není sociální berlička, ale větší používání veřejné dopravy“ „Větší používání veřejné dopravy“ má smysl jen v případě, že jde o využití na úkor použití automobilu. Opět i zde se sluší připomenout, že tím pádem se to týká jen těch studentů (a logicky jen těch 18+), kteří doposud používali auto, jakož i těch seniorů, kteří přesedli z auta do veřejné dopravy až po zavedení těchto slev. „Větší používání veřejné dopravy“ ve smyslu „před zavedením… Číst vice »

videosen
Host
videosen

Zlevnit všem by pochopitelně mělo smysl. Vycházím z toho, jaké problémy způsobuje doprava auty.

Eduard
Host
Eduard

V tomto ohledu máte samozřejmě pravdu. Pokud je veřejná doprava cenově dostupná, tak ji hodně lidí dává přednost před IAD. Ale v době krize je pro stát výhodnější, aby lidé více používali automobily. Větší odbyt paliv = větší příjmy do státní kasy. Nemluvě o úspoře peněz za dotace. Konec konců až se situace uklidní, kdo říká, že slevy nepůjde zase zavést. A klidně i ve větším rozsahu, pokud to bude nutné a účelné.

xyz
Host
xyz

Další podsuv; naprostá většina zdejších příspěvků negativně se vyjadřujících vůči těmto slevám kritizuje jejich existenci pro obě skupiny, tzn. jak pro seniory, tak pro studenty.

Dále: negativní pohled na existenci těchto slev není žádnou averzí vůči jejich příjemcům (ani vůči důchodcům, ani vůči studentům).

videosen
Host
videosen

Dotaz. Považujete tuto diskuzi za vypovídající?

Dave07
Host
Dave07

Prijde mne to trosku na ruby. V dobe hojnosti stat pridava na kde co. Mel by si to nechat spis na podporu v dobe uspor, coz nas bezesporu ceka.

súdružka Kolesárová
Host
súdružka Kolesárová

Pan „ridim stat jako firmu“ se holt zapise do ucebnic ekonomie jako jako ten, ktery ukazkove prozral budoucnost CR v dobe ekonomickeho rustu. To mu uz nikdo neodpare

videosen
Host
videosen

A co dělali VŠICHNI před ním včetně KAŽDÉHO z nás?

xyz
Host
xyz

„A co dělali VŠICHNI před ním včetně KAŽDÉHO z nás?“

Např. Kalousek odkládal desítky miliard Kč do rezerv určených pro horší časy.

P. S. Přičemž i tato vaše otázka je tendenční; nikdo dříve nebyl v situaci, kdy se po několik let za sebou opakoval rekordní ekonomický růst tak, aby se dala situace srovnávat.

videosen
Host
videosen

Před rokem 2009 byl.

xyz
Host
xyz

Nemáte pravdu; vláda ODS + KDU-ČSL + SZ (s ministrem financí Kalouskem) vládla od 1/2007 s tím, že cca od 9/2008 přišel pokles vzniklý celosvětovou ekonomickou krizí.

O. K., předtím možná zčásti vláda ČSSD + KDU-ČSL + US a necelé 3 roky růstu (2003 – 2006).

Vizcomment image

Oproti tomu vláda ČSSD + ANO (do r. 2017 + KDU-ČSL): výraznější růst od r. 2014, 6 let za sebou.

videosen
Host
videosen

Prosím o doklad tvrzení, že Kalousek vytvořil rezervy. Se všemi souvislostmi.

xyz
Host
xyz

Například tady: https://www.euro.cz/politika/lecba-babisem-smutna-pravda-o-zazracnem-zotaveni-verejnych-financi-1377899.

Krom toho si vás dovolím upozornit, že argumentace „Co dělali jiní předtím?“ je argumentačním klamem, kterým nijak není vyvráceno tvrzení, že ti nynější představitelé dělají určité věci špatně (případná skutečnost, že stejně špatně postupovali i jejich předchůdci, totiž na této věci nic nemění).

HonzaX
Host
HonzaX

Chemik ukládal na horší časy sobě a kamarádům. Já První před ním prošustroval důchodový fond i zlatý poklad republiky.

jan
Host
jan

A hlavně důchodcům.

SaulGoodman
Host
SaulGoodman

Tyhle nadpisy mě fascinují, nutno ovšem říct, že chyba je možná na straně ČTK, který to dost nejasně sepsala a od ní to přebrala ostatní média. Ministryně ale velmi jasně v rozhovoru pro ČT deklarovala, že slevy se rušit ani omezovat nebudou. Pouze se odebere asi 1,5 mld z té kapitoly na slevy, ovšem pouze v tomto roce a pouze proto, že je evidentní, že se v tomto čtvrtletí zkrátka vyčleněné prostředky nepovede vyčerpat a zbyly by.
Takže ne, Schillerová omezení slev netlačí. Schillerová jen upraví rozpočet slev pro letošek tak, aby odpovídal realitě.

Rtep
Host
Rtep

Pokud to tak je, tak je to opravdu škoda. Byla by naděje ty nesmyslné slevy zrušit.

videosen
Host
videosen

Cestou slev na veřejnou dopravu jde řada zemí, je to jeden ze způsobů prosadit veřejnou dopravu. Veřejná doprava má smysl. Zrušme dávky těm, co nechtějí makat a jinak zneužívají rozpočet, rušit slevy, které směřují k udržitelností dopravy rušme až na posledním místě!

xyz
Host
xyz

Falešné dilema – při takto vysokém schodku to není otázka dilematu (pominu-li aspekt, že když se sociálně vyloučeným odeberou dávky, tak to pořád neznamená, že začnou pracovat; namísto toho např. začnou krást byť za cenu vězení). „slevy, které směřují k udržitelností dopravy“ Ty slevy mj. vedou k o to vyššímu využití dopravních prostředků lidmi, jejichž cesta není zase tak potřebná (studenti mimo cesty za studiem, důchodci na nákupy atd.) a o to méně místa zbývá pro ty, kteří jednak platí plné jízdné a jejichž cesta souvisí s jejich prací, kdy nakonec tato skupina lidí může (s vědomím uvedeného) o to… Číst vice »

xyz
Host
xyz

** K prvnímu odstavci ještě dovětek: tím víc když se sociálně vyloučeným odeberou dávky v situaci, kdy se (vzhledem k vzniklé situaci) souběžně rozvine i nezaměstnanost, tzn. přestane platit to co platilo v posledních několika letech, tzn. že kdo chce pracovat, tak pracuje; nezaměstnaní jsou jen ti, kdo pracovat nechtějí.

ondra
Host
ondra

kecy v české kleci:I v současné nelehké době jsou zaměstnavatelé,jenž zoufale volají po pracovní síle,třebas zemědělci-a jednoduchou práci na poli zvládnou i ti vaši sociálně vyloučení..

videosen
Host
videosen

Kolik znáte lidí, kteří jedou vlakem jen tak a ještě za to platí (byť čtvrtinu)? Máte nějaký průzkum, nebo jen tak hádáte?

xyz
Host
xyz

„Kolik znáte lidí, kteří jedou vlakem jen tak a ještě za to platí (byť čtvrtinu)?“
Znám jich okolo sebe vcelku dost – že jezdit vlakem začali až po zavedení těchto slev, předtím měli denní vyžití v rámci města či jejich blízkého okolí.

S ohledem na propad příjmů veřejných rozpočtů se dá očekávat i tlak na úspory v objednávce ve veřejné dopravě, takže těch míst v dopravních prostředcích může (ruku v ruce s celou situací) i ubýt.

videosen
Host
videosen

Aha, dost. Tak o to se můžeme opřít.

xyz
Host
xyz

Sám jste vložil podsuvnou otázku o „jezdění jen tak“, což je jiná kategorie než „jet na cestu (byť s nějakým konkrétním výletním či nákupním cílem), na kterou by nejeli při existenci plného jízdného“ (stejně jako dřív by nakoupili v místě bydliště a výlet by si udělali jen kratší nebo procházku do okolí).

Mimochodem, tím „dotováním tranzitu“ (= dle vašeho názoru příliš nízkým mýtným) naší zemi uniká kolik miliard korun ročně? Tvrdíte, že je to více než těch 6 mld. které se vynaloží na slevy pro studenty/důchodce, tak také vás poprosím o konkrétní číslo, ať se máme o co opřít.

videosen
Host
videosen

Jeden kamion zničí podle testu aasho silnici, jako 60 000 osobáků. Vezmu-li v úvahu to, že jezdí osobáků sice více (10x?), tak si rozhodně nemyslím, že je spravedlivý poměr v polatcích, daních… Tedy mám za to, že ostatní doplácí na tuto nerovnováhu a mám vážné obavy, že jeden dotuje druhého. Proto se vyplatí vozit v podstatě stejné zboží proti sobě.
Ano, dotovat veřejnou dopravu má rozhodně větší smysl, než dotovat nákladní dopravu.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Pane, bavíme se tady o slevách pro lidi. Co do toho motáte kamion? Ons snad štukák jede na výlet kamionem, místo aby jel vlakem?

xyz
Host
xyz

„tak si rozhodně nemyslím, že je spravedlivý poměr v polatcích, daních…“ Jednak, to číslo 60000x považuji za přehnané. Jednak, POMĚR nic nehovoří o tom, zda je příliš nízký poplatek u nákladní dopravy, či zda naopak je příliš vysoký poplatek (mj. spotřební daň z PMH) u osobní dopravy. Stále jste neuvedl tu částku „mnohem vyšší než 6 mld. Kč“, o kterou náš stát podle vás přichází „dotováním tranzitu“ (přičemž připomínám, že tak jako tak jde o falešné dilema, protože samozřejmě lze podniknout obě opatření najednou, tzn. přestat „dotovat tranzit“ a zároveň přestat dotovat – či toto přinejmenším výrazně omezit – jízdenky… Číst vice »

videosen
Host
videosen

Ve věci co má jaký smysl a co ne žádné falešné dilema nevidím. Máme jednu hromádku peněz a tu rozdělujme podle smyslu.
„Jednak, to číslo 60000x považuji za přehnané.“
Psal jsem o silničním testu, který provedli amíci a který dokázal, že opotřebení vozovky souvisí se čtvrtou mocninou tlaku na vozovku.

xyz
Host
xyz

„Máme jednu hromádku peněz“ Již nemáme (stamiliardy Kč ročně potřebné v nynější situaci buď coby kompenzace za ušlé příjmy pro zaměstnance + provozovatele subjektů, které – byť nevyhnutelně – byly poškozeny kvůli státem nařízenému uzavření provozovny; v opačném případě bez kompenzace směrem k těmto subjektům, ale tím pádem o to vyšší sociální podpora pro tyto lidi ve chvíli, kdy přijdou o práci). Již podle dnešních odhadů je výpadek příjmů s tímto spojený roven částce 200 mld. Kč, přičemž nejde o konečný odhad. Vůči tomu je právě falešným dilematem řešit, zda ušetřit 6 mld. Kč za tyto slevy, NEBO za některé… Číst vice »

videosen
Host
videosen

Víte že slevy jsou ve všech oborech, které běží ve veřejném zájmu?

xyz
Host
xyz

„Víte že slevy jsou ve všech oborech, které běží ve veřejném zájmu?“
Další podsuv větou „Jinde to dělají taky tak“ (Což mimochodem zdaleka není pravda jak co do absolutní platnosti tohoto tvrzení, tak zejména co do %ní výše celé selvy), kdy skutečnost, že „jinde (resp. ve skutečnosti jen v části případů) to dělají také tak“, nehovoří nic o tom, jestli to je správně či nikoliv.

xyz
Host
xyz

Jinými slovy – ta úspora 1,5 mld. Kč bude jednorázová jen pro tento rok. A i když budou další roky deficitové (když se ekonomika plně nezotaví ze vzniklého „šoku“), tak v nich už tato úspora zahrnuta nebude.

P. S. V konečném zúčtování (o kterém nyní ani není jasné, kdy přesně k němu dojde a jaká bude jeho konečná výše) se bude muset škrtat o dost víc a chci doufat, že tomu tak bude i u těchto populistických slev.

videosen
Host
videosen

Začněme raději u sebe, přestaňme s vlastní nenažraností. A když už jsme u té dopravy, přestaňme dotovat tranzit kamionů, to zatěžuje ropzpočet mnohem víc, než slevy.

xyz
Host
xyz

„Začněme raději u sebe, přestaňme s vlastní nenažraností.“
Plný souhlas a do tohoto omezení nenažranosti zahrnuji i zrušení uvedených slev.

„A když už jsme u té dopravy, přestaňme dotovat tranzit kamionů, to zatěžuje ropzpočet mnohem víc, než slevy.“
Další falešné dilema. (Kde mimochodem to „dotování tranzitu“ je co? Příliš nízké mýtné? Které pokud se zvýší, tak se zvýší nejen pro tranzit, ale i pro vozidla s výchozím/cílovým bodem na českém území“? Nebo máte na mysli jiné „dotování tranzitu“?)

videosen
Host
videosen

Slevi ta věci ve veřejném zájmu je nepochybně správné. Přesedlat z auta do vlaku či busu nevidím jako nenažranost. Opačný postup rozhodně nenažraností (vyjma nutného) je.
Mám na mysli mýtné a podporuji švýcarskou cestu. Omastit a to na všech komunikacích.

videosen
Host
videosen

Oprava: SLEVY

xyz
Host
xyz

„Přesedlat z auta do vlaku či busu nevidím jako nenažranost.“
Platí jen pro studenty nad 18 let, kteří dosud používali auto a nově přesedli do veřejné dopravy.

Plus jen pro ty důchodce nad 65 let, kteří své cesty realizovali i dosud (navzdory tomu, že provoz auta je poměrně drahý) a nově přesedli do aut.

Neplatí pro kohokoliv dalšího; u (tak jako tak plně platících) pracujících naopak toto „přesedlání studentů a důchodců“ je vykoupeno o to menší pohodlím na cestách.

xyz
Host
xyz

** Oprava: pro ty důchodce nad 65 let, kteří své cesty realizovali i dosud (navzdory tomu, že provoz auta je poměrně drahý), A TO AUTEM, ale se zavedením slev nově přesedli do VLAKŮ A AUTOBUSŮ.

xyz
Host
xyz

„Slevi ta věci ve veřejném zájmu je nepochybně správné“
Za veřejný zájem lze dejme tomu považovat cesty žáků a studentů do/ze školy a cesty seniorů např. k lékaři či do nejbližšího místa vhodnému k nákupu.

Veřejným zájmem není výrazné zlevňování cest těchto selektivně vybraných skupin za ostatními, geograficky sebevzdálenějšími cíli.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Aha, a není nenažranost vzít si do vlaku bicykl? Vždyť se na něm dá jezdit i v okolí Kladna, nemusí se až na Šumavu.
A co přeprava kapely a pódia na koncert? Jeden den Varšava, druhý den Ostrava, třetí den Brno, čtvrdý den Vídeň. Vlakem nerealizovatelné. Je tedy hudba také nenažranost?

pozorovatel
Host
pozorovatel

Jak dokazuje současná situace a možnost využití nových médií, tak to určitá nenažranost rozhodně je – a zejména v případě, kdy na jedné „šňůře“ ty kapely jezdí přes půl Evropy nebo i jen republiky „bez ladu a skladu“ sem a tam tak, že ze „šňůry“ je ve skutečnosti propletenec – zauzlenec.
Ale chápu na druhou stranu pořadatele, že tím spíše mohou do větších výšek vyšroubovat ceny vstupenek.

Martin V.
Host
Martin V.

Ovšem je absurdní, pokud vláda všemožně lidi přesvědčuje, aby zůstali doma a nikam necestovali (a důchodci už tuplem, protože ty koronavirová nákaza ohrožuje na životě), aby současně dotovala jejich cestování veřejnou dopravou. To prostě postrádá smysl. To už by spíš mělo smysl za tyto peníze studentům a důchodcům dotovat internet (i když ani to bych nedělal, peněz bude potřeba jinde).

Rtep
Host
Rtep

Ono asi málokdy v činnosti ANOfertu naleznete něco, co smysl má. Pokud ANO, pak se tak stalo náhodně a navzdory Babišovi.

videosen
Host
videosen

Babiše sice nemusím, ale porovnejme zrovna nyní s jinými zeměmi. Chtěl bych vidět Fialu a ostatní brouky Pytlíky. Vlastně nechtěl.

Rtep
Host
Rtep

Tak, jak to „zvládá“ Babiš, by to zvládl kdejaký trouba. Chaotické a nekompetentní rozhodování, nic víc.

videosen
Host
videosen

Ten vlak jede, ať v něm důchodce sedí, či ne.

xyz
Host
xyz

S výrokem „ten vlak jede tak jako tak“ nemáte docela pravdu; v nynější situaci ani mnoho vlaků nejede (na žádost objednatele či po konzultaci s ním jsou odřeknuty).

videosen
Host
videosen

V čem spočívá v této době dotace dopravy pro důchodce?

xyz
Host
xyz

Další klamná otázka od vás v podobě úhybného manévru od diskuse nad (ne)smysluplností těchto slev v běžném stavu (nad kterým jako jediným coby dlouhodobým, „defaultním“ se celá diskuse točí) oproti nynějšímu, mimořádnému stavu.

sledovatel webu
Host
sledovatel webu

Jakého „úhybného manévru“ Co kdybyste místo vlastního uhýbání od tématu zkusil raději věcně a pravdivě (= jaký je skutečný dopad těch slev v této době) odpovědět na otázku, kterou položil „videosen“?

xyz
Host
xyz

Manipulativní otázky bývají položeny za cílem odvedení pozornosti od merita věci. Když se jich respondent této otázky chytne, manipulátor tím vítězí – pozornost byla odvedena.

Takže bez odvedení pozornosti – v běžné době (o které tu je jako o jediné řeč; propad příjmů státu bude i v dalších letech, zatímco propad cest studentů a důchodců je jen krátkodobý v nouzovém stavu) je ten dopad slev v plusmínus odhadované výši 6 mld. Kč ročně.

sledovatel webu
Host
sledovatel webu

„Propad příjmů“ (jak „kompenzace za poskytnutí státních slev“ nesprávně nazýváte vy) bude samozřejmě v té „běžné“ době nastávat i nadále, ale o tom se přece nikdo (kromě vás) nepře – a že jste naletěl autorovi textu a domníváte se, že ministryně financí navrhne redukci slev, a ne že jen upozorní na to, že v letošním rozpočtu bude v reálu ten váš „propad příjmů“ o cca 1,5 mld menší než předpokládaný, to je přece jen váš problém, jímž zbytečně plevelíte tuto debatu.

xyz
Host
xyz

„Propad příjmů“ (jak „kompenzace za poskytnutí státních slev“ nesprávně nazýváte vy)“ Chybně usuzujete, že propadem příjmů nazývám kompenzace za slevy. Já tím nazývám stav, kdy vzhledem k nižší výkonnosti hospodářství (nižší odvedené daně z DPH, DPPO, DPFO i daně z příjmů ze závislé činnosti) vybere stát méně peněz do rozpočtu = propad rozpočtových příjmů. „že jste naletěl autorovi textu a domníváte se, že ministryně financí navrhne redukci slev“ To zde již bylo vysvětleno výše a ničemu jsem v této věci nenaletěl. Celá polemika v tomto „vlákně“ komentářů je o (ne)smysluplnosti další DLOUHODOBÉ existence (bez ohledu na to, co reálně nyní… Číst vice »

xyz
Host
xyz

„Ten vlak jede, ať v něm důchodce sedí, či ne.“
A v případě těch důchodců, kteří tím vlakem jezdili i před zavedením slev, dokonce platí stav, že předtím i potom vlak tak jako tak jel, důchodce tak jako tak jel, jen tržba od této osoby je najednou několikrát nižší než předtím.

videosen
Host
videosen

Podívejte se na co jsem reagoval a pak pište.

sledovatel webu
Host
sledovatel webu

A ony se ty slevy snad v reálu nějak fatálně projevují (jinde než „na papíru“), když jich téměř nikdo stejně nemůže využívat?
Jste stejně velkým a nic nepochopivším prudičem, jako je bulvárním manipulátorem se čtenáři autor toho článku, na který reagujete.

J.K.
Host
J.K.

Tak část se ušetří neježděním, a slevy by šly redukovat na 50%.

A osobku třeba oprostit od DPH.

xyz
Host
xyz

Osvobození od DPH ale nepřinese státnímu rozpočtu žádnou úsporu, ba naopak přinese (další) výpadek příjmů.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ano, jasně. Potřebuje 4. sazbu DPH. Aby se „zjednodušilo“ účetnictví. Všechny účetní sytémy předělat. Na finančáku taky.

jan
Host
jan

Má pravdu. Nyní nemají co haranti co jezdit na výlety.. A důchodci taky ne vlaky.

Lucie Fasinova
Host
Lucie Fasinova

Slevy rozhodně nechat! Já sama jezdím do školy doslova přes celou republiku a netuším, kde bych na to měla brát peníze. Rodiče mi už tak platí až moc a z brigád toho moc nevydělám. Takové „nějaké paní“ se to řekne 😑. Pokud to nepůjde jinak, ať nechají alespoň 50% slevy.

Zapa
Host
Zapa

Já bych byl pro zachování nějakých slev, ale pouze pro dojíždění z a do školy, ne pro courání o víkendech po výletech, nákupech, hospodách apod.

videosen
Host
videosen

Tady nejde o sociální službu, ale o převod části dopravy do veřejných prostředků. Auto ničí prostředí když jedete do práce i za zábavou.

Tomáš
Host
Tomáš

Souhlasím, jak by jste to chtěl aplikovat v praxi? Jsou už vyzkoušené aplikace ČD můj vlak, a teď v době infekční krize se můžete vývojem zabývat jen Vy. Držím palce.

xyz
Host
xyz

Váš příspěvek je příkladem jistého morálního hazardu při existenci slev – při volbě školy si nevybrat tu geograficky nejbližší, ale školu velmi vzdálenou + pak požadovat dostatečně nízké jízdné (namísto toho, že když už tedy moje škola je stovky kilometrů od mého bydliště, tak se budu domů vracet např. jen 1x za 2 nebo 3 týdny a ne každý týden).

videosen
Host
videosen

Takhle nějak nám to funguje u nákladní kamionové dopravy. jogurt vyrobený stovky km od nás má stejnou cenu, jako ten vyrobený v místě.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

No a třeba banány vypěstované v Portoriku jsou levnější, než banány vypěstované v Praze. Ikdyž se započítá doprava.

videosen
Host
videosen

A taky díky EU jsou dotace v zemědělství jinde větší.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

To je otázka. Jisté obory jsou ke studiu jen a pouze v Opavě. A pokud se slečna učí tkát gobelíny, tak jediná firma je ve Valašském Meziříčí. Další možné ani není ve střední Evropě. Co se týká výroby žesťových nástrojů, tak je v ČR taky snad jen jediná škola někde na západě ČR.Pokud chete stavařinu se zaměřením na Hydro > VUT. Pokud mosty > ČVUT. Pokud (pod)zemní stavby > Báňská v Ostravě.

Což znamená, že v jistých oborech s tím morálka nemá co dělat.

Rtep
Host
Rtep

1) On Vás někdo nutil jezdit do školy přes celou republiku? Nenutil, bylo to Vaše svobodné rozhodnutí, pokud vím.
2) Pokud se Vám chce pracovat, tak z brigád vyděláte opravdu velmi slušné peníze. Jen se musíte rozhodnout, zda je pro Vás ta škola důležitá.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Otázkou je, za dělat školu, které vás nebaví a pak dělat práci, ke které nemáte vztah… A nebo se vrhnout na obor, který vás baví a dotáhnout to v něm daleko. Což v oboru, ke kterému nemáte vztah, sotva nastane.
S brigádama to může a nemusí být složité. Medik na ně moc času nemá, toho učiva je fůra a sedět na přednáškách nestačí. Moc dobře si pamatuju, jak se sestřenka drtila na zkoušky.

PvvS
Host
PvvS

Existují podnájmy, koleje.. Nemusí se jezdit furt.. A klidně by stačilo zavést znova slevové jízdenky s určenou trasou. Z bydliště do školy.

súdružka Kolesárová
Host
súdružka Kolesárová

zadne slevy a vse narvat do udrzby a modernizace zeleznicni infrastruktury 😀 Tim, ze nebudou slevy, bude mene cestujicich -> mene vlaku – > mensi omezeni provozu -> rychlejsi postup stavebnich praci 😛

Vladimír Bílý
Host
Vladimír Bílý

Ten titulek, jakož i celý článek je dost mimózní. Ta paní včera pro ČT24 jasně několikrát zopakovala, že sleva se neruší, jen na ni teď nepůjdou peníze z rozpočtu, protože se nejezdí. Čili našla imaginární miliardu úspor:-)

pozorovatel
Host
pozorovatel

Ecce – konečně někdo pochopil skutečnou podstatu věci!

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ona není imaginární, ona je jen náhodná. Letos to tak vyšlo. Bohužel za cenu daleko větších škod.

Avlaky
Host
Avlaky

Já si myslím, že slevy pro studenty by měli zůstat, hodně studentů to využívá i pro volnočasové cestování a je asi lepší aby 100 000 studentů jezdilo vlakem než autem, chápu že to bere něco z rozpočtu, ale zase se musíme na to podívat i z ekologického hlediska

Teď nevím přesně kde, ale myslím že snad ve Švýcarsku mají vlaky zadarmo všichni, určitě tam bude rapidní úbytek emisí

Dominik
Host
Dominik

S prominutím, když mají na alkohol, tak na vlaky určitě taky a vzhledem k tomu, co dneska stojí diskotéky, apod… Tak za jeden večer tam, to je pěkných pár stovek, no klidně až tisíce.
A stejně na začátku, velká část studentů tvrdila, že takovou slevu nepotřebují (i když ji pak vesele všichni využívali).

videosen
Host
videosen

Já mám za to, že jde o přesměrování lidí z aut do veřejné dopravy a tak když ušetří na dopravě, tak nemám problém s tím, když budou třeba chlastat. Sleva na jízdném přece není žádná sociální dávka, jde o způsob, jak ulevit všem. Pochopitelně , že velikost slevy je na diskuzi.

Dominik
Host
Dominik

Já si nemyslím, že to je jen o ceně jízdenky. Ano část populace to zláká, ale část prostě bude z pohodlnosti stále jezdit autem, i kdyby jezdili za korunu.

videosen
Host
videosen

Ano všichni nepřemýšlí, že si řežou pod sebou větev.

xyz
Host
xyz

Studenti/žáci do 18 let stejně autem jezdit sami nemohou; pro dojíždění v rámci studia využívali žáci/studenti veřejnou dopravu povětšinou i před zavedením těchto vysokých slev.

videosen
Host
videosen

Ano, ale jsou tady i ti, kterým je nad 18.

Lukáš2
Host
Lukáš2

Kdyby šlo o převedení lidí z individuální automobilové dopravy do MHD a vlaků, tak by stát udělal i nějaké slevy pro běžné cestující co nejsou studenti a důchodci. Prostě pro ty co jedou opravdu do práce a zpět. Studenti a důchodci měli slevy i předtím.

videosen
Host
videosen

Určitě jsem pro slevy všem.

pozorovatel
Host
pozorovatel

Zajímavý názor – ale to by potom stačilo snížit základní jízdné „an sich“ a spadnout do potřeby dotací a kompenzací ještě hlouběji, nemyslíte? Slevy přece musejí mít nějký cíl, jinak nemají smasl.

pozorovatel
Host
pozorovatel

A třeba nižší cena roční pražské „lítačky“ platná pro všechny je podle vás je málo na to, aby si ji pořídilo víc lidí než v minulosti?

Tomáš
Host
Tomáš

Samozřejmě že by se našli peníze na vlak i tak, ale například mně se hromadná doprava do školy vyplatí jen díky 75% slevám, v momentě kdy je vláda zruší začnu jezdit do školy autem, vyjde mě to líp finančně a navíc ušetřím hodně času. A určitě nebudu jediný

Dominik
Host
Dominik

Tak záleží, jak to máte daleko, ale opravdu se v jednom člověku vyplatí auto více, jak vlak (po započtení všech nákladů, nejen benzínu)?
Jinak to omezení jsem pochopil jako dočasné, po dobu krize.

Tomáš
Host
Tomáš

Cena hromadnou dopravou bez slev(autobus+měsíční vlak) by po přepočtu vyšla 69Kč(se slevou 17Kč), cena za samotnou naftu 66 Kč, jsou tu samozřejmě i další náklady které se musí zaplatit, ty ale já budu platit tak i tak. Jezdily by jsme minimálně 2, nemluvě o tom že ráno bych mohl spát cca o hodinu déle.

Dominik
Host
Dominik

Jenže, když to počítám, tak musím brát všechny náklady, ne jen ty, které se mi hodí. Takže sám to vychází beze slevy skoro nastejno (budu-li počítat jen naftu), a když připočtu i ostatní náklady tak lépe. Dobře ve dvou (pokud toho druhého nevozíte zadarmo) to vychází lépe (bez ostatních nákladů), jelikož neznám výši ostatních nákladů, tak nelze určit, zda by to i pak vycházelo o tolik lépe. A samozřejmě je tu čas, ale ten asi bude často vycházet lépe jak u VHD. Ale co je důležité, nejsem proti studentské slevě jako takové, jen její výši bych snížil, dejme tomu na… Číst vice »

Tomáš
Host
Tomáš

Ty ostatní náklady bych musel připočítat, není to u nich tak jednoduché jak u jednoduché kalkulace za naftu, a kdybych chtěl spočítat přesnou cenu tak by to bylo důležité, ale jak jsem říkal všechny tyto ostatní náklady si budu platit i pokud bych jezdil do školy dál hromadnou dopravou bez slevy, takže po finanční stránce budou tyto náklady stejné, rozdíl v tom co uhradím bude jen jízdenka vs nafta.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Normální auto jezdí za 5 až 7 Kč na km. Normální auto spotřebuje palivo za 2 až 2,50 Kč/km. Tj. náklady na palivo jsou necelá polovina všeho. Ve dvou už to vychází šul-nul i při započítání všech nákladů na automobil. No a povinné ručení platí provozovatel ikdyž najezdí jen 800 km ročně (typicky vetrán na bílých značkách).

dopravák
Host
dopravák

To ovšem zkreslujete, protože do těch úplně „všech nákladů“ započítáváte úplně stejným způsobem jak fixní náklady naprosto nezávislé na využívání auta, tak i náklady závislé na jeho využívání „skokově“.

K.S.
Host
K.S.

Slevy má být tak maximálně na dojíždění do školy, což se dá označit za veřejný zájem, ostatní cestování již nikoliv. Z ekologického hlediska je třeba řešit hlavně nákladní dopravu, tedy mít použitelné železnice a vodní cesty. A nebo mít železnici dělanou po americku s pomalými dlouhými nákladními vlaky, které budou mít přednost před zastávkovými. Ale to by se musely změnit koncepčně trochu lokomotivy a odstranit některá nesmyslná omezení, pak by se ale mohlo stát že se nám tu budou rychlostí úžasných 65km/h prohánět upravené a mírně odlehčené odklizové lokomotivy. Pak by byly třeba kolejové trojúhelníky a lepší spojení některých tratí… Číst vice »

videosen
Host
videosen

Vodní ceta je ekologicá? V čem?

Vlado
Host
Vlado

No tak pokud se maturuje většinou v 18 ti a jen menší část pokračuje na vysokou tak po zrušení slev mě asi moc studentů autem jezdit nebude.Dále nechápu proč mají skoro zdarma studenti jezdit po výletech,mohou si na své výlety a diskotéky vydělat na brigádách(sam.že ne nyní v čase nouze)na rozdíl od důchodců co již pro krále a vlast udělali dost a často v důchodu za letitou práci počítají každou korunu.Ti by měli jezdit např za paušál cca 500 až 1000kč na rok a dělat si výlety.Jinak nejsem pro úplné odebrání slev studentům ,nechat ,ale pouze na dojíždění do školy… Číst vice »

K.S.
Host
K.S.

Velké části důchodců také nikdo nebrání v tom stát se prduchem. Ono by bylo celkem dobré všechny slevy a další věci, které stát/kraje poskytují důchodcům započítat do statistik a vytvořit tak něco jako průměrný hrubý důchod a teprve ten porovnávat s průměrnou hrubou mzdou.

pozorovatel
Host
pozorovatel

A vám snad počítají firemní benefity a třeba stravenky do průměrné mzdy?

NBumBum
Host
NBumBum

No, minimálně do základu daně ano…

xyz
Host
xyz

Studenti do 18 let (kterých je převážná většina z celého žactva/studenstva) nikam sami autem stejně nemůžou = falešné dilema.

Ve Švýcarsku nemají vlaky zadarmo „úplně všichni“ ani náhodou.

Marťas
Host
Marťas

Pán si to možná spletl s Lucemburskem, kde to zavedli před pár dny s výjimkou 1. třídy v železniční dopravě.

Rtep
Host
Rtep

Volnočasové cestování by si měli studenti platit bez jakýchkoli slev.
Na tyto slevy se opravdu nelze koukat z ekologického hlediska. Nevznikly ani omylem pro ekologii, pouze pro populismus soudruha Bureše. Pokud by chtěl podpořit hromadnou dopravu, měl by jiné podstatně účinnější možnosti.

Štěk zapesal
Host
Štěk zapesal

Dětem nechat, tam to platí rodiče… Ale důchodcům na bezdůvodné cestování okamžitě zrušit ◇

Pitrys
Host
Pitrys

Děckám zrušit, důchodcům omezit nebo rovnou zrušit.

Cestovatel z Vysočiny
Host
Cestovatel z Vysočiny

Tahle podivná paní neustále dokazuje jedno jediné – že je naprosto mimo. Slevy na jízdném v době, kdy nikdo z těch lidí nejezdí, jsou skutečně tématem číslo jedna. Ekonomika je zachráněna!

pozorovatel
Host
pozorovatel

A proč myslíte, že to téma( za vládu) vytáhla: Ona moc dobře ví, že těch 1,5 mld úspor získá stát úsporou na kompenzacích za dobu, kdy ty slevy téměř nikdo nevyužívá, ale proč toho nevyužít k poukázání na to, co všechno vláda zvažuje? A kohorta (jistě nejen zdejších) vševědů a mudrlantů na to snadno naletí a přestane se aspoň na chvíli zajímat o mnoho důležitějšího …

Petr766
Host
Petr766

Proč by děcka jezdící do školy slevu mit neměli, podle toho jak to bylo předtím? A důchodcům zůstane? Aha děti nevolí Ano…

Dominik
Host
Dominik

Školy už obnovily provoz? Nějak jsem si nevšiml.

Pitrys
Host
Pitrys

Nikomu nebo všem.

Dominik
Host
Dominik

Děcka potřebují nutně někam jezdit? Pokud nepotřebují k lékaři, tak nevidím, jiný důvod, kam by měli jezdit. Důchodcům se sice doporučuje nevycházet, ale přeci jen, oni si nějak musí nakoupit (ano mohou využít příbuzné – pokud nějaké mají, či nějakého dobrovolníka, ale ne vždy to jde, nebo někdo ani nechce je využívat, pokud nemusí) a berou třeba i léky, pro které si musí zajet, či zajít k lékaři (a u nich je větší pravděpodobnost, že jej budou potřebovat).

K.S.
Host
K.S.

Ačkoliv se snížením slev souhlasím, byť bych možná raději vrátil stav před tímto experimentem a možná je i dále snížil, tak to co se předvádí je šílenost. Shrňme si to. „Projedli jsme konjunkturu, je tu krize a nemáme kde brát na naše sliby, snížíme slevy a zvýšíme odvody abychom udrželi rozhazovačný stát a nemuseli o moc víc škrtat, co na tom že to dále zdraží práci a zvýší náklady firem a dále poškodí ekonomiku. Hlavně že se udržíme u moci.“ Stát by neměl mít takto rozsáhlé a rozhazovačné politiky, které v tento moment jsou, naopak měly by být minimální, stejně… Číst vice »

pozorovatel
Host
pozorovatel

Nic nesnížíme: těch 1,5 miliardy je (ještě dost pesimistický) odhad ministryně financí, kolik se ve skutečnosti uspoří na to, že nebude třeba poskytovat skoro žádné kompenzace za dobu trvání omezujících opatření nařízených v rámci nouzového stavu – všechno ostatní je jen „tyjátr“ pro národ, aby neměl jako téma jen Coronavirus a pro média, aby měla čím jiným národ dráždit.

ene bene
Host
ene bene

Ta zmatečná vláda notoricky lže, takže bavit se o tom, co bude v pondělí má smysl teprve od úterka, kdy už bude možno použít minulý čas. Ono v některých směrech není docela jasné ani co platí právě v tuto chvíli.

Jiří
Host
Jiří

Nejlepší slevy jsou žádné slevy. Maximálně tak na lítačku pro pravidelně dojíždějící studenty. Téměř všichni dopravci už před zavedením tohoto drahého populismu nějakou formu slevy pro tyto skupiny nabízeli…

Petr766
Host
Petr766

A těch 50 procent na dítě nabízel před Babisem který dopravce?

MMM
Host
MMM

ČD pro studenty nabízely 55 %.

Novotny
Host
Novotny

Jsem pro slevy snizit na 50% pro duchodce i studenty ve druhe vozove tride a zastropovat cenu jizdenek, aby nedochazelo k premrstenym cenam napriklad na trase Praha Ostrava za 1000 Kc a vice u nekterych komercnich dopravcu. To jen na komercni riziko, ale bez naroku na prispevek od statu. A zavest dusledne kontroly dopravcu pri prokazovani a vyuctovani slev vyssim poctem uredniku z Ministerstva dopravy ci Ministerstva financi. A jako dalsi zavest jednotnou jizdenku pro vsechny zeleznicni dopravce tak, aby to bylo na urovni jizdneho jako nyni s In25, aby nebyly treba zadne dalsi slevove karty pro bezne cestujici ve… Číst vice »

pozorovatel
Host
pozorovatel

Takže ve výsledku vlastně chcete, aby se pod hlavičkou „zrušení slev“ dostalonových dosud neexistujících slev těm, kdo je dosud neměli = běžným cestujícím ve věku 18 až 65 roků!

Luděk S.
Host
Luděk S.

Co je to za optimisty, co si myslí, že při schodku 200 miliard (dodám, že to je hodně optimistické) něco jako sleva vůbec bude existovat?
K tomu se omezeně dojedou stávající infrastrukturní projekty a tím to celé hasne. Další roky se tu budou střídat stávky za režijky a období, kdy sem tam někdo opraví to co hoří. Samozřejmě se nezastaví žádná lokálka a 072 se dostane do jednokolejného provozu ve snaze udržet tam provoz vůbec.

Rtep
Host
Rtep

Ty slevy tu fungovaly i za podstatně horších ekonomických situací. Zatím v podstatě o nic nejde. I když ta situace bude trvat třeba půl roku, tak to pro velmi bohatou Evropu nic těžkého neznamená.

K.S.
Host
K.S.

Nic, jenom rozstřílenou ekonomiku přetíženou byrokracií a odvody. V západní Evropě se třeba úrokové sazby zásadně neodlepily ode dna od poslední krize, to není moc dobré. Kdyby byly 2-3%, pak ano, asi by se z toho ekonomiky oklepaly, ale takto ne. To by tu musel být systém kde státy nemají byrokracii a daně jsou minimální, propouštění a nabírání je jednoduché atd.