Rychlovlaky mezi Barcelonou a Madridem slaví 15 let, cestující mají na výběr ze tří dopravců

Rychlovlak AVE Class 103 (Siemens Velaro) mezi Madridem a Barcelonou. Foto: RENFERychlovlak AVE Class 103 (Siemens Velaro) mezi Madridem a Barcelonou. Foto: RENFE

Velký rozmach na trase nastal s nástupem konkurence.

Jedno z nejúspěšnějších vysokorychlostních spojení v Evropě slaví zítra výročí 15 let provozu. 20. února 2008 zahájily španělské dráhy Renfe provoz rychlovlaků mezi Barcelonou a Madridem.

Ještě v roce 2008 přepravily rychlovlaky Renfe 5,7 milionu cestujících, loni to bylo již 12,1 milionu lidí. Jde o data jen za Renfe, od roku 2021 je na trase více dopravců.

Na trase měla dlouhodobě nadvládu letadla, postupně ale lidi přešli do vlaků. I když je letadlo rychlejší (let trvá kolem hodiny a 15 minut, vlak jede 2 hodiny a 30 minut), reálná cestovní doba a pohodlí vychází lépe pro železnici. Mezi Madridem a Barcelonou se stále létá, nabídka je ale výrazně menší než v minulosti a z velké části slouží pro přepravu cestujících, kteří přestupují v Madridu na jiný let. Už v roce 2016 dosáhl podíl železnice na této trase 67 %.

Trať se stala první ve Španělsku, kterou stát otevřel i jiným dopravcům než státním drahám Renfe. Renfe začalo s provozem vlastní nízkonákladové značky Avlo, francouzské dráhy s jednotkami TGV pod značkou Ouigo a společnost Ilsa se značkou Iryo.

Španělský správce železniční infrastruktury Adif zveřejnil poslední data o počtech cestujících na tomto koridoru loni. Od nástupu posledního dopravce, společnosti Iryo, zatím nové údaje o počtu cestujících nejsou. Vzhledem k prudkému poklesu cen, který způsobila konkurence více dopravců na trase, lze očekávat další růst.

Tagy Madrid - Barcelona renfe vysokorychlostní železnice ve Španělsku
20 komentářů