Rychle rostoucí ceny nafty drtí dopravce, žádají pomoc vlády i krajů

Čerpací stanice Shell. Foto: ShellČerpací stanice Shell. Foto: Shell

Ve srovnání se čtvrtkem minulého týdne zdražila nafta o čtyři koruny, což je nejvýraznější mezitýdenní nárůst od začátku sledování.

Současné rekordní ceny nafty a benzinu ohrožují tuzemské dopravce. Podle nich nebude dál možné poskytovat služby za stávající ceny, zákazníci však na zdražování nechtějí přistoupit. Dopravci proto zahájili jednání s vládou o možných řešeních, patří mezi ně například snížení spotřební daně. Uvedl to mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix.

Ceny nafty jsou v současnosti meziročně vyšší i o více než deset korun na litr, což se podle dopravců nedalo předvídat. „Růst cen ohrožuje dokonce i ty, kteří mají palivovou doložku, neboť je tak rychlý, že běžná čtvrtletní valorizace by jim zcela ochromila cash flow. Ještě hůře jsou na tom autobusoví dopravci v závazku veřejné služby. Tam se obvykle cena za naftu dorovnává až po jednom roce,“ popsal situaci Felix.

Strmě rostoucí náklady podle něj nemůže žádný z dopravců pokrýt z vlastních zdrojů. „Bohužel ochota zákazníků přistoupit na vyšší ceny není adekvátní situaci. Myslím, že za stávající ceny, kdy na každém kilometru dopravce prodělává několik korun, nebude možné služby poskytovat,“ podotkl Felix.

„V současné době začínáme usilovně jednat se všemi obchodními partnery o navýšení cen, podle růstu ceny nafty. Předpokládáme, že to není konečná situace, že příští týden půjde o dvě, tři koruny navrch. Navýšení ceny pro nás znamená pětimilionovou ztrátu měsíčně. Je to problém, protože se bavíme o nárůstu v nákladech minimálně kolem pěti, šesti milionů korun měsíčně,“ řekl šéf skupiny Jihotrans Robert Krigar. V nákladní dopravě tvoří u firmy výdaje na paliva přes 30 procent nákladů. Firma vozí zboží jen po západní Evropě.

„Podnikáme už 12 let, ale tohle je opravdu velmi zlá doba. Dotýká se nás to velmi citelně, s některými spedicemi, co nám dávají dlouhodobě práci na návěs, máme smlouvy od loňského ledna do letošního června a není možné s tím něco dělat, ale my za to jezdit nemůžeme,“ řekla Věra Michlová, majitelka Autodopravy Věra Michlová, která má tři kamiony a jezdí v Česku a na Slovensku.

Krušné časy zažívají i autobusoví dopravci v závazku. „Je to raketový nárůst. To, co jsme měli připraveno, plánovaný hospodářský výsledek na letošní rok, musíme přehodnocovat. Utlumujeme veškeré investice, takže budeme přepočítávat, jestli budeme kupovat novou techniku a tak dále. A čekáme, kde se to zastaví nebo jak to bude dál pokračovat,“ řekl ČTK za ČSAD MHD Kladno Ludomír Landa. S tak vysokými cenami paliv podle něj firma v žádných plánech v minulosti nekalkulovala. Landa upozornil na to, že firma v případě růstu cen může využít takzvanou indexaci, kterou má ve smlouvách. Je ale nutné počítat s ročním zpožděním. „Ve smlouvách máme indexaci nárůstu všeho možného, mimo jiné i pohonných hmot. To budeme uplatňovat po uplynutí jednoho roku,“ dodal Landa.

Společnost Autobusy Karlovy Vary už předběžně jednala s krajem o řešení. „Budeme žádat Karlovarský kraj, se kterým máme hlavní smlouvu, o mimořádnou zálohu s tím, že podle vývoje situace v nejbližších dnech a týdnech budeme situaci řešit dál. V současné chvíli potřebujeme ale peníze, abychom mohli vůbec tu naftu zaplatit. Dopis zřejmě odejde za všechny dopravce,“ řekl šéf firmy Zdeněk Suchan.

Důvodem dramatického nárůstu cen pohonných hmot v ČR je podle analytiků zdražování ropy na světových trzích a oslabení koruny v důsledku propuknutí války na Ukrajině. Benzin nabízejí pumpy v průměru za 40,40 Kč, naftu o haléř levněji. Ve srovnání se čtvrtkem předchozího týdne zdražil Natural 95 přibližně o tři koruny a nafta zhruba o čtyři. U nafty to představuje nejvýraznější mezitýdenní nárůst od začátku sledování. Benzin zdražoval rychleji než v současnosti počátkem září 2005, vyplývá z dat společnosti CCS, která průměrné ceny paliv sleduje od začátku roku 2005.

Tagy autobusová doprava ceny pohonných hmot nafta nákladní doprava
76 komentářů