ŘSD zprovozní 31. října most nad hlavní trasou obchvatu Havlíčkova Brodu

Stavba obchvatu Havlíčkova Brodu. Foto: ŘSDStavba obchvatu Havlíčkova Brodu. Foto: ŘSD

Náklady na stavbu stouply zatím o zhruba pětinu.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zprovozní 31. října most nad hlavní trasou obchvatu Havlíčkova Brodu. Nadjezd mimoúrovňové křižovatky Skalka je jednou z prvních částí obchvatu uvedených do provozu, prozatím sloužila kromě dokončených přeložek sítí jen okružní křižovatka ve směru k Jihlavě. Novinářům to dnes řekli zástupci ŘSD a zhotovitele stavby, jejíž původní cena vzešlá ze soutěže byla 1,6 miliardy korun. Skutečné náklady budou ale zřejmě nakonec vyšší.

V současné době tady vyřizujeme povolení k předčasnému provozu. Je to jeden z objektů, kde prakticky nemusely být zastavené práce,“ řekla ředitelka Správy Jihlava ŘSD Marie Tesařová. Nadjezd nebyl budovaný podle stavebního povolení, které soudně napadl soukromý zemědělec Miroslav Hrtús. Krajský soud v Brně mu nejprve vyhověl a stavební povolení letos v dubnu zrušil. Po doplnění formálních náležitostí je nyní znovu platné.

Podle Tesařové se teď bude dál na stavbě obchvatu pokračovat, harmonogram prací byl upraven. „Ale není to ani tak v souvislosti se zrušeným povolením jako s průběhem prací. Jak jste zaznamenali už v minulosti, bojovali jsme tady se starou ekologickou zátěží. Jednak se nalezlo obrovské množství ropy z havárie ze 70. let, potom to byla hlavně přítomnost těžkých kovů, kde jsme se s tím museli vypořádat v souladu s hygienickými předpisy,“ řekla Tesařová.

Zprovoznění na konci příštího roku

Předpokládá, že by obchvat měl být zprovozněn na konci příštího roku. „Bavíme se ale o zprovoznění, samozřejmě k dokončení bude asi ještě nějaký čas chybět,“ řekla Tesařová. Bez přerušení díky jiným stavebním povolením pokračovaly práce na silnicích nižších tříd nebo přeložkách inženýrských sítí.

Pod nadjezdem mimoúrovňové křižovatky Skalka nyní zhotovitel pracuje na silniční kanalizaci. Obchvat tudy bude procházet v zářezu hlubokém 16 metrů pod původním povrchem. Vedle silniční kanalizace se pracuje také na úpravě svahů zářezu, řekl ředitel stavby Igor Janča. Asi za dva týdny by podle něho měl být v provozu další nadjezd na silnici třetí třídy k lokalitě Termesivy a do konce roku také nadjezd, který přes budoucí obchvat převádí polní cestu.

Stavbu čtyřkilometrového obchvatu ŘSD zahájilo na konci roku 2019. Nyní reviduje harmonogram stavby. „Původní smluvní termín (úplného dokončení) se určitě revidovat bude, o kolik to bude konkrétně, to bude ještě výsledkem jednání se zhotovitelem,“ řekla Tesařová. Náklady na obchvat zatím vzrostly oproti smlouvou stanovené ceně asi o 20 procent. Tesařová nepředpokládá, že konečné navýšení přesáhne 25 procent.

Jihovýchodní obchvat Havlíčkova Brodu staví sdružení firem Strabag, M-Silnice a Porr, které zakázku získalo za cenu 1,6 miliardy korun bez DPH. Nová část silnice s mosty bude měřit 4,1 kilometru. Propojí výpadovku I/34 na Žďár nad Sázavou a Pardubice se silnicí I/38 směřující na Jihlavu. Centru města s 22.800 obyvateli by měla ulevit od části tranzitní dopravy.

Mapa JV obchvatu Havlíčkova Brodu. Foto: ŘSD

Mapa JV obchvatu Havlíčkova Brodu. Foto: ŘSD

Tagy I/34 I/38 Obchvat Havlíčkova Brodu Ředitelství silnic a dálnic ŘSD
3 komentáře