ŘSD začalo s předstihem stavět železniční most přes budoucí dálnici D35 u Svitav

Vizualizace budoucího železničního mostu přes D35. Foto: ŘSDVizualizace budoucího železničního mostu přes D35. Foto: ŘSD

Díky vybudovanému mostu nebude už nutné přerušovat provoz na koridoru během stavby celého úseku Janov - Opatovec.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo s předstihem stavět železniční most, po němž budou u Svitav jezdit vlaky na Brno a zpět přes trasu budoucí dálnice D35. Zahájení stavby vlastního úseku dálnice Janov – Opatovec se plánuje na příští rok. Tuto část ŘSD vybuduje izolovaně, nebude navazovat na předchozí dokončované úseky.

Podle Petry Drkulové z pardubické správy ŘSD je nutné koordinovat výstavbu mostu se Správou železnic. Důvodem je snaha o maximální zachování průjezdnosti trati Brno – Česká Třebová. Nejdříve se vybuduje provizorní kolejová přeložka pro odklonění vlakové dopravy, aby se mohl postavit nový železniční ocelový most. Po dokončení budou postupně zprovozněny obě traťové koleje.

Nosnou konstrukci mostu bude tvořit takzvaný Langerův nosník usazený na železobetonové opěry. Vyrobí se z šesti dílů, které se složí a svaří přímo na stavbě. Hmotnost mostní konstrukce dosáhne 293 tun, most bude mít rozpětí 46 metrů a šířku 12 metrů.

Zakázku získala společnost Strabag Rail. Ředitelství silnic a dálnic za most zaplatí 154 milionů korun, o 18 milionů korun více, než byla odhadovaná cena. V soutěži bylo podle písemné zprávy zadavatele celkem osm nabídek.

Kromě mostu dojde k vybudování provizorních a definitivních objektů železničního svršku a spodku, nástupiště železniční zastávky Svitavy-Lačnov, úpravám trakčního vedení, silových kabelů, zabezpečovacího zařízení, sdělovacích kabelů a osvětlení zastávky.

Správa železnic a ŘSD koordinovaly tuto stavbu na dobu, kdy je na trati výrazně omezen provoz kvůli modernizaci úseku z Blanska do Brna a dálkové vlaky přetrasovány na trať přes Havlíčkův Brod (většina vlaků až do června příštího roku). Až se bude stavět dálnice v celé délce úseku Janov – Opatovec, nebude nutné už provoz na trati omezovat. Během stavby mostu mají vlaky jezdit po provizorním jednokolejném mostě.

Příprava stavby úseku dálnice Janov – Opatovec značně pokročila. Stavební povolení pro něj ŘSD získalo letos v březnu, vykoupeno již bylo 96 procent pozemků. Ještě letos by mělo být vyhlášeno výběrové řízení na dodavatele stavby. Úsek je dlouhý 11,8 kilometru, 11 silničních mostů, z toho čtyři nad dálnicí, železniční most a dva přechody pro zvěř. Součástí bude i mimoúrovňová křižovatka Opatovec a 4444 metrů protihlukových stěn. Náklady se odhadují na 3,2 miliardy korun bez DPH, s uvedením do provozu se počítá v roce 2027.

V témže roce by měl být otevřen i předchozí úsek D35 Litomyšl – Janov. Z Opatovce směrem na Moravu bude navazovat část Opatovec – Staré Město, která by měla být dokončena v roce 2029.

V Pardubickém kraji mohou řidiči zatím z dálnice D35 využívat úseky Sedlice – Opatovce a Opatovice – Časy. V prosinci by měla být uvedena do provozu další část Časy – Ostrov. Na ně budou navazovat úseky Ostrov – Vysoké Mýto, Vysoké Mýto – Džbánov a Džbánov – Litomyšl.

Úsek D35 Janov - Opatovec. Foto: ŘSD

Úsek D35 Janov – Opatovec. Foto: ŘSD

ČTK + Zdopravy.cz

Tagy D35 D35 Janov - Opatovec Ředitelství silnic a dálnic ŘSD Strabag Rail
17 komentářů