Rozdíl až šest korun na litr. Nafta je výrazně dražší než benzín, důvodem jsou malé zásoby

AdBlue se musí tankovat do novějších dieselových motorůAdBlue se musí tankovat do novějších dieselových motorů

Nabídka nafty je před zimou mimořádně nízká.

I přes nižší spotřební daň čeká majitele aut se vznětovým motorem výrazně dražší tankování než ty, kteří jezdí na benzín. Ceny za litr se liší i o šest korun.

„Důvodem je prudký nárůst velkoobchodních cen nafty v celé Evropě, jelikož nabídka tohoto paliva je nízká a v nejbližších týdnech se situace nezlepší,“ říká Boris Tomčiak ze společnosti Finlord.

Cenový vývoj dobře ilustruje síť čerpacích stanic Tank ONO. Zatímco cena benzínu se drží už přes dva týdny (od 12. 8.) na 37,90 Kč, nafta za stejnou dobu zdražila již o čtyři koruny. Aktuálně se prodává za 43,90 Kč.

Podle dat CCS je nyní průměrná cena Naturalu 95 40,51 Kč, u nafty 44,97 Kč. Za týden zdražila o 2,49 Kč. Cena ropy Brent propadla v posledních dnech na 95 dolarů za barel z úrovně 105 dolarů.

Nafta přesto zdražuje. Podle Tomčiaka stoupla velkoobchodní marže u barelu nafty na 60 dolarů, ještě v polovině srpna to bylo 30 dolarů. U benzínu se marže drží na 13 dolarech za barel. „Prudké zvýšení velkoobchodních cen se ještě nedokázalo plně promítnout do maloobchodních cen. Nafta proto zdraží ještě o několik desítek haléřů. Cena benzínu bude v nejbližších dvou týdnech stagnovat,“ odhaduje Tomčiak.

Zásoby nafty a topného oleje jsou rekordně nízké. Před zimou to není příznivá zpráva. „Velkoodběratelé se snaží zajistit si u rafinérii dodávky tohoto paliva. Jelikož je poptávka vyšší než nabídka, tak prudce vyskočily nahoru zmíněné velkoobchodní marže,“ dodal Tomčiak. Nedostatečnou produkci Evropa nahrazovala v posledních měsících i zvýšeným dovozem z USA. Nicméně zásoby paliv ve Spojených státech už také poklesly na extrémně nízkou úroveň, takže jejich export se už výrazněji zvedat nebude a spíše může krátkodobě poklesnout.

Tagy ceny pohonných hmot
14 komentářů