Autobusy

Ropid mění trasu linky do pražské ZOO, bude rychlejší a spolehlivější

Autobus 112 v koloně na Trojském mostě. Foto: Michal Chrást
Autobus 112 v koloně na Trojském mostě. Foto: Michal Chrást
Autobusové spojení mezi Nádražím Holešovice a pražskou ZOO povede přes Trojský most. Měla by odpadnout častá zpoždění.

Pražský organizátor veřejné dopravy Ropid mění od 1. srpna trasu autobusové linky mezi Nádražím Holešovice a pražskou zoologickou zahradou. Nově bude oběma směry vedena přes Trojský most. Spojení by tak mělo být rychlejší a spolehlivější.

Ropid dnes změnu oznámil v tiskové zprávě. Po Trojském mostě už měly autobusy do ZOO dávno jezdit, ale kvůli chybějící stavební úpravě výjezdu z jižního terminálu autobusů Nádraží Holešovice a přilehlého zastávkového ostrůvku se tak stále neděje. „V trvalém stavu tak odbočení kloubových autobusů doleva ve směru k Trojskému mostu nebylo možné. Nyní byla tato úprava realizována a může tak být zahájen zkušební provoz linky 112 přes Trojský most i ve směru z centra, který potrvá zhruba čtyři měsíce,“ uvedl mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Linka 112 velmi často nabírá zpoždění kvůli kolonám u vjezdu do Blanky, podle Ropidu je situace již neudržitelná. „Spoje linky 112 často končily v kolonách na Nové Povltavské, následně bylo nutné některé z nich přes Trojský most odklánět dispečersky. Pelc Tyrolka i ZOO tak byly v takových chvílích obsluhovány spíše náhodně,“ dodal Drápal. Situace měla zásadně nepříznivý vliv na pravidelnost provozu linky 112 i na obsluhu samotné městské části Praha-Troja a oblasti Podhoří, kam směřuje více než 70 % uživatelů linky 112. Naposledy došlo k takové situaci 24. 7. dopoledne. Proto bylo rozhodnuto realizovat změnu trasy linky 112 ihned, jak to stavební stav výjezdu z terminálu u Nádraží Holešovice umožnil.

Změna trasy linky 112 přes Trojský most bude mít za následek v měsíci srpnu dočasné zrušení obsluhy zastávky Pelc Tyrolka v místě pod mostem Barikádníků. O prázdninách obsluhu této lokality dokáží zajistit spoje linky 201 do a ze zastávky Kuchyňka, která je v docházkové vzdálenosti. Od začátku školního roku (od 31. 8. 2020) bude po dobu zkušebního provozu linky 112 přes Trojský most (tedy do prosince 2020) zajišťovat obsluhu zastávky Pelc Tyrolka náhradní autobusová linka X112 (Nádraží Holešovice – Pelc Tyrolka a zpět). Pokud bude zkušební provoz vyhodnocen kladně, cca od poloviny prosince 2020 začne tato linka jezdit pod číslem 187 tak, jak bylo naplánováno v dokumentu Rozvoj linek PID v Praze.

Zavedením nové linky určené v pracovní dny pouze pro obsluhu větší poptávky cestujících k a od kolejí UK na Pelc Tyrolce bude možné nejen na zastávku Pelc Tyrolka od metra C přijet, ale ze stejné zastávky přímo rychle k metru také odjet. Linka určená pro studenty v této lokalitě bude v provozu vždy v období mimo letní prázdniny, tj. zrušení zastávky Pelc Tyrolka od 1. 8. 2020 je pouze dočasné na dobu jednoho měsíce.

Celé dopravní opatření také mírně přispěje k úspoře provozních nákladů PID. Každý spoj kloubové linky 112, kterých ve směru k ZOO projede ročně téměř 55 000 km, bude mít nově kratší trasu o cca 950 metrů, což představuje roční úsporu ve výši zhruba 3 milionů korun. Tyto prostředky bude z větší části možné použít pro zřízení provozu linek X112 a v trvalém stavu 187.

Odebírat
Upozornit na
guest
35 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Nejak mi prijde, ze linka 112 plni az moc funkci, mozna by chtelo mit 112 jen pro obsluhu Troji, zavest bus ZOO s primymi spoji, a posilovat podle poptavky, a navrhovanou 187 pro obsluhu Pelc-Tyrolky…

Osobne bych radeji videl zatunelovanou ulici V Holesovickach a napovrchu normalni ulice mozna s obnovenou tram. trati az na Vychovatelnu…

Vilém

K čemu je linka 187? To studenti nemohou ujít 400 metrů pěšky? Jako fakt?

Petr

Trochu přidej, člověče – ve skutečnosti je to 600 metrů (od autobusové zastávky Kuchyňka až před vstupní dveře bloku B Kolejí 17. listopadu). Problém to sice není, ale přes den toho dohromady po Praze pěšky jako student nacouráš dost, takže se to nasčítá – několik přesunů mezi učebnami v různých částech Prahy. Hlavní problém je ale podle mne v tom, že doprava ke kolejím je po letech (a prodloužení Metra C doprovázeného silným útlumem autobusové dopravy v oblasti) osekaná tak, že po následném zrušení busu 112, by už zbývaly pouze čtyři (krátké?) autobusy za hodinu (bus č. 201, zastávka Kuchyňka).… Číst vice »

Petr

Svůj komentář k ranní špičce beru zpět – až teď jsem si všiml, že zastávka Pelc Tyrolka ve směru Nádraží Holešovice je už zrušena (předpokládám, že se to stalo v souvislosti se zprovozněním Bubenečského tunelu). Ale pokud se bude zavádět linka Nádraží Holešovice -> (přes most Barikádníků) -> Pelc Tyrolka -> (přes most Barikádníků) -> Nádraží Holešovice, tak mne napadá ještě jedna varianta, kudy by teoreticky nová linka mohla vést a co se týká docházkové vzdálenosti z kolejí, tak by to byl skutečný luxus: Nádraží Holešovice -> (přes most Barikádníků) -> (Pátkovou ulicí) -> zastávka těsně před podnoží koleje (50.1159183N,… Číst vice »

libcha

To se původně taky navrhovalo. (Ostatně celý tenhle problém se řeší od doby před výstavbou Blanky, pochopitelně se řeší i se zástupci kolejí (pokud jsou aktivní).) Chtěli tam však poslat midibus, do toho podjezdu pod kolejí by se možná standardní bus nevešel (?). No ale midibus je zrovna na obsluhu VŠK s velkou a nárazovou poptávkou poměrně nevhodný.

Petr

Pamatuju se, že v tom podjezdu pod kolejí už jsem viděl stát nějaké nákladní auto, které se tam vešlo bez problémů a ještě zbylo místo. Ten podjezd pod kolejí ale změřený nemám, takže můžu jen odhadovat a můj odhad je, že standardní autobus se tam na šířku vejde (kdyžtak by se v tom podjezdu zrušil chodníček, pokud tam je – už si přesně nepamatuju) a co se týká výšky autobusu, tak nejsem si jistý, ale spíš si myslím, že by se tam také vešel. Problém s průjezdem by ale mohl nastat, pokud by v podjezdu stálo nějaké vozidlo (např. nějaké… Číst vice »

Martin

No je tam zakaz vjezdu mot. vozidel, ale take je sirka te ulice jen na jeden autobus…

Karel

Nejak nechapu, kde je to odboceni vlevo, od zastavky je to vpravo a dole na krizovatce k mostu take doprava 🤔

J.Siváček

Alespoň projednou dobrá změna. Jen tak dále. Btw 187 bude podle mě zbytečná, v aktuální době úspor stačí 201 v pohodě, navíc směrem k metru bude stejně potřebné se rozhodnout na kterou zastávku jít a pokud nebude 187 jezdit tak často jako 201, bude Kuchyňka jasná volba i nadále = 187 bude prázdná (i na 201 jezdívaly vložené spoje z Rokosky a byly poloprázdné). Lepší peníze investovat do jiných linek. A malý dodatek – tiskovou zprávu evidentně psal někdo, kdo Holešovice nezná – odbočení bude z terminálu doprava (doleva je dnes).

Bob

Třeba zná Holešovice, ale plete si strany.

KarelF

Ještě tomu chybí udělat na mostu pruh pro bus a hned za mostem převést pruh pro bus na tramvajový pás po kterém dojede, až na odbočku k metru.

Sergej B.

Já bych udělal rovnou odbočku, s přemostěním Vltavy až do ZOO (A bylo by dobrý aby to třeba projelo přes výběh s nějakým zvířaty, jako bonusový zážitek). To by byla teprve turistická atrakce

Sergej B.

To mělo být pod přispěvek Alibaby

kubisek

No … vono to celkem pasuje i sem 🙂

dopravák

A mohla by pak ta linka č.112 zastavovat i v tramvajových zastávkách linky č. 17 „Nádraží Holešovice“ = pro snazší vzájemný přestup mezi autobusy a sedmnáctkou – ale to už bychom zjevně chtěli od ROPIDu a DPP příliš: už takhle chci vlastně moc jen tím, že na to poukazuji – však on mi nějaký „DPP odborník“ jistě odborně vysvětlí, proč „by to nešlo“ …

Rob

snazší vzájemný přestup mezi autobusy a sedmnáctkou už existuje o stanici dále – Trojská

Rob

__

Alibaba

Jako vidlák bych si i představil zastávku na trati ve Stromovce (jen pro městskou linku) a pak drobnou procházkou přes Vltavu (samozřejmě až bude nebo byla i Trojská lávka).

dopravák

Proč jen pro „městskou linku“? ta by se určitě hodila i dost lidem využívajícím kralupské osobní vlaky!

Kandelábr

Ono popravdě pro obsluhu kolejí 201, případně pěšky na metro nebo na tram 17 bude stačit. Noční linky tam pokud vím nikdy ani nestavily.

Martin V.

Co tedy s tím výjezdem udělali? Zkrátili ostrůvek a posunuli přechod? Ta Drápalova věta „V trvalém stavu tak odbočení kloubových autobusů doleva ve směru k Trojskému mostu nebylo možné.“ ale ani tak nedává smysl. Doleva se odbočuje teď (ve směru na Argentinskou a most Barikádníků). Nově by se snad mělo odbočovat doprava ve směru na Partyzánskou a Trojský most.

Martin V.

Odpovím si sám, protože jsem večer šel okolo na vlak do té bizarní holešovické zastávky. 🙂
Přechod zůstal nedotčen a z širokého ostrůvku uřízli takový větší trojúhelník, čímž vznikl prostor, kde se dokáže (snad) autobus při odbočování doprava vytočit. Zatím mají hotové obrubníky a zbývá to doasfaltovat. Když jsem viděl rozsah stavebních prací, tak mě napadla otázka: To nemohli udělat rovnou s otevřením Trojského mostu?

babilon

Díky za vysvětlení, taky jsem to nechápal, protože směrem k mostu žádné odbočení doleva není. Ilustrační obrázek se taky moc nepovedl – zácpa na nové trase jako ilustrace zrychlení provozu? 😉 A že uříznutí kousku ostrůvku trvá 6 let? Ano, my makáme.

KarelF

Moji milí zlatí za mých mladých let tam chvíli jezdila linka do Stromovky a vytáčení probíhalo stylem najet si co nejvíce doleva v výjezdu a pak se co nejlépe narvat na tramvajové koleje v směru Výstaviště. Tehdy úprava spočívala v zkrácení zábradlí mezi kolejemi asi o 5 metrů.

Rob

A to byl z konečné silnější autobusový provoz na severní město. Přesto nevadilo když tramvaje v zastávce bránily odbočit. Cestující si počkali. Dnes ale radši sednou do osobáku, kde si počkají třeba i déle, ale v pohodlí.
Taky přibylo předpisů, které se musí dodržovat, hlavně kvůli bezpečnosti.
Za dřívějších let chodili lidi pěšky a takové věci řešit nemuseli…

KarelF

Je dost možné, že si spletl manipulační výjezd, tam by bus doleva odbočoval.

VS

Dobrý den, asi jde o dobré rozhodnutí, linka do ZOO je důležitá a značně využívána (a častokráte v jiných dobách než linka ke kolejím, nicméně občas v souběhu, což vytváří problémy), jen je mi líto, že historicky pro každou linku jezdící z Holešovického nádraží směrem ke kolejím (v době, kdy šlo o koleje primárně obsazované studenty matematicko-fyzikální fakulty UK), platilo, že na Kuchyňce či Pelc-Tyrolce zastavovaly právě linky s čísly dělitelnými buď třemi či sedmi. Přiznávám se, že nevím, je-li tomu tak dosud, ale ani číslo plánované linky 187 tuto historickou podmínku nesplňuje (logicky, když tam historicky jezdila, na Kuchyňce… Číst vice »

babilon

Nebojte, matfyzáci si najdou nové pravidlo, mohou třeba zakomponovat dělitelnost 11 či 17.

Martin V.

To pravidlo mělo smysl v době, kdy tam toho jezdilo víc (taky jsem ho používal). Pokud ale odjíždí z Holešovic tři linky (a budou čtyři) tak si to snad i matfyzák zapamatuje. 🙂
P.S. Ale ta nová linka bude mít hezké číslo z docela velkých prvočísel, to má taky své kouzlo.

Josef Trögl

Jak píše Robert i Vy. Teorie čísel najde pro každé číslo něco zajímavého.
187 = 11×17 – rozklad na dvě prvočísla, jde o druhé nejmenší složené číslo vzniklé vynásobením dvou různých dvouciferných prvočísel 🙂 To matfyzáci zvládnou. Popř. binárně 10111011, to je také zapamatovatelné. Nejlepší je to ale v šestnáctkové soustavě 187 = BB. A 17 je šestnáctkově 11, to jistě není náhoda. Tj. BB = B x 11 🙂

jozka

Tohle uz mi pripomina klasiku:

Přijde MatFyzák do fotolabu:
„Potřeboval bych vyvolat fotky.“
„9 x 13?“
„117 – proč…?“

Hodně štěstí

Konečně.

David

S tím zpožděním mám i já zkušenost, to jsem
jednou jel ze zoo a zpoždění 45 minut kvůli blance

None

To už snad bylo lepší jít pěšky 😉

David

A nebo si najít jinou holku.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO