Autobusy Doprava ve městě Zprávy

ROPID hodnotí autobusy: Nejlepší je DPP a Uher, nejhorší Štěpánek a OAD Kolín

Autobus Solaris Urbino společnosti ČSAD Střední Čechy v nových standardech PID. Autor: ROPID
Autobus Solaris Urbino společnosti ČSAD Střední Čechy v nových standardech PID. Autor: ROPID

Organizátor dopravy v Praze a okolí ROPID vydal hodnocení autobusových dopravců za loňský rok. Pražská integrovaná doprava se chlubí především rostoucím podílem bezbariérových vozidel, který loni meziročně vzrostl z 66 procent na 71 procent. Průměrné stáří autobusů se mírně snížilo z 8,9 na 8,5 roku. Podle ROPIDu se zlepšila také ústrojová kázeň a čistota vozidel.

Na druhé straně jsou jiné standardy, které se nedaří zcela plnit. Nejčastějším prohřeškem bylo neplnění grafikonu, negarantování bezbariérových spojů a špatné nebo žádné informování cestujících ve vozidlech. ROPID vady připisuje nedostatku řidičů a dalšího personálu, který trápí celou republiku.

„Nutno však konstatovat, že s tímto celorepublikovým problémem se dopravci vypořádali nad očekávání uspokojivě a nyní již k personálním výpadkům na linkách PID prakticky nedochází,“ konstatuje ve zprávě ROPID. Zároveň přidal tabulku všech 19 dopravců, kteří pražské a příměstské linky v rámci PID obsluhují. Seřadil je podle kvality v loňském roce. Prakticky všechny požadované standardy plnil jen Dopravní podnik hl. města Prahy (DPP) a Martin Uher. Na chvostu pak jsou Jaroslav Štěpánek a OAD Kolín, jejichž služba plnila standardy méně než ze 40 procent.

ROPID hodnotil standardy kvality osmým rokem, chce je přitom zpřísnit. „Rok 2019 bude posledním rokem měření a vyhodnocování standardů dle stávajících smluv, od roku 2020 budou platit nové, náročnější standardy, které by měly přinést výraznější kvalitativní posun v poskytovaných službách v rámci PID,“ uvedl náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr

Vybrané statistické údaje (k 31. 12. 2018)

  • počet autobusových linek PID: 376

  • počet autobusových dopravců PID: 19

  • počet autobusů PID: 2 183

  • průměrné stáří vozového parku: 8,5 let

  • podíl bezbariérově přístupných autobusů: 71 %

  • počet autobusových zastávek PID: 3 230 (dle názvů), 6 892 (dle jednotlivých stanovišť)

  • počet ujetých km autobusy PID za rok: cca 107 mil. km, z toho:

    • 80 mil. km v Praze

    • 27 mil. km ve Středočeském kraji

Celkové hodnocení kvality jednotlivých dopravců (pořadí dle celkového procenta plnění standardů)

Dopravci s vysokou kvalitou

(splněno 80 a více % standardů)

* = takto označení dopravci splnili všechny standardy

Dopravní podnik hl. m. Prahy*
Martin UHER*
ČSAD POLKOST
STENBUS

Dopravci s vyšší kvalitou

(splněno mezi 60 % a 80 % standardů)

ČSAD Česká Lípa
Autodoprava LAMER
ČSAD Slaný
ČSAD Benešov
ČSAD MHD Kladno

Dopravci s průměrnou kvalitou

(splněno mezi 40 % a 60 % standardů)

ARRIVA STŘEDNÍ ČECHY
POHL Kladno
ABOUT ME
ARRIVA CITY
Valenta Bus
ČSAD Střední Čechy
Vlastimil Slezák
Kateřina Kulhánková

Dopravci s nižší kvalitou (splněno méně než 40 % standardů)

Jaroslav Štěpánek
OAD Kolín

Pramen ROPID. Konkrétní hodnoty pro všechny dopravce jsou uvedeny na www.pid.cz.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Poudy
Host
Poudy

No je nevím, momentálně jezdím do Prahy z Vinoře a nemůžu si na ČSAD SČ moc stěžovat, řidiči vesměs slušní, snaží se i jezdit na čas a třeba na lince 375 jezdí jen nízkopodlažní vozy a to ještě Solaris, jsou to teda harmoniky a žádné staré asi neprovozují, na lince 378 s krátkým už je to horší. No a se stejným dopravcem jsem v letech 17/18 jezdil ze Zdib a Klecan, autobusy tak půl na půl vrak/nevrak. Ale co mě a nejen mě naprosto vyráželo dech, byl způsob placení u řidiče. Řekli jste Praha, řidič si řekl o 10,- místo… Číst vice »

Kubrt
Host
Kubrt

Jezdím už přes 10 let linkama 371/374 – s placením řidiči do kapsy jsem se párkrát setkal před těmi ca 10 lety, ale od té doby ne; já teda jezdím na lítačku, ale když sedím někde ve předu tak bych řekl, že se lístky vydávají řádně. Před těmi lety, kdy to bylo poměrně běžné, taky párkrát nastoupili revizoři a pak byli i takové plakátky na zastávkách, aby si lidé brali jízdenky… Co se týká vozového parku ČSAD StČ, řekl bych že je bez problému – každý máme asi hranici vrakovistosti jinde – opravdové vraky tady byly C 734 a 934,… Číst vice »

Marek Janík
Host
Marek Janík

Ve Znojmě se jezdilo bez lístku za pětikorunu několik let a bylo to všeobecně zaužívané o_O

Ilona Zelenáková
Host
Ilona Zelenáková

nespadá náhodou OAD Kolín do Zemkova impéria??

Ondřej
Host
Ondřej

Spadá a taky to je poslední dobou vidět na stavu vozového parku.

VRT
Host
VRT

Stav autobusů OAD je naprosto katastrofální! To, co se občas objeví na zastávce… ale zase jsou lidi vlastně rádi, že se vůbec na zastávce objeví. On se taky občas neobjeví.

Franta
Host
Franta

Chtel bych pochvalit hodnoceni. Z me osobni zkusenosti linek v okoli Ceskobrodske ulice mi prijde objektivni. About Me linka 224 je kvalitou vozidel velmi slusna a dari se jim i na super dlouhe lince jezdit tedka na cas i v 7:30. Jan Stepanek ma autobusy na lince 110 vylozene vybehove, ale jezdi. Takze porad ma v doprave na severovychode Prahy sve misto. Stenbus na lince 208 je na podobne urovni jako About Me. DPP je celkove v Praze urcite nad temito dopravci, ale zrovna na linku 109 posila spis to horsi. Pred par mesici me prakvapil elektrobus. Ridic s tim… Číst vice »

Filip
Host
Filip

Musím oponovat, About Me na lince 224, autobusy, zejména Solarisy špinavé, ve špičce od ČM zpožděné, několikrát autobus ani nedojel díky technickému stavu. Jako plus beru, že se dá sledovat případné zpoždění. Stenbus na 208 i když starší si autobus, tak pravidelně čistý.

Lukáš F.
Host
Lukáš F.

Zrovna ČSAD Polkost? Asi nikde jinde se mi nestalo, že bych na první zastávce nastupoval do řidičem zakouřeného vozu, u tohoto dopravce několikrát (hlavně v zimě).

Kubrt
Host
Kubrt

Mě se toto stalo u ČSAD StČ, se kterým jezdím, ale je to už pár let. Tato firma dělá pokroky i se „zkulturňováním“ některých řidičů, ale pár z těch co vídám je pořád otřesných – jak stylem řízení, tak chování. Chápu, že je to těžké se jich zbavit, když řidiči nejsou – lepší jet s magorem co si povídá sám se sebou, než nejet vůbec…

A.R.
Host
A.R.

Pokud ty údaje nelžou a hodnocení není vymyšlené, tak je to docela dobrý bič na ty, kteří pořád nadávají na státní dopravce a říkají, že bez soukromníků bychom se pořád vozili starými karosami ze 70. let.
Sám tu a tam využiju i Stenbus mezi Letňanami a Čakovicemi – nemám z něj dobrý pocit.

AAA
Host
AAA

Já tam teda České dráhy nikde nevidím….

michal
Host
michal

CD nejake linkove autobusy provozuji?

MRC
Host
MRC

Odkdy jsou ČD autobusovým dopravcem?..

Každopádně je zde vidět, jak to taková arriva zvládá na kolech… Jak bude vypadat kolejový provoz předvídat nechci…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Letos to je právě 70 roků od chvíle, kdy ČD, resp. tehdy samozřejmě ještě ČSD, už autobusovým dopravcem nejsou = ke škodě cestujících a systému VHD v tehdejším Československu a nyní v ČR, protože namísto vytvoření teoretického základu pro snazší možnost pozdějšího vytvoření celostátního IDS došlo naopak později k vývoji zcela opačnému. Takže na místě by byla spíše otázka ne „Odkdy jsou ČD autobusovým dopravcem?“, ale „Do kdy byly ČSD autobusovým dopravcem?“ … Firmu „ARRIVA vlaky“ bych jako železničního dopravce rozhodně nepodceňoval: nepotřebuje se „zviditelňovat“ hloupým proklamováním sama sebe, počáteční problémy (například s přeplňovanými fekálními nádržemi na toaletách, apod.) snad… Číst vice »

Michal
Host
Michal

Vy jste se včera probral z kómatu, nebo už takto narodil?
S Arrivou jsme jezdili dva roky z Benešova ve standardu výrazně převyšujícím rychlíky i současné spěšňáky ČD (obojí složené z B nebo z kopřiváků). Arriva jezdí taky rok až dva dálkovku do Trenčína, taktéž bez výhrad…

Juraj
Host
Juraj

To je ale trochu selektívna slepota, nie? Martin Uher snáď nie je súkromný dopravca?
Ďaleko viac než vlastnícka štruktúra tu hrá rolu aj to, ako veľmi je daná firma „garážovka“. DPP predsa len pracuje s úplne iným zázemím a finančnou pozíciou. Tam by naopak bolo tragické, keby navzdory všetkému tie štandardy neplnil.

Michal
Host
Michal

Jo, dobra poznamka. I v ramci molochu se tyhle jednotlive zavody dokazou lisit…

Michal jiný
Host
Michal jiný

Selektivní slepota to není, jen vy máte problém s porozuměním psanému textu. Neplatí rovnítko státní (DPP) je vždy fuj, stejně tak neplatí, že soukromé je dokonalé. Zkrátka státní i soukromý dopravce může být dobrý nebo špatný.

PetrB
Host
PetrB

Ona je tedy otazka, jak by to vypadalo, kdy to statni dopravce, napr. jako PostBus v Rakousku, jezdil …

Y.K.
Host
Y.K.

No nevím, zrovna soukromník Martin Uher je dost vysoko nad DPP. Jsou to asi nejudžovanější busy v PID, navíc velmi pěkné busy uspořádáním, žádné SORáče s otřesným interiérem.

Partneři