2206_CENDIS_sleva_jizdne_Zdopravy_728x90

Řidiči Arriva Autobusy vyhlásili ve třech krajích stávkovou pohotovost. Dopravce: přidali jsme jim až 15 %

Nové autobusy pro Arrivu ve Zlínském kraji. Foto: ArrivaNové autobusy pro Arrivu ve Zlínském kraji. Foto: Arriva

Po fúzi Arriva Východní Čechy a Arriva Morava si zaměstnanci druhé společnosti stěžují, že se jim zhoršily pracovní podmínky.

/aktualizováno 11:40/ Stovky řidičů dopravce Arriva Autobusy, kteří jezdí v Olomouckém, Zlínském a Moravskoslezském kraji, vyhlásili stávkovou pohotovost. Chtějí lepší pracovní a sociální podmínky. ČTK to řekl předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík. Vedení odborů osloví management a vyzve ho k jednání, dodal. Arriva s

Stávková pohotovost platí od 20. ledna. Pro Arrivu ve třech krajích se stávkovou pohotovostí pracuje podle Pomajbíka několik set řidičů. Po fúzi Arriva Východní Čechy a Arriva Morava si zaměstnanci druhé společnosti stěžují, že se jim zhoršily pracovní podmínky.

„Tvrdí, že nemají k dispozici turnusy, tedy rozpis práce, že nedostávají bezpečnostní přestávky, jak by měli mít, že nejsou včas seznámeni s tím, jakou práci mají vykonávat,“ řekl Pomajbík.

Základní odborové organizace už s vedením jednaly, k nápravě podle nich nedošlo, uvedl odborový předák. „My se jako Odborový svaz dopravy do toho pokusíme vstoupit. Nedokážu predikovat, jak budeme úspěšní, jde nám o to, abychom dosáhli nápravy, pokud je situace takhle negativní,“ řekl Pomajbík.

Obecně mzdy řidičů nejsou podle odboráře vysoké, proto také není po profesi poptávka. „Mají mizerné mzdy, mají zaručenou mzdu 143 korun hrubého na hodinu, kdo by očekával, že o takovou práci bude tahanice,“ řekl Pomajbík. Stávka je podle něj prostředek, nikoliv cíl. Pokud budou řidiči stávkovat, je to na rozhodnutí základních odborových organizací, dodal Pomajbík.

Mluvčí Arrivy Jan Holub uvedl, že s odboráři dál jednají. „Řidiči turnusy k dispozici mají, protože podle nich jezdí a zajišťují tak spojení pro cestující podle platných jízdních řádů. Bezpečnostní přestávky odpovídají platné legislativě. Odborovým organizacím jsme nabídli spolupráci při tvorbě turnusů a možnost podávat podněty k úpravám, což se děje a jejich požadavky zpracováváme,“ uvedl Holub.

Ke stávkové pohotovosti nevidí skupina Arriva důvod a s odboráři bude dál jednat. Situace pro moravské řidiče se podle Holuba po fúzi naopak zlepšila. „Řidičům jsme navýšili mzdy a mohou si tak vydělat až o 15 procent na hodinu víc než v loňském roce. Naší snahou bylo srovnat mzdové ohodnocení pro moravskou část společnosti, které bylo nižší než ve společnosti Arriva autobusy,“ řekl Holub.

Jednání budou pokračovat. K základním organizacím se připojil i Odborový svaz dopravy. Kolika řidičů se stávková pohotovost týká, mluvčí Arrivy nevěděl. „Od odborových organizací nemáme informace, kdo se ke stávkové pohotovosti hlásí. Nepřipojily se do ní však všechny organizace a například ta s nejvyšším počtem členů s jejím vyhlášením nesouhlasí,“ dodal Holub.

Firma ARRIVA autobusy sídlí v Chrudimi, jediným jejím akcionářem je Arriva Transport Česká republika. V Česku skupina sdružuje osm dceřiných společností. Arriva Transport je součástí nadnárodní skupiny, ve které je ovládající osobou Deutsche Bahn Aktiengesellschaft. Skupina Arriva má v Česku podle prezentace na webu 2000 autobusů, 38 trolejbusů, 83 vlaků a zaměstnává více než 3500 lidí.

ČTK