Rekordně drahé ETCS. Zabezpečovač do jednoho pendolina vyjde na 59 miliónů korun

Pendolino Českých drah u Chocně. Foto: České dráhyPendolino Českých drah u Chocně. Foto: České dráhy

Pendolino má nadále zůstat na trase Praha – Ostrava.

České dráhy po více než roce dokončily výběr firmy, která vybaví sedm pendolin evropským zabezpečovačem. Zakázku za 413,9 milionů korun získala ČD-Telematika, dceřiná firma dopravce. Nikdo jiný se nepřihlásil.

Vyplývá to z informací na profilu zadavatele a tiskové zprávy ČD-Telematika. Výsledek soutěže ukazuje problém s rostoucími cenami zabezpečovače ETCS a instalace do vozidel. V přepočtu na jednu jednotku vychází na 59,2 milionu korun.

Vysoké náklady na jednotku způsobuje i skutečnost, že náklady na prototyp se rozpočítají jen mezi sedm souprav. Dosud byla nejvyšší cena za vybavení ETCS u jednotek RegioPanter a InterPanter, kde jedna jednotka vychází na 23 milionů korun.

ČD-Telematika dodá do pendolin zabezpečovač od Alstomu. „Jednotky Pendolino neztrácí nic na své popularitě a my plánujeme jejich provoz i po 1. lednu 2025, kdy začne výhradní provoz pod dohledem ETCS na vybraných tratích, které zahrnují prakticky celou jejich páteřní trasu mezi Prahou a Ostravou. Díky ETCS budou moci jezdit na vhodných úsecích infrastruktury rychlostí až 200 km/h a přispějí k dalšímu zkracování cestovních časů na naší železnici. Po dokončení modernizace vybraných úseků na 1. a 2. koridoru se vrátí k cestovním časům mezi Prahou a Ostravou pod tři hodiny a nabídnou znovu nejrychlejší spojení obou aglomerací,“ řekl Jiří Ješeta, člen představenstva ČD a náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu.

„Vybavení pendolin logicky, technicky i časově navazuje na aktuálně realizované projekty instalace mobilních částí technologie ETCS do lokomotiv řady 362, 362 WTB, 162 WTB a řídících vozů 961 Českých drah, na kterých úspěšně pracujeme od roku 2019,“ připomíná Josef Mrázek, ředitel programu ETCS ve společnosti ČD-Telematika.

Tagy 680 alstom ČD-Telematika České dráhy ETCS pendolino
257 komentářů