Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Rakušané opravují Semmering, horskou trať čeká výluka. Railjety ČD skončí za Vídní

Oprava Semmeringu. Autor: © ÖBB/Johann Wolf
Oprava Semmeringu. Autor: © ÖBB/Johann Wolf

Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) se pustily do kompletní opravy proslulé horské trati Semmering. Výluky v regionální dopravě probíhají letos už od poloviny března, v sobotu se ale trať na deset dnů uzavře veškerým vlakům, tedy i railjetům Českých drah. Náhradní doprava bude v případě dálkové dopravy zavedena v úseku Vídeňské Nové Město – Mürzzuschlag. ÖBB to oznámily na svých stránkách.

„Během výluky budou jezdit naše railjety pouze v úseku Praha – Vídeňské Nové Město, což si vyžádá i určitou úpravu oběhů souprav. Do Prahy tak bude jezdit během výluky pouze jedna rakouská červená souprava, zatímco druhou nahradí naše modrá. Za výlukou z Mürzzuschlagu do Grazu (Štýrského Hradce) pak budou jezdit pouze rakouské soupravy railjet,“ sdělil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Podle ÖBB se na trati vedle stáří (160 let) projevují i náročné povětrnostní podmínky a hustý provoz. Semmering mezi městy Gloggnitz a Mürzzuschlag je jednou z nejvyužívanějších železničních tratí v síti ÖBB, zároveň jde ale o úzké hrdlo na severo-jižním tahu. Údržba tratě má být rozložena do několika let. Letos bude nejintenzivnější právě ve druhé půlce května, letošní práce vyjdou Rakušany v přepočtu na zhruba miliardu korun.

Rakušané zároveň pracují na úplném odstranění úzkého hrdla pro dálkovou dopravu. Trati přes průsmyk Semmering odlehčí právě budovaný téměř třicetikilometrový úpatní tunel Semmering, který má výrazně zkrátit dobu jízdy mezi Vídní a Štýrským Hradcem. Hotovo by mělo být v roce 2026. O něco jižněji pak navíc vzniká vysokorychlostní trať Koralmbahn mezi Štýrským Hradcem a Klagenfurtem. Ta má být hotova v roce 2022.

66 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Roman Svačina

Sice pomalá, ale úžasná trať. Jak jsme tam v prosinci projížděli cestou do Koperu tak jsem neodlepil hubu od okna. Jen škoda že RailJety z Prahy nemají v Grazu rozumné přípoje dál na jih. Více jak hodinu čekat v Grazu na osobák do Spiefeldu, potom další osobák do Mariboru a dál teprve Pendolinem…nic moc teda.

Jan Semela

Tak údajně od prosince mají být 2 rj prodlouženy do Mariboru a Polonia až do Ljubljani. Tak třeba to vyjde.

Roman Svačina

Jan Semela: udělal jste mi neskutečnou radost a snad to vyjde. Jadran by byl o hodně blíže. Díky za info

Haha

Dále v budoucnosti (po otevření Koralmbahn a Semmeringu v roce 2026) Rakousko předpokládá 5 párů (Praha) – Wien – Graz – Villach – Jesenice (- Ljublaň). 🙂

železničář v důchodu

To je docela zajímavá (a asi i rychlá) trasa, ta bude asi mít úspěch – jen to asi úplně „umrtví“ dálkovou osobní železniční dopravu po stávající hezké trati do Klagenfurtu v údolí Múry a přes kopce jižně od ní.

železničář v důchodu

No, všude jsou i docela přijatelně použitelné občerstvovny, v Grazu navíc třeba hned u nádraží i tramvaje, ve Spielfeldu jsem zase kdysi sledoval zajímavou výměnu lokomotiv u nějakého vlaku ve stykové stanici – pravda, běžný cestující asi takové „zajímavosti“ nevyhledává, a tak mu čas ubíhá pomaleji. Ale při tak dlouhých cestách s více přestupy je větší časová rezerva často vhodná, protože zpoždění se úplně vždy nevyhýbají ani jiným železnicím, nejen ČD …

Roman Svačina

Železničář v důchodu. No, přestup ve Spiefeldu byl snad 4 minuty. Ale jinak máte pravdu. Pokud bych nejel s dvěma malýma detma (1 a 3 roky) tak bych v Grazu zapadl do hospody 😂😁

železničář v důchodu

O těch malých dětech jste se ovšem původně nezmínil – to samozřejmě určitá komplikace nesporně je.

Roman Svačina

V pohodě. Nakonec jsme po 14hodinách dojeli do cíle 😀

petr766

Sakra tak to doufám že těch 10 dní se netrefí zrovna do termínu, kdy tam chci jet. Je někde přesný datum?

petr766

Děkuji.

VRT

Zajímal by mě rozsah oprav. 10denní výluka na horské trati.
Jinak k úpatnímu tunelu teta Wiki: https://de.wikipedia.org/wiki/Semmering-Basistunnel (auf Deutsch).

Souprava

Kolik asi vznikne protihlukových stěn? 🙂

X 1

Na starém Semmeringu to bude přesně nula metrů. 😉

libor

nechápu, proč se používají pojmy jako “ Vídeňské Nové Město“? To jako rakušáci taky např. jedou do Neuhaus, Iglau, Wittingau…, Ještě to pochopím u hlavního města, ale toto. I třeba ve městě Linz je značena „Praha“

David

Jsem rozhodně pro české ekvivalenty, líbí se mi to. Ještě prosím o opravu města Klagenfurt. Je to Bělák. Díky.

David

Opravuju: Klagenfurt je Celovec 😉

Strojvůdce Příhoda

Tak přesně tohle NE!!! Lidé všeobecně neví, že Klagenfurt je Celovec a Villach je Bělák. A zjevně v tom nemá pořádek i jakýsi David, který volá po uvádění českých jmen. Když už se mají uvádět české ekvivalenty (což samo o sobě není špatně, ba naopak), tak ale jen ty známé a v současnosti stále používané. To je třeba případ Vídně a Vídeňského Nového Města, méně už ale Štýrského Hradce, ale pořád to ještě jde, byť mnoho našinců mluví díky své nevzdělanosti o Štýrském Hradci jako o Grazu a to mne tahá docela za uši… Velice hloupě to vyřešili na google… Číst vice »

xyz

„jen ty známé a v současnosti stále používané. To je třeba případ Vídně a Vídeňského Nového Města“
Je to případ Vídně, ne však „Vídeňského Nového Města“.

Strojvůdce Příhoda

Jde dle mého názoru i o Vídeňské Nové Město, protože to je pouhý překlad do češtiny a navíc ho slýchávám a vídávám celkem často. Jistě, někdo tento případ může vnímat jinak než já, ale asi bychom se mohli shodnout, že je to na hony vzdálené třeba případu Graz/Štýrský Hradec, kde už vůbec o překlad nejde.

Osobně považuji za velice brutální jakési Rakousy nad Dyjí, Bejdov nad Dyjí, Vitoraz, Reteč apod.

Marian Kechlibar

Vzhledem k tomu, že Vitorazsko z půlky leží na české straně dnešní hranice, není ta Vitoraz tak absurdní.

Strojvůdce Příhoda

Vitoraz znám a název je i z mého pohledu hezký, ale položte si prosím otázku, zda jde o obecně známý a zažitý název. Bohužel není a to hovoří za vše…

Ondřej

Pro někoho ten název nebude známý ať ho napíšete jakýmkoli jazykem, ale to je věc jiná…

Ondřej

Co má český název, tak jednoznačně uvádět česky. Chci jezdit do Drážďan, Žitavy a Rakouska a ne do Dresdenu, Zittau a Austrie…

Bivoj

Hlavní město Solnohrad je Solnohrad
( Egon Erwin Kisch- Smějeme se s Kischem)

Fedexak

No proto… už jsem si říkal…

Kuzma

Stačí navštívit Maďarsko a tahle teorie taky vezme za své.
Poszony, Kassa, Becz, Szabadka nebo Koloszvar…..to jsou běžné nápisy na maďarských dopravních značkách.
A co že je to za města? Bratislava, Košice, Wien, Subotica a Cluj-Napoca…..

A.R.

Jde vidět, že v praxi to jsou kraviny. Žádný Štýrský Hradec. Prostě a jednoduše Graz. 🙂

FEDEXÁK

Kuzmič:
Bécs je Vídeň – ne Becz
KoloZSvár je Kluž – ne Koloszvár
– mimochodem miluju „kolozsvári káposzta“ – doporučuju všem ochutnat na výletě v Budapešti – https://recepty.vareni.cz/kolosvarske-zeli-z-mleteho-masa/

Ketchup1970

Protože jak řekl jeden poslanec v parlamentu : „neznám slovensko-maďarské hranice, znám jenom polsko-maďarskou hranici.“ Takže jesté stále neuznali Trianon, a zpívají v Dunaszerdě svoji hymnu, prostě jako by nic nebylo.

ČD4ever

V Maďarsku jsou u silnic i dálnic cedule v neoriginálním jazyce jako např. Pozsony pro Bratislavu a Kassa pro Košice.

Fedexak

ČD4EVER:
dovolím si oponovat – z vlastní zkušenosti na dálnici M1 „WIEN – BUDAPEST“ (na maďarské straně) i ve městě BUDAPEST jsou na cedulích názvy oboujazyčné – tedy „BÉCS-WIEN“ (čti Béč) a „POZSONY-BRATISLAVA“ (čti Požoň)

Ketchup1970

Pane Šindeláři jel jste někdy po německé dálnici A6 z Norimberku ? 20 let tam byla Prag s Pilsen, jenom nedávno tam ustoupili a je tam Prag/Praha ale Pilsen zůstal(a).

Viktor

Třeba největší bizár je když jedete z lince do Prahy a ve vlaku průvodčí hlásí že vítejte v Sbahn směr Praha hlavní nádraží…. Tam si myslím že by se mělo změnit na něco jiného…. Ale ono to není (R) a ani regionální Express….. A taky ne Eurocity

železničář v důchodu

A krásné je třeba i to, když v Budapešti na Nyugati pu vyhlašují stanice u rychlíku přijíždějícího ze Slovenska a mezi nimi je „Pozsony hlavná stanica“ …

Ketchup1970

Víte že by to nevadilo kdyby se to město jmenovalo Božoň ? Po onom vévodovi velkomoravského původu. Ale prevládl Braslavgrad a tudíž Bratislava. A nemyslím, že hlasit Budapešť východná stanica by pomohlo revanšovat.

Jiří Kocurek

Rakušané jednou běžně nach Znaim. Dokonce se velmi často uvádí název Karlsbad a na pivní lahhvi najdete „Budweiser, což znamená budějovický (ale to snad každý ví). Jednou jsem takhle potkal název Gablonzer Straße. A kupodivu ne „Jablonec(ka) Straße“. Holanďan píše Praag.
PS: Štrasburk máme vyslovovat s francouzským přízvukem nebo německým?

Ketchup1970

Záleží od koho chcete dostat pokárání či dokonce po ustech. Ve Francii zásadně Strasbúrr. Myslím že ani Alsasan to neŕekně Štrasburk

Ondřej

Jestli by pan Libor neměl taky místo Rakousko uvádět Austria 🙂

Ketchup1970

Mate pravdu , u statního dopravce je značena Praha, ale jiny soukromy dipravce provozuje své soupravy jako by okupace neskončila do Prag durch Brünn. Mohu přiložit fotku z Wien hauptbahnhof..

Vojta

Nezapomínejte na Lávu: ) (nad Dyjí)

Martin V.

Úpatní tunel pod Semmeringem připravují a staví s přestávkami už aspoň 50 let, co si vzpomínám. Někdy v 90. letech při budování průzkumné štoly narazili na vydatné prameny podzemní vody. Současná trasa vede tedy jinudy než tenkrát? Němčinou moc nevládnu a v anglických textech jsem detaily nenašel. Znáte někdo podrobnosti?

Aleš Stuchlík

Oproti dřívějším plánům je tunel na štýrské straně o něco kratší (v Mürzzuschlagu měla být původně podzemní zastávka), ale hlavně se na první pohled absurdně kroutí – to proto, aby se té vodě vyhnul.

X 1

Kroutí se, hlavně kvůli převýšení.
Kdyby byl veden přímo, tak tam bude sklon jako krá.a a projede leda tak Railjet a Cityjet. Možná.
V Semmering tunelu a na Koralmbahn, se totiž počítá s nákladní dopravou. Jinak by to nevyšlo ekonomicky a zelení by to ani nepovolili.

Haha

Normativ na obou tratích je plánován 2000t v jednoduché trakci.

JiP

Railjety CD by se konecne meli vyklaslat na jezdeni kamsi do jizniho Rakouska kam stejne smeruje naproste minimum lidi z CR a 100x vetsi uspech by udelali kdyby zajizdeli ve Vidni na letiste.

Martin Hanzal

Pěkná hovadina. Na letiště jezdí vlaky od jihu a západu, aby nemusely na Hbf úvraťovat. Je pro vás vážně takový problém na Hbf přestoupit? Je tam 23 minut čas…

JiP

No tak uvrat snad v pripade Railjetu neni problem a co se tyce toho prestupu, tak prave diky tomu prestupu moji rodice jezdi na letiste ve Vidni zasadne Autobusem Regiojetu.

petr766

To si pomůžou když je pořád rozvrtaný most na Nových Mlýnech… To je fakt někdo tak neschopný, že nepřestoupí v rámci jednoho nádraží?

JiP

Ale proc to delat, kdyz je moznost bez prestupu?

X 1

JiP Proč to dělat? Třeba proto, že Rakouské dráhy prodají do Českého Railjetu 10x víc jízdenek do Grazu, než by prodaly na letiště. Do toho jídelák prodá spoustu jídla, piva a šňapsu. 😉 Prostě ekonomika. Pokud Brňáci, Olomoučáci a Ostraváci chtěly přímej vlak na Vídeňský letiště, tak si můžou přestat vymejšlet lanovky v Ostravě, tenisový haly v Prostějově, Brněnsky korupce a za uspořeny prachy si koupit kvalitní jednotky od Bombardiera, Siemense nebo Stadlera. Vysoutěžit dopravce a jezdit s nima na Flughafen. Ale to by bylo pro radní moc práce. Z peněz daňových poplatníků jedině tak malá domů nebo vymejšlet fantasmagorické… Číst vice »

železničář v důchodu

“ vymejšlet fantasmagorické projekty“
Ano – třeba se pokoušet „rozlítávat“ letiště v Tuřanech nebo v Mošnově v rámci „ZDO“ …

X 1

Přesně takové jsem myslel. Blbolst nad blbost.
Kdyby blbost nadnášela, tak jsou krajštì radní immervére v luftě. 😉

Haha

Do toho Rakouska jezdí proto, aby si je ČD vůbec mohly dovolit. Za směšné jízdné a peníze od MD to fakt nejde.

JiP

No a kdyz pojede na letiste ve Vidni tak jizdenka z Brna snad neni stale mezinarodni jizdenka? A mimochodem krome par mesicu v lete vozi slavne Railjety mezi Brnem a Vidni jenom vzduch a cele osazenstvo by se veslo do jednoho vagonu.

petr766

Bývávalo. Teď jsou dost obsazené v průběhu celého roku. Samozřejmě je rozdíl mezi úterkem dopoledne a víkendem, že…

Jenda

Pochopitelně každý pojede radši osobákem, když k Rj je příplatek 10 Euro

železničář v důchodu

Do Vídně na jeden den samozřejmě žádný režista zmíněný příplatek 10 EUR platit nechce, ale běžný cestující jej, pokud vím, neplatí.

Radek Janata

Koralmbahn (tedy včetně toho klíčového tunelu) bude dokončena až v roce 2026, nikoliv 2021, jak je v článku.
https://de.wikipedia.org/wiki/Koralmtunnel

Jiří Kocurek

Am 14. August 2018 erfolgte der Koralmtunnel-Durchschlag in der Südröhre.

Moje němčina je špatná. Nicméně chápu z toho, že prorážka jižní tunelové trouby proběhla loni 14 srpna. Což je nějakých 8 let od prorážky první trouby po uvedení díla do provozu. Přijde mi to docela moc. Gotthard od prorážky do provozu čekal 4 roky a 2 týdny.

Haha

https://www.youtube.com/watch?v=g3lMNevCE3M

Možná proto… 🙁 🙂

Haha

Sorry, špatný tunel. Ale snad neurazí.

Jiří Kocurek

Navíc to nevypadá jako proražený tunel. A už vůbec ne jako ražba pomocí TBM a hotové primární ostění z tybinků. Na videu je totiž NRTM a čerstvě odstřelná čelba.