Radotín – Krč – Běchovice. Ropid chystá nové železniční linky po Praze i škrty autobusů

Jednotka CityElefant. Foto: Jan SůraJednotka CityElefant. Foto: Jan Sůra

Pražský organizátor železniční dopravy Ropid zveřejnil, jak si představuje městskou hromadnou dopravu po hlavním městě. Počítá zejména s rozvojem železnice

Pražský organizátor železniční dopravy Ropid zveřejnil, jak si představuje městskou hromadnou dopravu po hlavním městě. Počítá zejména s rozvojem železnice v hlavním městě i například častějšími nočními tramvajemi. 

Materiál je pro město závazný, schválili ho radní. Ropid ho zveřejnil na svých stránkách

Zřejmě největší změnou jsou dvě nové linky S61 a S71, které chce zavést po modernizaci tratě z Vršovic do Hostivaře. Vlaky S61 by jezdily ze Smíchova přes Vršovice do Běchovic. Došlo by ke zřízení úplně nových železničních zastávek Praha-Výtoň, Praha-Eden, Praha-Zahradní Město, Praha-Depo Hostivař, Praha-Jiráskova čtvrť, Praha-Jahodnice, Praha-Hostavice.

Linka S71 by centrum zcela vynechala, vedla by z Radotína přes Branický most (přezdívaný také most Inteligence) do Krče a dál do Běchovic.

Železnice má podle plánů Ropidu hrát hlavní roli v rozšiřování veřejné dopravy. Podle Ropidu ale rozvoj stále omezuje například špatná infrastruktura i vnímání železnice jako striktně segregovaného systému dopravy. „Je tedy zřejmé, že v budoucích letech bude nutné nadále vytvářet v úzké spolupráci s železničními dopravci i se správcem infrastruktury takové podmínky, aby se železnice v Praze mohla nadále rozvíjet,“ píše Ropid.

Rozvoj si Ropid představuje například rozšířením integrace rychlíků nebo rozvojem spěšných vlaků. Na území Prahy pak chce zkrátit ještě více intervaly, ve kterých laky jezdí. Chce také rozvíjet více průjezdný model, kdy linky spojují protilehlé části Prahy přes centrum města. Jedním z takových příkladů je už spojení Český Brod – Řevnice.

Ropid upozorňuje, že dnes nasazované jednotky CityElefant Českých drah už na hlavních trasách nestačí. „Zásadním problémem je nedostatek disponibilních jednotek řady 471 CityElefant, které jsou nasazovány na většinu spojů na elektrizovaných tratích. Ve spolupráci s dopravcem a Středočeským krajem v minulosti došlo k posílení nejvíce kapacitně přetížených spojů, avšak na základě výsledků následujících přepravních průzkumů pokračoval nárůst počtu cestujících a problémy s přeplňováním vznikly u dalších vlaků,“ upozorňuje Ropid.

Denní počty cestujících ve vlacích v Praze. Foto: Ropid
Denní počty cestujících ve vlacích v Praze. Foto: Ropid

Podle Ropidu navíc není možné už navyšovat ve špičce dál interval, proto je potřeba sehnat kapacitnější vozidla. Podle dopravních průzkumů jsou zejména ranní vlaky do Prahy přeplněné i o desítky procent nad jejich kapacitu. Největší procentní přeplněnost vykazují motorové vlaky ze Satalic do centra a z Hlubočep do centra. Motorové vlaky Ropid v materiálu i nejvíce kritizuje, zejména pak Regionovy. Ty jsou podle Ropidu nevyhovující zejména z titulu konstrukce pojezdu, který je tvořen jednonápravovými podvozky.

Velkou budoucnost Ropid vidí v rozšířování provozu po úsecích, kde dnes osobní vlaky příliš nejezdí. Už od prosince chce jezdit z Libně i do Hostivaře ve všední dny, kde ale dochází k velkému střetu s nákladními dopravci kvůli omezené kapacitě jednokolejné tratě. Dá se očekávat, že i plány Ropidu obsadit osobní dopravou další tratě využívané dnes téměř výhradně nákladními vlaky, narazí na značný odpor.

Výrazně více má být i spěšných vlaků pro rychlejší spojení s městy ve Středočeském kraji, výhledově lze podle Ropidu uvažovat o prodloužení spěšných vlaků do dalších vhodných lokalit na neelektrizovaných tratích, například do Vlašimi, Sedlčan či Velvar. Na trati chce ale ideálně hybridní vozidla nebo elektrické jednotky, které jsou schopné i provozu na trati bez trakčního vedení.

Současně chce kvůli vlakům seškrtat některé autobusy, které jezdí v souběhu: například v úseku Benešov – Praha nebo Kolín – Praha. Linku S7 chce prodloužit z Českého Brodu až do Nymburka a propojit ji s linkou S12.

Podle plánů Ropidu by do dvou let po dokončení rekonstrukce Negrelliho viaduktu měly jezdit vlaky z Masarykova nádraží do Kralup nad Vltavou po čtvrthodině ve špičce, více vlaků by mělo zajíždět v pracovní dny do Milovic, na trase z Prahy do Lysé nad Labem by vlaky měly jezdit ve špičce po čtvrt hodině. Podmínkou je dokončení modernizace této trati. Stejně tak počítá se zavedením desetiminutového intervalu na trati do Radotína a později až do Dobřichovic. Sní i o zdvojkolejnění trati do Všetat a následném posílení provozu.

Opět se mluví v materiálu i o elektrizaci tratě do Rudné u Prahy a následném intervalu 15 minut. Nově chce zavést spěšné vlaky linky R41 do Kolína a Kutné Hory se zastávkami v Pečkách a Českém Brodě. Do Kutné Hory by měly dojet do 55 minut až do centra, podmínkou je stavba takzvaného kutnohorského oblouku. Taktový jízdní řád chce Ropid i na Posázavském Pacifiku, pár let po nákladné modernizaci této trati chce i nové výhybny nebo automatická hradla.

Dalším plánům Ropidu v pražské dopravě se budeme věnovat v příštích dnech. 

Tagy ropid rozvoj železnice v Praze
134 komentářů