umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Letecké společnosti Letectví

Qantas poletí poprvé z New Yorku do Sydney bez mezipřistání. S dreamlinerem pro 40 lidí

Nový nátěr společnosti Qantas pro Boeing 787-9
Nový nátěr společnosti Qantas pro Boeing 787-9

Australská letecká společnost Qantas chystá na podzim první přímé lety s cestujícími mezi východním pobřežím Austrálie a Londýnem a New Yorkem. Chce tak otestovat, jak lidé zvládnou let trvající přes devatenáct hodin.

Jde o další etapu plánů na spuštění pravidelného spojení ultradálkovými lety, se kterými chce firma začít v roce 2021. Trojici zkušebních letů má naplánovánu na říjen a listopad. Využije na ně nová letadla Boeing 787-9 Dreamliner. Namísto přímého dodávacího prázdného letu ze Seattlu do základen Qantasu poletí s cestujícími z New Yorku a Londýna. Jde o trasy, které jsou zahrnuty do plánu Qantasu nazvaného Project Sunrise.

Plán na první přímé lety oznámil Qantas v tiskové zprávě, nazval je výzkumnými. Chce totiž zkoumat i data o zdravotním stavu a pocitu cestujících i posádky na tak dlouhém letu.

Qantas počítá s tím, že kvůli doletu obsadí letadlo jen zhruba čtyřiceti lidmi, tedy zhruba šestinou celkové kapacity letadla. Firma ale nebude tento let nabízet k prodeji, obsadí ho hlavně vlastními zaměstnanci. Od testovacích letů si slibuje lepší data například pro plánování doby pilotování posádky: piloti budou během letu vybaveni takzvaným elektroencefalografem (EEG) měřící mozkovou aktivitu a pozornost.

Australský dopravce už podobně zkoumal data o cestujících na trase Perth – Londýn, která je ale kratší o tři až čtyři hodiny. Lety z východního pobřeží Austrálie na východní pobřeží USA či do Evropy mají trvat kolem dvaceti hodin.

Qantas dnes oficiálně potvrdil, že Airbus i Boeing nabídly pro běžný komerční provoz svá dálková letadla A350 a 777X. Boeing ale současně minulý týden přiznal zpoždění s vývojem letadla 777-8, od kterého má být odvozena verze pro ultradálkové lety. Qantas chce o letadlu pro běžný komerční provoz těchto linek rozhodnout do konce letošního roku.

Mezi New Yorkem a Austrálií dosud žádná aerolinka nenabídla přímý let, z Londýna do Sydney už ano: v roce 1989 nasadil Qantas Boeing 747-400 na tuto trasu, v letadle bylo ale jen 23 lidí.

13 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Kocurek

Tak na ten titulek jsem teda skočil. Dreamliner pro 40 lidí? Čekal jsem že tam bude mít každý svou kajutu. 😀

Tony

Celkem dlouhý čas. Ale zase podívat se na všechny díly Star Wars, Pána prstenů atp. nemusí být špatné. Já bych volil strategii opít se na letišti a vzbudit se až v cílové stanici, ale taky to může dopadnout divertem 😀

Jiří Kocurek

A není to jedno, kde budete mít opici?

GPGP

No co chtějí zjišťovat, každý člověk bude reagovat jinak.
V rámci pokusu se to asi dá zvládnout, ale pravidelně asi ne.
Taky je rozdíl když je B787 obsazen 40 lidmi, nebo bude narván max. kapacitou.
Když jsem letěl s Qatar B787, který byl obsazen že 40 % taky to bylo v poho, než kdyby byl plně obsazen 🙂

Jaroslav

Délka letu bude stejná, prostor v sedačkách taky, tak nevím, co by mohlo být jinak.

Jen tak

v čem se liší plný boeing nez poloprazdny? sedacky jsou furt stejné … ??

Kubrt

Kvalita vzduchu? Dále „biopole“ – to je neměřitelné, ale na mě působí „hustota zalidnění“ v bezprostředním okolí, cítím se jinak.

Tom

V tom, že při plném počtu cestujicích v letadle se určití lidé mohou cítit nepříjemně, neuvolněně, stísněně

Petr

Třeba tím, že v poloprázdném letadle si člověk pohodlněji lehne přes tři sedačky. V plném ne.

Jarda V.

porovnáme to třeba s autobusem, je rozdíl zda sedím na dvousedačce sám nebo se o prostor dělím se spolucestujícím, to samé ve vlaku, kupé pro sebe je rozhodně něco jiného než když se 15 hodin koukám někomu do obličeje a ještě k tomu si nemusíme rozumět.

Jiří Kocurek

Nuž 15 hodinv jednom kupé, to je tak na tři evropské jazyky. Nebo Amtrak.

Tom

Na dvou / třech/ čtyřech sedačkách můžete ležet a spát.

Ivan

Létat se bude s jinou kabinou, předpokládám obdobu singapures a350, tedy jen business a economy premium, takže místa bude i pak vcelku dost. Myslím, že test dodá vhodná data pro začátek.