Protektorátní most na D1 nahradí během oprav provizorium, hotov bude až za pět let

Most na D1 přes údolí Šmejkalky. Pramen: www.ceskedalnice.czMost na D1 přes údolí Šmejkalky. Pramen: www.ceskedalnice.cz

Modernizace 160 kilometrů D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou, která už přes pět let trápí řidiče, nebude hotová v roce 2021.

Modernizace 160 kilometrů D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou, která už přes pět let trápí řidiče, nebude hotová v roce 2021. Úzkým hrdlem zůstane obloukový most Šmejkalka, který je jediným dodnes využívaným mostem z první etapy výstavby dálnice ve 40. letech.

Ředitelství silnic a dálnic generální opravu mostu vede jako samostatnou stavbu, kterou vyňalo z úseku Mirošovice – Hvězdonice. Most byl původně součástí modernizace jako úsek číslo 1. ŘSD jej ale nedávno ze své modernizační mapy na stránkách NovaD1.cz smazalo.

Stav modernizace D1. Pramen: ŘSD

Stav modernizace D1 (se Šmejkalkou).
Pramen: ŘSD

Most totiž o dvě léta překračuje horizont roku 2021, který je uváděn jako konec modernizace. Šmejkalka má projít obnovou až v letech 2021 až 2023. A nebude to snadná práce. Stáří a profil mostu se neslučují s nutností zachovat provoz v uspořádání 2+2.

Podle mluvčího ŘSD Jana Studeckého stávající nosná konstrukce mostu neumožňuje převedení provozu v režimu 2+2 na jednu polovinu mostu. ŘSD před změnou provozu bude muset nejprve zbudovat provizorní přemostění v úrovni dálnice.

Stav modernizace D1 (nově bez Šmejkalky). Pramen: NovaD1.cz (ŘSD)

Stav modernizace D1 (nově bez Šmejkalky).
Pramen: NovaD1.cz (ŘSD)

„Provizorní most bude realizován vpravo, vedle jízdního pásu ve směru na Brno. Na tento provizorní most bude převedena část dopravy, aby mohl být po polovinách rekonstruován stávající most. Ze stávajícího mostu budou zachovány pouze oblouky, které diagnostický průzkum vyhodnotil jako vyhovující pro další využití,“ upřesnil Studecký.

Stavební náklady odhaduje ŘSD na 830 milionů korun, částka se ovšem bude ještě zpřesňovat. Údolí potoka Šmejkalka, přes které se dálniční most klene, proslavil Josef Lada v pohádkových příbězích Bubáci a hastrmani. Na Šmejkalce strašil Mulisák. Lada pocházel z nedalekých Hrusic.

Harmonogram výstavby mostu Šmejkalka

2020 – Budou probíhat přípravné práce a výstavba spodní části provizorní konstrukce (tyto činnosti nevyvolají dopravní omezení na D1).
2021 – Výstavba nosné konstrukce provizorního mostu, převedení provozu na provizorní most, demolice levého mostu (modernizace dálnice mezi Mirošovicemi a Hvězdonicemi bude ukončena v 10/2020, v roce 2021 budou probíhat již pouze práce na dálničním mostě Hvězdonice).
2022 – Výstavba levého mostu, demolice pravého mostu, výstavba spodní stavby pravého mostu.
2023 – Výstavba nosné konstrukce pravého mostu, dokončovací práce, demolice provizorního mostu a následné zprovoznění.

Tagy D1 modernizace most ŘSD Šmejkalka
22 komentářů