Prosinec 2024. Dálnice D3 se skokově prodlouží o téměř 30 kilometrů

Stavba D3, severní portál tunelu Pohůrka. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba D3, severní portál tunelu Pohůrka. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

ŘSD ještě do konce února vypíše tendry také na poslední dva jihočeské úseky, které dálnici D3 přivedou k rakouským hranicím.

Málo vídaný dárek dostanou motoristé k Vánocům 2024. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) směřuje k tomuto termínu otevření 28,4 kilometru dálnice D3 od Českých Budějovic na jih. Stavbaři zde aktuálně budují tři úseky, z nichž dva tvoří obchvat krajského města.

Otevření všech tří úseků najednou potvrdil deníku Zdopravy.cz při kontrole na stavbě tento týden šéf ŘSD Radek Mátl. Paradoxně se přitom může stát, že jako první bude hotový devítikilometrový úsek Třebonín – Kaplice nádraží, jehož stavba začala před rokem.

Jeho samostatné zprovoznění bez obchvatu Budějovic, který se staví už od jara 2019, by ale dopravně nedávalo smysl. Otevření všech tří úseků najednou (Úsilné – Hodějovice, Hodějovice – Třebonín a Třebonín – Kaplice nádraží) bude dáno dvouletým skluzem stavby obchvatu města. Za zpožděním stojí především nutnost přeprojektovat tunel Pohůrka na prvním úseku.

D3, stavba tunelu Pohůrka (únor 2023). Pramen: ŘSD

D3, stavba tunelu Pohůrka (únor 2023). Pramen: ŘSD

Kvůli zpoždění se stavba prodraží o stovky milionů. Sdružení firem Hochtief, Colas a M-Silnice nabídlo v soutěži o zhruba sedmikilometrový úsek dálnice D3 Úsilné – Hodějovice, jehož je tunel Pohůrka součástí, cenu 5,285 miliardy korun bez DPH. Smlouva nemá inflační doložku a ministerstvo dopravy nyní se zhotoviteli řeší, jak legálně navýšení ceny vyřešit. „To řešení přijde logicky až v závěrečné fázi stavby,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka na kontrolním dnu.

Podle Kupky ŘSD ještě do konce února vypíše tendry také na poslední dva jihočeské úseky, které dálnici D3 přivedou k rakouským hranicím. Konkrétně jde o úseky Kaplice nádraží – Nažidla a Nažidla – státní hranice (celkem 12 + 4 kilometry).

ŘSD předpokládá, že dálnice bude na hranicích v roce 2026. Tím bude jihočeská část dálnice hotová. K napojení na rakouskou rychlostní silnici S10 bude chybět na rakouské straně 16 kilometrů. Po opětovném zkoumání v roce 2021 dali Rakušané dokončení S10 zelenou, zřejmě k němu ale dojde až po dostavbě na české straně. Na konci roku 2015 přivedli Rakušané S10 od Unterweitersdorfu do Freistadtu, na letošek pak plánují zahájení stavby dalších sedmi kilometrů k obci Rainbach im Mühlkreis. Součástí stavby bude i kilometrový tunel Vierzehn. Hotovo má být v roce 2027.

Dálnice D3 má celkem měřit 170 kilometrů, v provozu je teď 70 kilometrů od hranic Středočeského a Jihočeského kraje k severnímu okraji Českých Budějovic.

Stav realizace a přípravy úseků D3. Foto: ŘSD

Stav realizace a přípravy úseků D3. Foto: ŘSD

Tagy D3 Ředitelství silnic a dálnic ŘSD
86 komentářů