Přísnější postihy strojvedoucích zlepšení nepřinesly, chyb na železnici přibylo

Vykolejení nákladního vlaku ČD Cargo v Poříčanech. Foto: Drážní inspekceVykolejení nákladního vlaku ČD Cargo v Poříčanech. Foto: Drážní inspekce

Počet projetých návěstidel zakazující jízdu stoupl za sedm let na dvojnásobek.

Provoz na české železnici i dalších dráhách (metro, tramvaje, trolejbusy) byl loni nebezpečnější než o rok dříve. I když od února začala platit přísnější pravidla pro postihy strojvedoucích vymyšlená šéfem Drážního úřadu Jiřím Kolářem a prosazená exministrem dopravy Karlem Havlíčkem, jejich efekt je podle dat za loňský rok přesně opačný: chyb přibylo. Systémovější problémy bezpečnosti na železnici stát prakticky neřeší.

Vyplývá to z dat, které dnes zveřejnila Drážní inspekce. Počet jízd drážního vozidla za návěstidlo zakazující jízdu loni stoupl ze 173 na 184 případů. Od roku 2015, kdy se vlády nad resortem dopravy ujali ministři za hnutí ANO 2011, jde o nárůst přesně na dvojnásobek.

V porovnání s předchozím rokem nebyly tyto mimořádné události s tak tragickými následky. Zatímco v roce 2021 zemřeli při těchto událostech čtyři lidé a dalších 60 jich bylo zraněno, v roce 2022 zemřel jeden člověk (strojvedoucí, nehoda pendolina v Bohumíně) a devět osob bylo zraněno. „Z hlediska dlouhodobých rozborů okolností vzniku těchto mimořádných událostí Drážní inspekce zjistila, že za většinou mimořádných událostí, kdy dojde k projetí návěstidla zakazujícího jízdu, stojí pochybení nebo omyl strojvedoucího, jinými slovy nepozornost,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Nejhorším měsícem podle počtu projetých návěstí zakazujících jízdu byl červen, kdy došlo k 25 případům.

Nejvíce usmrcených lidí bylo v únoru

Počet mimořádných událostí, usmrcených a zraněných osob se vrátil na hodnoty před začátkem pandemie covidu. V roce 2022 zemřelo na všech dráhách 249 osob. To odpovídá hodnotám z let 2019 a 2020. Více než čtyři pětiny usmrcených jsou však lidé, kteří v rozporu se zákonem vstoupili do kolejí a usmrtil je přijíždějící vlak. Z velké části jde o sebevrahy. I měsíční statistiky vykazují nezvyklé výkyvy, například nejvíce lidí skončilo svůj život na kolejích loni v únoru.

Během pandemie covidu došlo kvůli omezení pohybu k poklesu mimořádných událostí. V minulém roce se jejich počet přiblížil stavu v letech 2017 až 2019. V porovnání s rokem 2021 došlo k nárůstu počtu mimořádných událostí o více než 16 %. Současně s nárůstem počtu mimořádných událostí se zvýšil počet usmrcených osob o téměř 21 % a počet zraněných o necelá 4 %.

Největší vliv na počty usmrcených osob ve statistických výstupech Drážní inspekce každoročně zaujímají střety vlaku s člověkem (chůze po trati, přecházení kolejí mimo přejezd). V roce 2022 byl počet střetů vlaku s osobou v porovnání s rokem 2021 o 26 % vyšší. To mělo vliv i na vyšší počet usmrcených při těchto nehodách. Zemřelo 200 osob, o 23 % více než v roce 2021.

K nárůstu počtu mimořádných událostí došlo i na železničních přejezdech, kde Drážní inspekce v roce 2022 evidovala celkem 166 střetnutí (o šest více než v roce 2021). Ačkoliv nárůst počtu mimořádných událostí byl o necelá 4 %, celkový počet usmrcených při mimořádných událostech na železničních přejezdech vzrostl o téměř 28 % na 37. Ještě více se pak zvýšil počet zraněných, a to o téměř 32 %. Právě přejezdy jsou jedním ze systémových problémů české železnice. K eliminaci nehod by přispělo jejich intenzivnější rušení, to jde ale velmi pomalu.

Tagy bezpečnost na železnici drážní inspekce Drážní úřad mimořádné události
209 komentářů