Příprava na automatický provoz. DPP vymění zabezpečovač na trase metra C

Soupravy metra pro linku C. Foto: Pražská integrovaná dopravaSoupravy metra pro linku C. Foto: Pražská integrovaná doprava

Trasa C je první, na které bude DPP měnit původní reléové zabezpečovací zařízení v celém rozsahu.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) chystá na trase C v úseku Vltavská – Háje a v depu Kačerov kompletní výměnu původních reléových staničních a traťových zabezpečovacích zařízení za moderní elektronická stavědla. Aktuálně podnik vypsal zakázku s předpokládanou hodnotou 1,2 miliardy korun.

Modernizace zabezpečení je podle DPP základním předpokladem pro připravovanou automatizaci provozu metra na lince C. „Předpokládáme, že vítěze tendru bychom mohli znát a smlouvu s ním podepsat do konce května 2023. Zhotovitel pak bude mít zhruba půl roku na vypracování projektové dokumentace pro stavební povolení, jeho zajištění a vypracování realizační projektové dokumentace a harmonogram prací. Pokud nenastanou žádné komplikace, předpokládáme zahájení stavebních prací zhruba za rok,“ uvedl technický ředitel pro metro Marek Kopřiva.

Součástí modernizace bude také přemístění stacionárních částí vlakového zabezpečovače do prostor nových stavědlových ústředen, které vítěz tendru vybuduje v pěti stanicích: Háje, Kačerov, Pražského povstání, I. P. Pavlova a Florenc C. Modernizace má probíhat hlavně po nocích, některé práce si nicméně vyžádají krátkodobé výluky.

Reléová staniční a traťová zabezpečovací zařízení jsou používána v celém metru vyjma nových úseků Dejvická – Nemocnice Motol na trase A a Nádraží Holešovice – Letňany na trase C, kde DPP již při jejich výstavbě instaloval elektronická stavědla.

Trasa C je první, na které bude DPP měnit původní reléové zabezpečovací zařízení v celém rozsahu. Po ní bude následovat trasa A a jako poslední trasa B. Loni DPP zmodernizoval elektronická stavědla v úseku Nádraží Holešovice – Letňany i ve stanici Depo Hostivař.

K čemu slouží a jaké jsou výhody elektronického stavědla (Pramen: DPP)

Staniční a traťové zabezpečovací zařízení slouží především ke zjišťování a kontrole volnosti vlakové cesty (prostřednictvím kolejových obvodů nebo počítačů náprav), zajišťuje správné zobrazování informací na návěstidlech v návaznosti na poloze vlaků na trati a poloze výhybek pro jízdu vlaků a zabraňuje postavení současně zakázaných vlakových cest. Bezpečné logické jádro elektronického stavědla tvoří technologické počítače. Pracují na principu bezpečné redundance s hlasováním, tj. stejný výpočet zpracovávají dva, resp. tři navzájem plně autonomní počítače s vlastní diagnostikou v reálném čase.

Systém přijme výsledek pouze tehdy, jestliže se na něm shodnou minimálně dva počítače. Výhodou elektronického zabezpečovacího zařízení je moderní technické řešení, větší variabilita systému při prováděných změnách, možnost aplikace diagnostických systémů, černá skříňka pro efektivnější řešení mimořádných událostí a poruch atd.

Elektronická stavědla umožňují spolupráci s dalšími navazujícími systémy, např. s vlakovým zabezpečovačem či automatizovaným systémem dispečerského řízení dopravy s využitím datové vazby prostřednictvím standardizovaného protokolu. Moderní elektronická stavědla umožňují efektivnější řízení provozu, lepší dohled nad systémem a v neposlední řadě také efektivnější diagnostiku a predikci poruch, tj. také zajištění efektivní údržby a servisu.

Tagy dpp metro C
44 komentářů