Přes 25 miliard za NemaŠe je moc. Chceme úsek zlevnit, říká šéf Správy železnic Jiří Svoboda

Stavba IV. koridoru Ševětín - Dynín v roce 2019. Autor: Petr ŠpetlákStavba IV. koridoru Ševětín - Dynín v roce 2019. Autor: Petr Špetlák

Napřímení tratě a vynechání objížďky přes Hlubokou nad Vltavou by mělo vlakům na IV. koridoru ušetřit devět minut. 

Správa železnic (SŽ) hledá cesty, jak snížit cenu chystaného úseku IV. koridoru Nemanice – Ševětín (NemaŠe). Odhady aktuálně hovoří o více než 25 miliardách korun. „V současné době ještě hledáme způsob, zda by stavba nešla realizovat levnější formou. Řešíme, jestli nelze najít nějakou rezervu, jestli neudělat ještě nějakou studii na tu navrženou část stavební,“ řekl generální ředitel SŽ Jiří Svoboda v posledním díle podcastu Cesty Zdopravy.cz.

Stavbou sedmnáctikilometrového úseku NemaŠe se završí celá modernizace IV. koridoru. Součástí plánů je i výstavba dvou dlouhých tunelů: Chotýčanského o délce 4 775 metrů a Hosínského o délce 3 120 metrů. Odhadovaná cena přitom stále roste, v roce 2018 se mluvilo o 11 miliardách, o dva roky později o 15 miliardách.

Stará jednokolejná trať Ševětín – Č. Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTunely Nemanice - Ševětín, vizualizace. 
Pramen: Správa železnic, dokumentace EIATunely Nemanice - Ševětín, mapa. 
Pramen: Správa železnic, dokumentace EIA

I proto zadala Správa železnic studii, která má detailně rozebrat možnost soukromého financování v rámci projektu PPP. „Je třeba zjistit, co by to obnášelo a čeho by se to týkalo. Musí se přesně definovat, jestli bude součástí jenom stavba, nebo i běžná údržba, revize, rekonstrukce. Naše infrastruktura je zatížena technologiemi i řízením provozu. A rozhraní, za co kdo odpovídá, bude předmětem detailu. Je otázkou několika týdnů, kdy to předložíme i na ministerstvo,“ doplnil Svoboda.

Podle něj by stavba měla být zahájena v roce 2025 či 2026 tak, „abychom se ještě v tomto desetiletí projeli“. Hotova je dokumentace pro stavební povolení, běží výkupy pozemků.

Napřímení tratě a vynechání objížďky přes Hlubokou nad Vltavou by mělo vlakům na IV. koridoru ušetřit devět minut.

Tagy IV. koridor Jiři Svoboda Nemanice - Ševětín NemaŠe Správa železnic
155 komentářů