Přehledně: Pražské Nové spojení čeká na kolaudaci osm let, má problémy s hlukem

Stavba Nového spojení v roce 2006. Autor: Egg – Vlastní dílo, CC BY-SA 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=877642Stavba Nového spojení v roce 2006. Autor: Egg – Vlastní dílo, CC BY-SA 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=877642

Česká železnice se dočkala v posledním desetiletí řady nových staveb, u některých z nich se ale jeví kolaudace a uvedení

Česká železnice se dočkala v posledním desetiletí řady nových staveb, u některých z nich se ale jeví kolaudace a uvedení do řádného provozu téměř stejně složité jako příprava před prvním kopnutím. Ve zkušebním provozu zůstává podle údajů Drážního úřadu 14 úseků, z nichž zřejmě nejpalčivější problém představuje pro Správu železniční dopravní cesty pražské Nové spojení.

Devítimiliardová estakáda mostů a tunelů pod vrchem Vítkovem byla dokončena už v roce 2010, dosud ale není zkolaudována. Podle mluvčí SŽDC Kateřiny Šubové nelze zatím říci, kdy by mohlo na kolaudaci dojít. Problémem je totiž hluk šířící se směrem k přilehlým žižkovským ulicím. „Kolaudace celé stavby Nového spojení je odvislá na rozhodnutí hygieny. V současné době SŽDC řeší měření vnějšího hluku v ulici Příběnická včetně následného možného variantního řešení,“ uvedla mluvčí. Jak by mohlo protihlukové opatření vypadat, neupřesnila. Je ale pravděpodobné, že si Nové spojení vyžádá další stavební náklady.

Podle mluvčího Drážního úřadu Martina Nováka je takto dlouhé čekání na kolaudaci výjimečné. „Nutno však dodat, že takové stavby jsou pod kontrolou a nijak nepředstavují ohrožení pro bezpečný a plynulý provoz. Cestující veřejnost i drážní personál se tak nemusejí ničeho obávat,“ sdělil Novák. Drážní úřad je zároveň stavební úřad, který kolaudaci provádí. Rovněž dává svolení ke zkušebnímu provozu. „Pokud bychom shledali jakékoliv nebezpečí, zkušební provoz by od nás nikdy zelenou nedostal,“ doplnil Novák.

Ještě déle než Nové spojení čeká na kolaudaci elektrizace trati Zábřeh na Moravě – Šumperk. Začarovaný administrativní kruh se naopak v posledních dnech podařilo správě železnic prorazit u modernizace úseků Praha Libeň – Praha Běchovice a Praha Běchovice – Úvaly. Z toho prvně jmenovaný byl dokončen už v roce 2010. U obou úseků se rovněž čekalo na poslední doklad od pražské hygienické stanice, k dnešku již kolaudaci mají.

Dosud nekolaudované stavby na železnici

Stavba

Dokončení stavby

Důvod

Zvýšení trakčního výkonu napájecí stanice Říkovice

2015

Chyběly doklady pro kolaudaci (náprava se očekává v brzké době)

Zvýšení trakčního výkonu napájecí stanice Valašské Meziříčí

2014 (část) a 2015

Chyběly doklady (náprava se očekává v brzké době)

Odstranění propadu rychlosti na trati Brno – Uherské Hradiště v úseku Blažovice – Nesovice

2015

Chybějí doklady pro kolaudaci

Elektrizace trati č. 293 (Šumperk – Kouty nad Desnou, dnes trať č. 291)

2015

Realizace opatření na ochranu proti bludným proudům

Elektrizace trati č. 291 Zábřeh na Moravě – Šumperk

2008

Realizace opatření na ochranu proti bludným proudům

Ústí nad Orlicí – průjezd uzlem

2016

Chybí doklady pro kolaudaci (budou realizována dodatečná protihluková opatření)

Revitalizace trati Okříšky – Zastávka u Brna

2017

Chybějí doklady pro kolaudaci

GSM-R Kolín – Havlíčkův Brod – Křižanov – Brno

2017

Chybějí doklady pro kolaudaci

DJŽV (diagnostika jedoucích vozidel) Ústí nad Orlicí – Lichkov

2016

Chybějí doklady pro kolaudaci

Nové spojení Praha hl. n., Masarykovo n. – Libeň, Vysočany, Holešovice

2010

Chybí poslední doklad pro kolaudaci od Hygienické stanice hl. m. Prahy

Optimalizace trati Praha Bubeneč – Praha Holešovice

2015

Chybí poslední doklad od Hygienické stanice hl. m. Prahy

Modernizace trati Tábor – Sudoměřice u Tábora

2016

Chybí poslední doklad

Modernizace trati Plzeň – Cheb

2011

Chybějí doklady pro kolaudaci

Optimalizace trati Beroun – Zbiroh

2012

Chybějí doklady pro kolaudaci

Pramen Drážní úřad

Tagy Drážní úřad kolaudace SŽDC
25 komentářů