Přehledně: Do jakých vozidel dají ČD desítky miliard. Chtějí náhradu Elefantů

Řídící vůz pro soupravu na 230 km/h pro České dráhy, vizualizace. Pramen: SiemensŘídící vůz pro soupravu na 230 km/h pro České dráhy, vizualizace. Pramen: Siemens

Objednáno je mimo jiné 20 devítivozových jednotek pro dálkovou dopravu pro rychlost až 230 km/h.

Nový šéf Českých drah Michal Krapinec v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz tento týden uvedl, že dráhy hodlají v příštích deseti letech investovat do vozidel zhruba 100 miliard korun. Investičně náročná má být především nastávající pětiletka, kdy roční výdaje přesáhnou deset miliard. Většinu akvizic přitom už mají dráhy zasmluvněnou, z velkých tendrů se připravuje pouze nákup nových jednotek pro Prahu a okolí (náhrada CityElefantů) a vozidel s alternativními pohony. Deník Zdopravy.cz přináší přehled očekávaných dodávek v příštích letech, který se do úterního rozhovoru nevešel.

Obnova vozidlového parku Českých drah

· Připravuje se výběrové řízení na elektrické jednotky s minimální kapacitou 400 míst k sezení pro Pražskou integrovanou dopravu, které doplní a do budoucna nahradí soupravy CityElefant.

· ČD hodlají investovat i do vozidel s alternativními pohony, to znamená bateriové a vodíkové vlaky. Tato vozidla již dnes někteří objednavatelé poptávají pro budoucí kontrakty.

· Závazně je objednáno 50 kusů dvouvozových a 60 kusů třívozových jednotek RegioPanter. Část již je uvedena do provozu (Plzeňský a Karlovarský kraj, celkem 15 jednotek), do 30. května bude dodáno všech 10 jednotek 650.2 RegioPanter pro Jihočeský kraj, ve 2. pololetí bude nových 5 jednotek RegioPanter v Olomouckém kraji, po dodání kmenových jednotek Olomouckého kraje budou přesunuty do Moravskoslezského kraje.

· Rámcový kontrakt na 160 motorových jednotek od výrobce PESA, závazně objednáno 66 jednotek, např. pro Jihočeský, Středočeský, Královéhradecký, Pardubický kraj a pro Vysočinu. Nasazovány začnou být  během roku 2023.

· Na linkách Západní expres Praha – Plzeň – Cheb a Krušnohor Praha – Ústí nad Labem – Cheb bylo postupně uvedeno do provozu 10 souprav InterJet, převzato bylo už všech 10 jednotek.

· Díky dodávce InterJetů jsou přesunuty klimatizované vagóny typu EC/IC na řadu vnitrostátních rychlíkových linek, kde nahrazují starší vozy přezdívané jako „koženky“, jde například o linky Vltava a Lužnice Praha – České Budějovice a Praha – České Velenice nebo Vysočina Praha – Brno.

· 5 patrových třívozových jednotek push-pull je ve zkušebním provozu v Moravskoslezském kraji na lince Ostrava – Frenštát pod Radhoštěm.

· Letos bude do provozu uvedeno všech 12 modernizovaných jednotek Stadler GTW v Olomouckém kraji (zatím předány 3 jednotky, ŽOS Zvolen je ve zpoždění oproti plánovanému harmonogramu).

· Objednáno 20 kusů devítivozových jednotek pro dálkovou dopravu (pro rychlost až 230 km/h), do provozu budou uvedeny po roce 2024 směr Berlín – Hamburk, Vídeň – Villach a Bratislava – Budapešť. Zakázku získalo sdružení Škoda – Siemens.

· Objednáno 50 vícesystémových lokomotiv Siemens Vectron pro rychlost 230 km/h, nasazeny budou na mezinárodních spojích do Německa, Rakouska, na Slovensko a do Maďarska, první by měly být dodávány od prosince 2025.

· Modernizace jednotek RS1 (Stadler RegioShuttle) – 4 jednotky jsou v současnosti na bohemizaci v ŽOS Zvolen).

Pramen: České dráhy

Tagy České dráhy vozový park
178 komentářů