Pražští radní schválili výstavbu metra D v úseku Pankrác – Nové Dvory, za 52 miliard

Budování průzkumných šachet a štol k metru D. Pramen: StrabagBudování průzkumných šachet a štol k metru D. Pramen: Strabag

Trasa D bude moci v úseku Pankrác - Nové Dvory fungovat samostatně. Předpokládané náklady činí 52 miliard.

Rada hlavního města Prahy dnes schválila výstavbu trasy metra D v úseku Pankrác – Nové Dvory a současně pověřila Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) realizací stavby. DPP už loni podal žádost o stavební povolení, jeho vydání očekává v následujících měsících.

Město oznámilo, že dnes schválený dokument „poslouží jako důležitý předpoklad pro získání financování z Evropských fondů, popřípadě získání úvěru od Evropské investiční banky“. Materiálem se bude ještě zabývat zastupitelstvo.

Trasa D bude moci v úseku Pankrác – Nové Dvory fungovat samostatně. Úsek zahrnuje pět stanic: Pankrác, Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč a Nové Dvory, součástí bude i přestup na linku C na Pankráci. Předpokládané celkové náklady na výstavbu a zprovoznění úseku (včetně systému automatického metra, vlakových souprav či zabezpečení) činí 52 miliard.

Pro úsek Pankrác – Nové Dvory se prozatím počítá s kombinací financování z vlastních zdrojů hlavního města Prahy a kombinací úvěrů od Evropské investiční banky a komerčních bank. Město se nicméně chystá o jeho financování ještě jednat se státem. „Je škoda, že se k tak významné infrastrukturní stavbě s celostátním přesahem současná vláda chová macešsky. Až do roku 2004 se stát vždy na financování stavby pražského metra podílel,“ uvedl náměstek primátora pro finance a rozpočet Pavel Vyhnánek.

Metro D, vedení linky. Pramen: DPP

Metro D, vedení linky.
Pramen: DPP

Výstavba celého úseku Pankrác – Nové Dvory by měla trvat zhruba 7,5 roku. Nejdéle se vzhledem ke geologickým poměrům na pankrácké pláni a napojení na linku C bude stavět úsek Pankrác – Olbrachtova. Na jeho zhotovitele DPP loni v lednu vypsal veřejnou zakázku. Aby mohl podepsat smlouvu s vítězem, musí mít oficiální garanci od města, která dnes byla schválena.

K podpisu je ale ještě daleko. Tendr na zakázku o předpokládané hodnotě téměř 11 miliard řeší na popud společnosti Eurovia Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Loni v létě předběžně zakázal uzavření smlouvy s vítězem.

V návaznosti na materiál, který dnes schválili radní, připravuje DPP vyhlášení dalších veřejných zakázek. Pro úsek Olbrachtova (mimo) – Nové Dvory by k vypsání tendru mělo dojít na přelomu letošního a příštího roku. Stavbu tohoto úseku mohl DPP zahájit v dubnu 2023. V průběhu příštího roku pak podnik plánuje vyhlásit také veřejnou zakázku na kompletní dopravní systém automatického metra pro trasu D a případně její rozšíření o automatizaci linky C.

„Teď nás brzdí už jednom externí faktory. Vydání stavebního povolení v právní moci očekáváme v optimistické variantě letos na konci léta léta, v pesimistické pak na jaře roku 2022 a dále čekáme na rozhodnutí ÚOHS. My jsme připraveni začít s výstavbou co nejdříve, každé zdržení pak stavbu metra D zbytečně prodražuje,“ řekl šéf DPP Petr Witowski.

Stavba druhého úseku Olbrachtova (mimo) – Nové Dvory bude o 1,5 roku kratší, hotova bude už za 6 let. Výstavba zbylých plánovaných úseků, tj. Nové Dvory (mimo) – Depo Písnice včetně vlakového depa potrvá 4 roky, Pankrác – Náměstí Míru pak necelých 6 let. Ambice hlavního města je všechny etapy dokončit zároveň.

Trasa metra D bude dlouhá 10,6 km s celkovým počtem 10 stanic (4 ražené, 5 hloubených a 1 povrchová): Náměstí Míru, Náměstí bratří Synků, Pankrác, Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš, Písnice a Depo Písnice. Provoz má zajišťovat 17 čtyřvozových souprav bez strojvedoucího.

Stanice metra D Olbrachtova.
Pramen: DPPVizualizace stanice metra D Olbrachtova.
Pramen: DPPVizualizace stanice metra D Nemocnice Krč. Foto: MetroprojektBudoucí podoba stanic metra Nemocnice Krč na trase D. Pramen: Praha.eu/Jiří ČernickýBudoucí podoba stanic metra Nemocnice Krč na trase D. Pramen: Praha.eu/Jiří ČernickýBudoucí podoba stanic metra Nemocnice Krč na trase D. Pramen: Praha.eu/Jiří Černický

Tagy dpp Metro D Rada hlavního města Prahy
91 komentářů