Pražský Čtyřkolák je po dvou letech hotov, dnes se přesouvá do Vršovic

Pražská parní ikona se po dvou letech vlastní silou vrací domů.

Známá pražská parní lokomotiva 434.2186 zvaná Čtyřkolák se dnes vrací domů. České dráhy po dvou letech dokončily její opravu; stroj se vlastní silou přesune z Lužné u Rakovníka do vršovického depa.

Jízdní řád nemá pevně dán, podle původních plánů měl vyjet už v 10:00, dráhy ale odjezd o několik hodin posunuly. Čtyřkolák pojede přes Kladno a Hostivici po Pražském semmeringu na Smíchov a do Vršovic.

Více než stoletý Čtyřkolák jezdil v uplynulých desetiletích až do roku 2017 na nostalgických vlacích v Praze a okolí, k vidění býval hlavně na Posázavském pacifiku. Následně byl vyřazen z provozu a jeho oprava se dlouho odkládala. Došlo na ní až v září 2018.

Rám si dráhy opravily svépomocí, kotel prošel opravou ve specializované kolínské firmě SEA. V dílnách Deutsche Bahn v Meiningenu zase nalisovali nové obruče. Čtyřkolák už se letos veřejnosti ukázal, podle mluvčí Českých drah Gabriely Novotné byla ale oprava završena až nyní.

O Čtyřkoláku

Parní lokomotiva 434.2186 oslavila sté třetí narozeniny. Vyrobena byla v roce 1917 v lokomotivce Breitfeld & Daněk ve Slaném pro Císařsko-královské státní dráhy. Patří mezi lokomotivy řady 170 vyráběné v několika lokomotivkách v rakousko-uherské monarchii v počtu několika set kusů. Československé státní dráhy jich převzaly více než 300 a dalších 70 si nechaly po roce 1918 ještě dodatečně vyrobit – označily je řadou 434.0. Jejich maximální rychlost byla 60 km/h a výkon kolem 1 300 až 1 400 koňských sil. Díky tomu utáhly na rovině vlak o hmotnosti 1 400 t rychlostí 58 km/h, na stoupání 5‰ vlak o hmotnosti 600 t rychlostí 51 km/h a stejnou hmotnost na sklonu 10 ‰ rychlostí 30 km/h. Hmotnost v provozu je skoro 70 tun. Její tendr pojme 8 kubíků uhlí a 16 kubíků vody. Původně rakousko-uherské lokomotivy byly Československými státními drahami modernizované v letech 1924 až 1947. Lokomotivy nové řady 434.2 našly během svého života velmi rozličné uplatnění a dopravovaly všechny typy vlaků od rychlíků, přes osobní spoje až po nákladní vlaky. Stroj 434.2186 dosloužil v pravidelném provozu s koncem parní trakce u ČSD a pak byl deponován pro nostalgické vlaky v pražském depu ve Vršovicích.

Tagy České dráhy čtyřkolák parní lokomotivy železniční nostalgie
39 komentářů